startproblem turbo 16. 1984

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
sve-ant
Innlegg: 6
Registrert: 06 sep 2006, 17:50

startproblem turbo 16. 1984

Legg inn av sve-ant » 06 sep 2006, 18:23

Jeg har byttet motor , kabelstrekk i saab 900 turbo 16 1984.Det meste fungerer med et stort men ,motoren stopper når jeg slipper nøkkelen fra startposisjon , den går normalt hvis jeg holder nøkkelen i start
Har noen et godt forslag ?ps alt virket før bytte.

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 06 sep 2006, 18:24

Antagelig koblet feil på tenningslåsen....!
Lyser lampene i dashbordet når du slipper nøkkelen? dvs er tenninga på?

sve-ant
Innlegg: 6
Registrert: 06 sep 2006, 17:50

Legg inn av sve-ant » 06 sep 2006, 18:36

Ja, alt ser normalt ut.

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 06 sep 2006, 18:39

Mål om du har 12v på (+) på coilen når tenninga står på...! Mål mellom batteriet (-) og coil +

Har du 12v der så er det noe krøll med kabler til innsprutet!

sve-ant
Innlegg: 6
Registrert: 06 sep 2006, 17:50

Legg inn av sve-ant » 06 sep 2006, 18:45

Var å sjekket, joda 12v der.

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 06 sep 2006, 18:49

Hvordan oppfører motoren seg når den stopper? er det fusking eller stopper den tvert slik som om man stopper den vanlig?

Kan være spenninga fram til innsprutet som blir kuttet da....!
Sjekk først om ledningene på tenningslåset er korrekt hvis du har rotet nedi der...!

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 06 sep 2006, 18:54

Griffin N430 skrev:Hvordan oppfører motoren seg når den stopper? er det fusking eller stopper den tvert slik som om man stopper den vanlig?

Kan være spenninga fram til innsprutet som blir kuttet da....!
Sjekk først om ledningene på tenningslåset er korrekt hvis du har rotet nedi der...!
Kan tippe på at styrestrømmen til hjernen er kopla feil. Dvs på innslaget til starteren og ikke på +på coil der den skal være :wink: (hvit\grønn ledning som kommer ifra hjernen)

Men gir ingen garanti 8)

sve-ant
Innlegg: 6
Registrert: 06 sep 2006, 17:50

Legg inn av sve-ant » 06 sep 2006, 19:00

Motoren går normalt,og kutter tvert når jeg slipper nøkkelen.

sve-ant
Innlegg: 6
Registrert: 06 sep 2006, 17:50

Legg inn av sve-ant » 06 sep 2006, 19:23

Jeg glømte faktisk å nevne i innledn til innlegget at motoren gikk i ca 4 min etter første oppstart,stoppet av seg selv og da kom nevnte problem.
Det forandrer kansje problemstillingen en del.
Muligens blitt feil på min hjerne og.

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 06 sep 2006, 19:25

sve-ant skrev:Jeg glømte faktisk å nevne i innledn til innlegget at motoren gikk i ca 4 min etter første oppstart,stoppet av seg selv og da kom nevnte problem.
Det forandrer kansje problemstillingen en del.
Muligens blitt feil på min hjerne og.
Aha.. da stiller saken seg litt andeledes.... kan du først prøve å bytte luftmengdemåleren? (LMM)? Event se att glødetråden er hel.... har opplevd det syndromet når LMM har vært defekt...

sve-ant
Innlegg: 6
Registrert: 06 sep 2006, 17:50

Legg inn av sve-ant » 06 sep 2006, 20:49

Takker for forslaget,prøver i morgen.

Svar