Tubrotrykk
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 11 sep 2006, 13:12
Tubrotrykk
Hei.. har ett problem med saaben min..en dag ville ikke turbotrykke komme opp slik som den skal..den lader til 0.45bar ca..så jeg byttet magnetventilen (kostbar) men ingen reaksjon..det kom et tikkelyd fra magnetventilen så vi trodde det var dn som var røket...så fikk jeg tips om at det kunne være en annen sensor..dunkesensor eller tikkesensor? husker ikke hva dn heter helt i farten..Hva tror dere det kan være? Håper på svar snarest..
Saab 9000 turbo 16v:)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det er det nok, så da kan vi gå ut ifra at han har APC og fordelertenning, men jeg tviler på at det er bankesensoren som er problemet.Eirik N396 skrev:Sensoren du snakker om er nok bankesensoren(Registrerer tenningsbank)
Kontrollspm: hvor lenge og når hører du magnetventilen?
Hvor mye ladetrykk har du når du napper sikring nr 5?
Har du feil på bremselysbryteren din slik at det lyser hele tiden?
Har du cruisekontroll?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Tubrotrykk
Ehh, du har ikke koblet slangene feil på magnetventilen. Forresten kan en defekt bankesensor gjøre at det blir 0 trykk. Det hender fra tid til annen at disse ryker.saab 9000turbo skrev:Hei.. har ett problem med saaben min..en dag ville ikke turbotrykke komme opp slik som den skal..den lader til 0.45bar ca..så jeg byttet magnetventilen (kostbar) men ingen reaksjon..det kom et tikkelyd fra magnetventilen så vi trodde det var dn som var røket...så fikk jeg tips om at det kunne være en annen sensor..dunkesensor eller tikkesensor? husker ikke hva dn heter helt i farten..Hva tror dere det kan være? Håper på svar snarest..
2002 9-5 Aero automat
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 11 sep 2006, 13:12
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 11 sep 2006, 13:12
Re: Tubrotrykk
Okey..men slangene er rette, men jeg har jo ca 0.45 i trykk...men jeg tror også at det kan være bankesensoren..takk uansett:)ut218 skrev:Ehh, du har ikke koblet slangene feil på magnetventilen. Forresten kan en defekt bankesensor gjøre at det blir 0 trykk. Det hender fra tid til annen at disse ryker.saab 9000turbo skrev:Hei.. har ett problem med saaben min..en dag ville ikke turbotrykke komme opp slik som den skal..den lader til 0.45bar ca..så jeg byttet magnetventilen (kostbar) men ingen reaksjon..det kom et tikkelyd fra magnetventilen så vi trodde det var dn som var røket...så fikk jeg tips om at det kunne være en annen sensor..dunkesensor eller tikkesensor? husker ikke hva dn heter helt i farten..Hva tror dere det kan være? Håper på svar snarest..
Saab 9000 turbo 16v:)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hvis du kan svare på disse spm så kanskje du slipper å prøvebytte i hytt og gevær. Det er flere ting enn bankesensoren som kan være feilkilden.Ingvar N629 skrev:Det er det nok, så da kan vi gå ut ifra at han har APC og fordelertenning, men jeg tviler på at det er bankesensoren som er problemet.Eirik N396 skrev:Sensoren du snakker om er nok bankesensoren(Registrerer tenningsbank)
Kontrollspm: hvor lenge og når hører du magnetventilen?
Hvor mye ladetrykk har du når du napper sikring nr 5?
Har du feil på bremselysbryteren din slik at det lyser hele tiden?
Har du cruisekontroll?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 11 sep 2006, 13:12
Heidu..jeg ha APC, men fordelertenning vet jeg ikke..magnetventilen tikker hele tiden når dn får strøm, og dette kom sån plutseli så nå har jeg kobblet dn ut..høres ut som ventiltikking når dn får strøm (sammelyd)..bremselysene er ok...har cruisekontroll ja, men har fjærnet det..(ikke jeg men forrie eier)Ingvar N629 skrev:Det er det nok, så da kan vi gå ut ifra at han har APC og fordelertenning, men jeg tviler på at det er bankesensoren som er problemet.Eirik N396 skrev:Sensoren du snakker om er nok bankesensoren(Registrerer tenningsbank)
Kontrollspm: hvor lenge og når hører du magnetventilen?
Hvor mye ladetrykk har du når du napper sikring nr 5?
Har du feil på bremselysbryteren din slik at det lyser hele tiden?
Har du cruisekontroll?
Saab 9000 turbo 16v:)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Da er det sannsynligvis trykkgiveren som er gåen, evt kabelbrudd. Ikke bankesensoren. Hvor bor du forresten?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 11 sep 2006, 13:12
Jeg gir deg svar snarest ang sikkringen..Ingvar N629 skrev:Hvis du kan svare på disse spm så kanskje du slipper å prøvebytte i hytt og gevær. Det er flere ting enn bankesensoren som kan være feilkilden.Ingvar N629 skrev:Det er det nok, så da kan vi gå ut ifra at han har APC og fordelertenning, men jeg tviler på at det er bankesensoren som er problemet.Eirik N396 skrev:Sensoren du snakker om er nok bankesensoren(Registrerer tenningsbank)
Kontrollspm: hvor lenge og når hører du magnetventilen?
Hvor mye ladetrykk har du når du napper sikring nr 5?
Har du feil på bremselysbryteren din slik at det lyser hele tiden?
Har du cruisekontroll?
Saab 9000 turbo 16v:)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Du trenger ikke sjekke den. Hvis magnetventilen tikker konstant så fort du skrur på tenninga er det fordi APC tror trykket er høyt. Bytt trykkgiver og evt også ledningene til den, så er nok alt i orden igjen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 11 sep 2006, 13:12
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 11 sep 2006, 13:12
Tusen takk for all infoen..nå vet jeg hvem jeg skal spørre når jeg har prob..det kommer flere spm senere..må ta en ting om gangen:)Ingvar N629 skrev:Du trenger ikke sjekke den. Hvis magnetventilen tikker konstant så fort du skrur på tenninga er det fordi APC tror trykket er høyt. Bytt trykkgiver og evt også ledningene til den, så er nok alt i orden igjen.

Saab 9000 turbo 16v:)
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79521
Les dette så får du en bra forklaring på temaet...
Les dette så får du en bra forklaring på temaet...
2002 9-5 Aero automat