Automat p? glatta (9-5)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Automat på glatta (9-5)

Legg inn av Hjelle, N6 » 01 jan 2004, 22:12

Hei!

Veit det er nokre som køyrer 9-5, veit ikkje om dokke har handicapaggregat men eg dristar meg frampå med eit spørsmål for det.
Som somme kanskje har fått med seg snusar eg etter 9-5. Men "problemet" er at eg helst vil ha ein med manuellt gir. Sidan eg også vil ha 2.3 motoren og skinninnreiing (altså bilar som nye kostar ein del collettar) har monge av bilane også automatgir.
Grunnen til at eg ikkje vil ha det i utgongspunktet er at det stjel effekt, men også er eg litt skeptisk til noko slikt på glatta, spesiellt på svingete Vestlandsvegar og fjell.

So om nokon kunne ta seg bryet med å melde tilbake om dei har hatt kjippar med automaten, og korleis Vinterprogrammet fungerar i praksis hadde det vore svære greier.

Er også takknemmelig om nokon kan hinte meg om interesante objekt, både med og utan sluromat, men minimumskravet er somsagt skinn og 2.3 liters motor. Det andre som eg har på lista mi (er ein smule kravstor når det gjeld utstyr) er ikkje so veldig nøye solenge som eg no er sonderingsfasa, og sidan eg er Sunnmøring skal bilen helst vere billig. Øvre prisgrense er igrunnen 250kkr, men kan strekke seg i pris for den rette bilen so opptil 300kkr går også greit. Reknar med at det er varebil som er mest akktuellt sidan eg skal ha lit maskinkraft, men er ikkje låst på antal seteplassar. Sedan er 1.pri om eg skal kjøpe bil om forrige eigar har sponsa staten med ein del kronasje, men Estate er også aktuellt.

Vart noko mykje dette, men eg er litt spent på erfaringane med automatgiret.

Brukeravatar
Øystein Strøm N141
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 666
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 141
Navn: Øystein Strøm
Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
Sted: Råde

Legg inn av Øystein Strøm N141 » 02 jan 2004, 05:02

Vi har 2,0t, men som du muligens vet så er den chipa så da burde det ikke være så langt unna. Automatkassa klarer seg fint på glatt føre, men ESPen hjelper til litt her. Det er i alle fall en ekstra trygghet (litt falsk trygghet om du vil). Det som er kipt med automat vis du får skrens uten ESP er at du må sette den i Nøytral for at det ikke skal være noe drift på hjulene og det er ganske uvant for å si det milt. Er ikke det første du tenker på kan man si + at det tar lengre tid enn om du bare skulle trykket på kløtsjen. Derfor er ESP en god ting å ha :) :idea:
Vinter funksjonen (W) har jeg ikke brukt noe særlig, men det virker for meg som om den da starter i et høyere gir eller noe (blir i alle fall daffere når den er innkobla).
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 jan 2004, 10:23

Øystein Strøm N141 skrev:Vi har 2,0t, men som du muligens vet så er den chipa så da burde det ikke være så langt unna. Automatkassa klarer seg fint på glatt føre, men ESPen hjelper til litt her. Det er i alle fall en ekstra trygghet (litt falsk trygghet om du vil). Det som er kipt med automat vis du får skrens uten ESP er at du må sette den i Nøytral for at det ikke skal være noe drift på hjulene og det er ganske uvant for å si det milt. Er ikke det første du tenker på kan man si + at det tar lengre tid enn om du bare skulle trykket på kløtsjen. Derfor er ESP en god ting å ha :) :idea:
Vinter funksjonen (W) har jeg ikke brukt noe særlig, men det virker for meg som om den da starter i et høyere gir eller noe (blir i alle fall daffere når den er innkobla).
Hei, takker for svar. Motorkraft er ikkje det store akkurat no, eg har berre sett meg at eg skal ha 2.3, om det vert t eller Aero vert avgjordt når rette bilen dukkar opp.
Det er akkurat det du skriv, at en må rive girvelgaren i N for å frikople som er den store bøygen her. Men en får køyre ekstra defansivt... :roll:
Eg har berre testa Vinterprogrammet på bar asfalt til no, og som du skriv virkar det ut til at den held lengre på gira, og i når eg tek laust virkar den litt daffare, ergo kan det vere grunn til å tru at den startar i eit høgre gir enn normalt.
Noko heilt anna; det går ikkje ann å låse kassa slik at det er Sport som er standard når en startar bilen? :twisted:

Brukeravatar
SkapSvensk
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 48
Registrert: 12 jun 2003, 01:00
Sted: Tromsø, Norge

Legg inn av SkapSvensk » 02 jan 2004, 12:15

Hei.,
Har en 9-3 automat, blir kanskje ikke akkurat det samme men uansett...
Har faktisk aldri opplevd som dere sier å måtte sette den i N ved skrens, får da faktisk heller ikke skrens så ofte :)
Winter-programmet synes jeg faktisk er veldig bra, har for meg at den tar av/låser den i 3. gir, funker best på is/snø der du spinner ved å ta av i første.
Det fungerer utmerket, bare litt dumt at det høres ut som om bestemor er på vei opp bakken... :wink:
Harald Østbø - Medlem N223

Brukeravatar
Øystein Strøm N141
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 666
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 141
Navn: Øystein Strøm
Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
Sted: Råde

Legg inn av Øystein Strøm N141 » 02 jan 2004, 16:12

SkapSvensk skrev:Hei.,
Har en 9-3 automat, blir kanskje ikke akkurat det samme men uansett...
Har faktisk aldri opplevd som dere sier å måtte sette den i N ved skrens, får da faktisk heller ikke skrens så ofte :)
Winter-programmet synes jeg faktisk er veldig bra, har for meg at den tar av/låser den i 3. gir, funker best på is/snø der du spinner ved å ta av i første.
Det fungerer utmerket, bare litt dumt at det høres ut som om bestemor er på vei opp bakken... :wink:
Går som regel bra uten å sette den i N ved skrens også, men er det veldig glatt "må" du det. Men ESP er digg å ha :D
Fikk siklig skrens med en Opel Omega 2000 modell uten ESP en gang og det var et H****** da jeg ikke satte den i N, da jeg ikke var vant til det fra før. Det som er enda litt surere med automat er jo at det tar enda noen millisekunder etter at du har satt den i N til den virkelig er frikopplett
:| #-o
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Legg inn av Ole N26 » 02 jan 2004, 19:46

Joda, 2,3 er vel litt grommere i utgangspunktet, men hvorfor ikke kjøpe en 2,0 med alt utstyr til en rimeligere penge og heller koste på litt trimming? 8)
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."


Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 jan 2004, 12:44

Ole N26 skrev:Joda, 2,3 er vel litt grommere i utgangspunktet, men hvorfor ikke kjøpe en 2,0 med alt utstyr til en rimeligere penge og heller koste på litt trimming? 8)
Tja, kanskje det kan vere ein tanke å kjøpe ein 2.0t, det kan vere aktuellt om rette bilen dukkar opp (og eg får dårlig tid)
Pr. idag har eg god tid, kanskje for god tid då eg ikkje kan slå til på timen om rette bilen dukkar opp. Menmen. 900-en hadde stått tilsalgs i 1.5 mnd då eg snappa den opp, utrulig at ingen hadde kjøpt den før.
Men draget en får med større volum får en ikkje med 2.0t, godt mulig det veg opp når den vert trimma. Men ein motor som kan vere aktuell er 2.0T, den gav vel 175hk om eg ikkje huska feil? Problemet er at den er skjelden, og selgarane merkar dårlig t/T.
Men enno betre må det då vere med 2.3t med tuning? ;)

Lurer på om gamlebilen din er til salgs att eg, synes eg såg noko som ligna her om dagen på http://www.finn.no....
Sist redigert av Hjelle, N6 den 03 jan 2004, 12:58, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 jan 2004, 12:53

Takker.
Har autosøk på Finn og Autodb, dvs alle nye bilar som vert lagt inn kjem i ein epost til meg, so dei har eg bra kontroll på.

Men det er monge her som kan vere aktuelle kandidatar.
Ein annan ting er at km. stand helst ikkje skal vere noko særlig over 100kkm då eg kjem til å køyre ein del km. i året.
Kan vere greit å få ett ein anstendig sum den dagen bilen skal skiftast ut.
Høg km. er eg ikkje redd for i utgongspunktet men dette skal vere ein bil som skal gå ein del, og somsagt er det då greit å få att ein grei sum den dagen bilen skal selgast. Har bilen høg km. skal det avspeilast i prisen ref. den 9-5en som har bytta motor som du lista opp her. For den bilen er 200kkr noko stivt synes eg.

Geir-Ståle N15
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 19 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 15
Navn: Geir-Ståle Lid
Bil: Saab 900T16 9-5 aero 9-3 aero
Sted: Indre Billefjord

Legg inn av Geir-Ståle N15 » 03 jan 2004, 15:24

Hei, du tremg ikke å være bekymra for å kjøre automat, det fins ikke no bedre. Har kjørt d i mange år, forskjelige biler har enda ikke trengt N stilling ( utenom når jeg kjørte bakhjulstrekk ). En framhjulstrekker trekker seg inn hvis du gir litt gass. Men litt dyrere å kjøre, lit mindre effekt og litt tregere aks.
85 900 T16
01 9-5 AERO estate
08 9-3 AERO estate TTID

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Legg inn av Ole N26 » 03 jan 2004, 20:42

Hjelle, N6 skrev:
Ole N26 skrev:Joda, 2,3 er vel litt grommere i utgangspunktet, men hvorfor ikke kjøpe en 2,0 med alt utstyr til en rimeligere penge og heller koste på litt trimming? 8)
Tja, kanskje det kan vere ein tanke å kjøpe ein 2.0t, det kan vere aktuellt om rette bilen dukkar opp (og eg får dårlig tid)
Pr. idag har eg god tid, kanskje for god tid då eg ikkje kan slå til på timen om rette bilen dukkar opp. Menmen. 900-en hadde stått tilsalgs i 1.5 mnd då eg snappa den opp, utrulig at ingen hadde kjøpt den før.
Men draget en får med større volum får en ikkje med 2.0t, godt mulig det veg opp når den vert trimma. Men ein motor som kan vere aktuell er 2.0T, den gav vel 175hk om eg ikkje huska feil? Problemet er at den er skjelden, og selgarane merkar dårlig t/T.
Men enno betre må det då vere med 2.3t med tuning? ;)

Lurer på om gamlebilen din er til salgs att eg, synes eg såg noko som ligna her om dagen på http://www.finn.no....
Joda, gamlevogna ligger til salgs på Autodb.
Alt av understells oppgraderinger er der, men alt av trim er borte.
:wink:
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 04 jan 2004, 00:09

Hei..

Har ikke erfaring far saab, men litt fra op** vectra GTS med 3,2 OG 211 hk, den klarar seg veldig bra til tross for glatte veier og offensiv kjøring (kjørt denne endel på vestlandet i vinter).. Blandt annet hatt en tur til Ålesund på glatte veier... Dette gikk som en lek... Vet ikke om dette sier deg mye, men.. Bare for å si det, tar ikke lang tid å bli vant til å måtte trøkke spaken i N heller, brukte dette endel på fatteren sin 900 sist vinter... Eneste jeg har å si om 9-5 aut., er vanvittig deilig å kjøre i en Aero (2001)
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Øystein Strøm N141
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 666
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 141
Navn: Øystein Strøm
Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
Sted: Råde

Legg inn av Øystein Strøm N141 » 04 jan 2004, 03:49

Geir-Ståle N15 skrev:Hei, du tremg ikke å være bekymra for å kjøre automat, det fins ikke no bedre. Har kjørt d i mange år, forskjelige biler har enda ikke trengt N stilling ( utenom når jeg kjørte bakhjulstrekk ). En framhjulstrekker trekker seg inn hvis du gir litt gass. Men litt dyrere å kjøre, lit mindre effekt og litt tregere aks.
Når jeg tenker meg om så er jo det sant, Opel omega har jo nettopp bakhjuls trekk :oops: hehe
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Automat på glatta???

Legg inn av Frode N220 » 04 jan 2004, 19:11

Har selv en M99 9-5 2,0 t Est (LTT) med automat. I likhet med mange andre som tror og mener om ting de ikke har prøv - trodde jeg at dette kunne være et problem på vinterføre. Bilen min er slik jeg kjører rundt med den, ca 1800 kg tung. Den er skodd med 215/55R16 Nokian Hakkapeliitta 4. :roll:
Det viste seg fort at det ikke er noe problem med automat, tvert i mot. Under landevegskjøring vil nemlig en manuelt giret bil motorbremse når du slipper gassen (f eks inn i en sving). En automatisk giret bil ligger derimot på 0 (ruller fritt), dette oppfatter jeg slik at bilen er mye lettere å unngå understyring på. 9-5'en er en uhyre godt balansert bil så dette er uansett ikke noe problem. :lol:
Nettopp fordelen med å rulle fritt, samt god balanse, var noe av det som gjorde at 93'en og 96'en var så god til rallybruk...:idea:
W-programmet brukes unntaksvis i stigninger, hvor det er lett at bilen girer ned og spinner. Da kan det ofte være greitt at den er låst i 3de gir. Det samme gjelder på landevegskjøring, hvor dette kan skje ved gasspådrag i f eks utgangen av en sving...

Når det gjelder valg av motor. Jeg valgte en bil som tilfredsstilte andre krav (automat, skinn, sølvgrå, 8 originale alu, lav km osv) i stedet for 2,3 t. Alle 9,5'ene har jo turbo og er således lettrimmete.
Forskjellen på t og T er at T har en bearbeidet motorstyring fra Hirsch. 2,0 T modellen ble aldri levert med automat, så der får du sitte å gire sjøl.

Saab 9-5 er ingen sportsbil, men en meget sporty familiebil. Vi er fem i familien (barn på 2 mnd, 4 og 6 år) og har nok plass. For oss er dette et langt bedre alternativ enn en diesel Mercedes eller Audi (for ikke å snakke om MPV'er).
Bilen er i første rekke en meget velfungerende og komfortabel landevegsmaskin som utfører de daglige småturene med letthet (litt lang - 10 cm lengre enn V70). Jeg foretrekker til mitt bruk derfor automatgir, styreservo og slike komfort-ting.

Jeg har selv tatt noen runder på dette med trimming, noe som ikke er like enkelt når det er automatgir med i bildet.
BSR sin PPC (215 hk/353 Nm - som gml Aero m automat) vil nok bli innkjøpt til våren, og være innprogrammert på sommeren (med originalprogram på vinteren). BSR sier selv at de er i stand til å tilpasse moment slik at motoren slakker ned riktig i forhold til giring.
Dessuten er bilen egentlig grei nok, den leverer bra med moment på lave turtall og det passer automaten ypperlig. Men når det er sagt; jeg hadde selv en 900 T 16 med ca 200 hk tidligere - og jeg vil gjerne at 9-5'en skal ligne litt på det. Men, med 500 kg mer å drasse på - skal det vel holde hardt. [/i]
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 jan 2004, 19:52

Ole N26 skrev: Joda, gamlevogna ligger til salgs på Autodb.
Alt av understells oppgraderinger er der, men alt av trim er borte.
:wink:
Rimlig stiv pris skulle selgar ha også synes eg.
nei, den føyer seg innunder gruppa "uaktuell". ;)

Svar