Side 1 av 1
Løsne skrue på gearstaget
Lagt inn: 09 sep 2006, 15:18
av Henrik N449
den sitter jo BOM fast!
Har spurt om tips fra alex, og han sier jeg kan løsne staget et annet sted, hvor det er klips, men skjønner ikke hvor og vil ikke plage han mer:P
Noen som har tips om å få av denne skruen?
Den skal visst være konet, og av en eller annen idiotisk grunn er skruehodet helt rundt,
så jeg får ikke løsnet den med skiftenøkkel eller skralle.
Gjengene og mutteren er helt ødelagt, så vil bare få den bort,
kunne kappet den av, men da sitter den vel fortsatt fast inni staget.
vil heller ikke banke for mye på dette staget, selvom jeg har banket nok til å skjønne at jeg må ty til andre metoder.
har også prøvd svæær rørlegger tang, tvinge, og rørleggertang som klemmes av tvinge...
den sitter fast
setter pris på all hjelp!
det er en 85mod 900turbo
Lagt inn: 09 sep 2006, 15:26
av Pål N526
skal jo sitte en sånn klemmekobling på den litt lengere mot torpedoveggen.. løsne på den, så får du det fra hverandre..
Lagt inn: 09 sep 2006, 17:23
av Morten-N146
Hvis du har fått av muttera er det bare å ta en dor og en litt stor hammer og slå på skruen hardt fra undersiden. Du må ha noen som holder mot akslingen fra oversiden med mothold. Ny pinne med mutter koster vel 30-50 kroner hos Saab og dette er forbruk når man har ut motor og kasse
Lagt inn: 09 sep 2006, 17:24
av Surbotaab N369
det er enten rå makt eller flax som skal til for å løsne den bolten....
Det skal sitte en klemme lenger innover mot torpedoen ja... (samme prinsippet som ei klemme på ett eksosannleg...)
men når du endelig får ut bolten så er det beste og borre opp hullet og sette inn en vanlig bolt der isteden... for det plager å bli slakk der...
Lagt inn: 09 sep 2006, 17:43
av Ronny_N169
Legg inn 4 gear (da ser du klemma) løsne den, og gi gearspaken ett rapp mot 3 gear, da løsner klemma.
Re: Løsne skrue på gearstaget
Lagt inn: 09 sep 2006, 21:37
av zero900t
Henrik N449 skrev:den sitter jo BOM fast!
Har spurt om tips fra alex, og han sier jeg kan løsne staget et annet sted, hvor det er klips, men skjønner ikke hvor og vil ikke plage han mer:P
Noen som har tips om å få av denne skruen?
Den skal visst være konet, og av en eller annen idiotisk grunn er skruehodet helt rundt,
så jeg får ikke løsnet den med skiftenøkkel eller skralle.
Gjengene og mutteren er helt ødelagt, så vil bare få den bort,
kunne kappet den av, men da sitter den vel fortsatt fast inni staget.
vil heller ikke banke for mye på dette staget, selvom jeg har banket nok til å skjønne at jeg må ty til andre metoder.
har også prøvd svæær rørlegger tang, tvinge, og rørleggertang som klemmes av tvinge...
den sitter fast
setter pris på all hjelp!
det er en 85mod 900turbo
Sleit med det samma selv når jeg skulle ha ut en t16 motor fra en 86mod, ble til slutt så forbanna at jeg løfta motoren opp fra fremre mororfeste, gikk amokk med vinkelsliper for å få vekk det feste(skulle jo bare vrake den bilen alikevell) også dro jeg bare motoren ut med hele den girpinnen.... he he he

Lagt inn: 10 sep 2006, 01:19
av Henrik N449
gul900_N169 skrev:Legg inn 4 gear (da ser du klemma) løsne den, og gi gearspaken ett rapp mot 3 gear, da løsner klemma.
:O må prøves!
zero9000t: du er ingen inspirasjonskilde for øyeblikket:P hehe
Lagt inn: 10 sep 2006, 11:02
av zero900t
Henrik N449 skrev:
zero9000t: du er ingen inspirasjonskilde for øyeblikket:P hehe
Det hadde jeg da ikke regna med heller... måtte bare si no her for husker at det var et H****** selv med motoren ute, men du får ha lykke til...

Lagt inn: 10 sep 2006, 11:09
av Eirik N396
Ja, som det sies her - gir litt frem og tilbake!

Jeg hadde samme problemet, jeg klarte ikke å slå ut den der "konpinnen", men da jeg flyttet litt på girspaken fant jeg et annet sted jeg kunne løse overføringen
Lykke til!
Lagt inn: 11 sep 2006, 20:34
av Henrik N449
æsj, hadde jeg bare visst at det var så simpelt!
jaja, det var visst ikke noe værre enn Ronny her forklarte,
og dette problemet har jeg stått stille med ALT for lenge!
takk for hjelp

Lagt inn: 12 sep 2006, 18:33
av Magnus N608
har prøvd å få ut pinne jeg også!
uten hell
ny pinne kostet 106,- hos saab

Lagt inn: 13 sep 2006, 21:16
av Henrik N449
pinnen kan nå offisielt nå suge seg selv... fikk av klemma
men, jeg kappa av nedre del av pinnen, der mutteren sitter, så den sitter kant-i-kant med staget.
den sitter jo helt jævlig godt, men er det fortsatt nødvendig å få den ut og bytte?
Lagt inn: 13 sep 2006, 22:13
av saabanders
Nå er det jammen lenge siden jeg har skrevet noe her. Men fordelen med å ta ut pinnen i steden for å løse klemmen, er at en da slipper å justere inn gear-overføringen igjen. Det er ikke spesielt vanskelig, men en må vite hvordan det gjøres, og så er det vekk med tepper og evt. seter...
Anders
Lagt inn: 14 sep 2006, 00:34
av Pål N526
er bare å se etter de gamle merkene på staget, så blir detsånn høveligrett:p
Lagt inn: 14 sep 2006, 10:06
av Ronny_N169
Henrik N449 skrev:pinnen kan nå offisielt nå suge seg selv... fikk av klemma
men, jeg kappa av nedre del av pinnen, der mutteren sitter, så den sitter kant-i-kant med staget.
den sitter jo helt jævlig godt, men er det fortsatt nødvendig å få den ut og bytte?
Går an å borre ut og montere en bolt istedet om man ikke får den ut, kan sitte som støpt den ja.. Ang justering av gearet i etterkant pleier jeg å passe på at 4 gear ligger inne når motoren heises inn+ gearspaken i 3 girs posisjon. Da er det bare å skyve gearspaken frem og inn på staget til man har 4 gears posisjon på spaken, og skru fast. Har sikker gjort dette >10 ganger og det fungerer fint.