trenger hjelp

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
roar
0.7 bar
0.7 bar
Sted: batnfjordsøra

trenger hjelp

Legg inn av roar » 02 jan 2004, 20:17

etter masse armo og slit så fikk jeg start opp min 900 t8 i dag, jeg har bytta topp og tettet en oljelekasje fra olje-pupa.
starta den opp og da lekte det fortsatt fra pumpen og olja var grå :cry:
det vil vel si at det er hull i toppakninga mi :cry:
den er no heilt ny.
men bestemte meg der og da att jeg skulle sette inn den andre motoren min, men den stopper når den er varm :oops:
olje lampa lyser på den, men den lyser ikke når motoren har turtall over 1500 men etterhvert som olja blir tynnerer så må jeg ha mere turtall på motoren for at den ikke skal lyse, og tilslutt stopper den.
min tanke er at fremmre pak-box er gåen så lekker det ned på turtellerføleren slik at den kutter strømmen, fordi at nåla på turtelleren begynner å håppe noe i granskogen før den stopper.
men hvor der det egentlig den føleren ligger?
trenger hjelp med det problemet fordi at bilen skulle vært på eu-kontroll siden oktober :oops: alle manglene jeg fikk er rettet på så det var bare det med oljelekasjen igjen.

takker for alle svar :D

Børre N17
MAX BOOST
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 02 jan 2004, 20:48

Turtelleren bruker jordingspulsene som hallgiveren i fordeleren produserer i samarbeid med effektsteget. Så det er nok ikke oljesøl som gjør at det stopper...

Og du bytta selvsagt olje etter toppskiftet??
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
roar
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av roar » 02 jan 2004, 23:21

jeg bytta ikke olje fordi blokka var ei som jeg hadde stående også satt jeg på en topp som jeg hadde.
hmm da lurer jeg på hva som kan feile den andre motoren, jeg kan prøve og sette opp noen pungt litt meire oversiktlig så noen kanskje kan svare meg.

*motor starter lett som bare det (nyoverhalt gjorde det selv).
*oljelampe begynner å lyse på lave turtall under 1500.
*turtellernåla går amokk bilen begynner å rykke og nappe.
*motorn stopper plutselig.
*jeg kan kanskje høre noen litt rare lyder under panseret rett før stopp.
*motor starter igjen etter 10-20 min tenkepause.
dette her irriterer meg noe i granskogen no som jeg endelig har registrert bilen å den pakka, er det ikke typisk da skal alt gå galt, den har stått i garasjen i ca 1 1/2 måne no. :cry:

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 03 jan 2004, 01:02

Det med at oljetrykklampa di slukker over 1500, det var på den motoren du overhalte selv ikke sant? Du husket på å sette i den gummiringen som skal tette mellom oljerøret som går ned i olja og opp til oljepumpa? Kanskje den trekker veldig mye luft gjennom der slik at den ikke klarer å suge nok olje for å få oljetrykk før 1500omdr?
Det med grå olje er jo vann i olja. Du dro til toppen med riktig moment? 80Nm + 90grader.
Kan kanskje virke litt basic dette her, men det er jo greit å være sikker... Kanskje det også er en sprekk i toppen din?
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
roar
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av roar » 03 jan 2004, 14:23

jeg kom ikke så langt at jeg fikk dratt til toppen med det momentet. har tatt steg 1 og det er vel 90nm.
så skal jeg kjøre varm motor og la den kjøle i ca 30min. og løsne opp skruer tra til med 90nm og 90 graders venkel til slutt.
grunnen til at toppakninga mi er gåen er vel det at jeg gassa vel lit for masse. var ikke ute å kjørte med bilen men gassa bare i fri. :cry:
det var vel litt dumt av meg da.
ja ja men jeg får vel konsentrere meg med å ordne den andre motoren, kan det være tull med tendingsfordeleren da, har flere liggende så kan no alltids prøve å bytte den da.
og jeg får vel være litt mere nøye når jeg skal sette på dekselet for registeret no da.

Svar