Tubrotrykk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

saab 9000turbo
Innlegg: 11
Registrert: 11 sep 2006, 13:12

Tubrotrykk

Legg inn av saab 9000turbo » 11 sep 2006, 13:38

Hei.. har ett problem med saaben min..en dag ville ikke turbotrykke komme opp slik som den skal..den lader til 0.45bar ca..så jeg byttet magnetventilen (kostbar) men ingen reaksjon..det kom et tikkelyd fra magnetventilen så vi trodde det var dn som var røket...så fikk jeg tips om at det kunne være en annen sensor..dunkesensor eller tikkesensor? husker ikke hva dn heter helt i farten..Hva tror dere det kan være? Håper på svar snarest..
Saab 9000 turbo 16v:)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 sep 2006, 14:39

Årsmodell?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 11 sep 2006, 14:53

Sensoren du snakker om er nok bankesensoren :) (Registrerer tenningsbank)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 sep 2006, 16:36

Eirik N396 skrev:Sensoren du snakker om er nok bankesensoren :) (Registrerer tenningsbank)
Det er det nok, så da kan vi gå ut ifra at han har APC og fordelertenning, men jeg tviler på at det er bankesensoren som er problemet.

Kontrollspm: hvor lenge og når hører du magnetventilen?
Hvor mye ladetrykk har du når du napper sikring nr 5?
Har du feil på bremselysbryteren din slik at det lyser hele tiden?
Har du cruisekontroll?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Tubrotrykk

Legg inn av ut218 » 11 sep 2006, 16:44

saab 9000turbo skrev:Hei.. har ett problem med saaben min..en dag ville ikke turbotrykke komme opp slik som den skal..den lader til 0.45bar ca..så jeg byttet magnetventilen (kostbar) men ingen reaksjon..det kom et tikkelyd fra magnetventilen så vi trodde det var dn som var røket...så fikk jeg tips om at det kunne være en annen sensor..dunkesensor eller tikkesensor? husker ikke hva dn heter helt i farten..Hva tror dere det kan være? Håper på svar snarest..
Ehh, du har ikke koblet slangene feil på magnetventilen. Forresten kan en defekt bankesensor gjøre at det blir 0 trykk. Det hender fra tid til annen at disse ryker.
2002 9-5 Aero automat

saab 9000turbo
Innlegg: 11
Registrert: 11 sep 2006, 13:12

Legg inn av saab 9000turbo » 12 sep 2006, 11:13

Ingvar N629 skrev:Årsmodell?
Hei du..det er en 85karosseri, men forrie einer byttet alt til 92 mener jeg..motor også...
Saab 9000 turbo 16v:)

saab 9000turbo
Innlegg: 11
Registrert: 11 sep 2006, 13:12

Re: Tubrotrykk

Legg inn av saab 9000turbo » 12 sep 2006, 11:15

ut218 skrev:
saab 9000turbo skrev:Hei.. har ett problem med saaben min..en dag ville ikke turbotrykke komme opp slik som den skal..den lader til 0.45bar ca..så jeg byttet magnetventilen (kostbar) men ingen reaksjon..det kom et tikkelyd fra magnetventilen så vi trodde det var dn som var røket...så fikk jeg tips om at det kunne være en annen sensor..dunkesensor eller tikkesensor? husker ikke hva dn heter helt i farten..Hva tror dere det kan være? Håper på svar snarest..
Ehh, du har ikke koblet slangene feil på magnetventilen. Forresten kan en defekt bankesensor gjøre at det blir 0 trykk. Det hender fra tid til annen at disse ryker.
Okey..men slangene er rette, men jeg har jo ca 0.45 i trykk...men jeg tror også at det kan være bankesensoren..takk uansett:)
Saab 9000 turbo 16v:)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 12 sep 2006, 11:18

Ingvar N629 skrev:
Eirik N396 skrev:Sensoren du snakker om er nok bankesensoren :) (Registrerer tenningsbank)
Det er det nok, så da kan vi gå ut ifra at han har APC og fordelertenning, men jeg tviler på at det er bankesensoren som er problemet.

Kontrollspm: hvor lenge og når hører du magnetventilen?
Hvor mye ladetrykk har du når du napper sikring nr 5?
Har du feil på bremselysbryteren din slik at det lyser hele tiden?
Har du cruisekontroll?
Hvis du kan svare på disse spm så kanskje du slipper å prøvebytte i hytt og gevær. Det er flere ting enn bankesensoren som kan være feilkilden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saab 9000turbo
Innlegg: 11
Registrert: 11 sep 2006, 13:12

Legg inn av saab 9000turbo » 12 sep 2006, 11:18

Ingvar N629 skrev:
Eirik N396 skrev:Sensoren du snakker om er nok bankesensoren :) (Registrerer tenningsbank)
Det er det nok, så da kan vi gå ut ifra at han har APC og fordelertenning, men jeg tviler på at det er bankesensoren som er problemet.

Kontrollspm: hvor lenge og når hører du magnetventilen?
Hvor mye ladetrykk har du når du napper sikring nr 5?
Har du feil på bremselysbryteren din slik at det lyser hele tiden?
Har du cruisekontroll?
Heidu..jeg ha APC, men fordelertenning vet jeg ikke..magnetventilen tikker hele tiden når dn får strøm, og dette kom sån plutseli så nå har jeg kobblet dn ut..høres ut som ventiltikking når dn får strøm (sammelyd)..bremselysene er ok...har cruisekontroll ja, men har fjærnet det..(ikke jeg men forrie eier)
Saab 9000 turbo 16v:)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 12 sep 2006, 11:20

Da er det sannsynligvis trykkgiveren som er gåen, evt kabelbrudd. Ikke bankesensoren. Hvor bor du forresten?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saab 9000turbo
Innlegg: 11
Registrert: 11 sep 2006, 13:12

Legg inn av saab 9000turbo » 12 sep 2006, 11:21

Ingvar N629 skrev:
Ingvar N629 skrev:
Eirik N396 skrev:Sensoren du snakker om er nok bankesensoren :) (Registrerer tenningsbank)
Det er det nok, så da kan vi gå ut ifra at han har APC og fordelertenning, men jeg tviler på at det er bankesensoren som er problemet.

Kontrollspm: hvor lenge og når hører du magnetventilen?
Hvor mye ladetrykk har du når du napper sikring nr 5?
Har du feil på bremselysbryteren din slik at det lyser hele tiden?
Har du cruisekontroll?
Hvis du kan svare på disse spm så kanskje du slipper å prøvebytte i hytt og gevær. Det er flere ting enn bankesensoren som kan være feilkilden.
Jeg gir deg svar snarest ang sikkringen..
Saab 9000 turbo 16v:)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 12 sep 2006, 11:28

Du trenger ikke sjekke den. Hvis magnetventilen tikker konstant så fort du skrur på tenninga er det fordi APC tror trykket er høyt. Bytt trykkgiver og evt også ledningene til den, så er nok alt i orden igjen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saab 9000turbo
Innlegg: 11
Registrert: 11 sep 2006, 13:12

Legg inn av saab 9000turbo » 12 sep 2006, 11:35

Ingvar N629 skrev:Da er det sannsynligvis trykkgiveren som er gåen, evt kabelbrudd. Ikke bankesensoren. Hvor bor du forresten?
heisann..hva er trykkgiveren? jvor sitter dn? kostbar? Bor i namsos....er ofte innom tr.heim..
Saab 9000 turbo 16v:)

saab 9000turbo
Innlegg: 11
Registrert: 11 sep 2006, 13:12

Legg inn av saab 9000turbo » 12 sep 2006, 11:39

Ingvar N629 skrev:Du trenger ikke sjekke den. Hvis magnetventilen tikker konstant så fort du skrur på tenninga er det fordi APC tror trykket er høyt. Bytt trykkgiver og evt også ledningene til den, så er nok alt i orden igjen.
Tusen takk for all infoen..nå vet jeg hvem jeg skal spørre når jeg har prob..det kommer flere spm senere..må ta en ting om gangen:)
:D
Saab 9000 turbo 16v:)

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 12 sep 2006, 12:25

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79521
Les dette så får du en bra forklaring på temaet...
2002 9-5 Aero automat

Svar