Side 1 av 1
Div spm. om speedparts deler og motorbygge..
Lagt inn: 19 sep 2006, 08:37
av Pål N526
Noen som har litt peil og synspunkter? Jeg har alltid lurt på HVOR denne ventiltetningen(fig. 1) egentlig skal sitte i toppen?
Også lurer jeg på hvorfor ialle dager sp ikke selger pakningssett for motor til og900? ser at de selger til 9000(fig. 2) og det er jo akkuratt det samme som er på og900 med t16 maskin?
I samme selgen vil jeg ha en liten prisvurdering av dere entusiaster!
Som noen veit, så har jeg hatt motorhavari, og har bestemt meg for å bygge opp motoren på ny. Har da forhandla meg til en god pris(synes jeg) hos sylinderservice i kr. sand. Jeg får førlgende deler/jobb gjort:
-blokka slipes, borres og syrevaskes
-nye lager (komplett sett til hele motoren, alle)
-ALT av pakninger og o-ringer som skal til HELE motoren.
-Smidde stempel (import i fra tyskland en plass), med litt større borring avhengig av hvor mye blokka måtte borres.
Alt dette er inkludert frakt bodø - kr. sand tur-retur
Hva sier dere om prisen på denne avtalen (9000,-)? Høres den ok ut? fikk forresten frakt for 500,- begge veier
Kommer en prosjekt tråd MED bilder om dette
Link til side:
http://www.speedparts.se/prod/res_packn ... tser.shtml
fig. 1
fig. 2
Mvh. Pål
Lagt inn: 19 sep 2006, 09:01
av Petter 900 T
Du får alle pakningene du trenger hos SP.
Leter du litt så finner du alt du trenger, de 2 øverste er ikke komplette...
Petter
Lagt inn: 19 sep 2006, 09:03
av Ingvar N629
Når det gjelder pakninger så vet jeg at Saab selv heller ikke har stålpakningene til og900. Bruk pakningssilikon, sier de. Er det de bruker selv også, og det funker jo bra det.
9000 kroner? Da regner jeg med du har tenkt å bruke den motoren til noe SKIKKELIG moro, ellers er det bortkasta penger spør du meg. Regner m.a.o. med å få se en prosjekttråd med usannsynelig mye motorporr og påfølgende ofringsseremonier til girkassegudene etterhvert.
Lagt inn: 19 sep 2006, 09:23
av Pål N526
Ingvar N629 skrev:Når det gjelder pakninger så vet jeg at Saab selv heller ikke har stålpakningene til og900. Bruk pakningssilikon, sier de. Er det de bruker selv også, og det funker jo bra det.
9000 kroner? Da regner jeg med du har tenkt å bruke den motoren til noe SKIKKELIG moro, ellers er det bortkasta penger spør du meg. Regner m.a.o. med å få se en prosjekttråd med usannsynelig mye motorporr og påfølgende ofringsseremonier til girkassegudene etterhvert.
Får jo en evivarende motor:p blir nok litt trimming ja, men tar det bit for bit:p må ha noe klart til sommertreff neste år:D
Lagt inn: 19 sep 2006, 09:27
av Ingvar N629
Datapaal N526 skrev:Ingvar N629 skrev:Når det gjelder pakninger så vet jeg at Saab selv heller ikke har stålpakningene til og900. Bruk pakningssilikon, sier de. Er det de bruker selv også, og det funker jo bra det.
9000 kroner? Da regner jeg med du har tenkt å bruke den motoren til noe SKIKKELIG moro, ellers er det bortkasta penger spør du meg. Regner m.a.o. med å få se en prosjekttråd med usannsynelig mye motorporr og påfølgende ofringsseremonier til girkassegudene etterhvert.
Får jo en evivarende motor:p blir nok litt trimming ja, men tar det bit for bit:p må ha noe klart til sommertreff neste år:D
Hvis du tenker å ha den "evig" er det en grei pris, men en motor i ok stand får du jo billig. Men som du sier varer den lenge, så tenker du å beholde den til "evig tid" er det verdt det.
Lagt inn: 19 sep 2006, 09:29
av Pål N526
Ingvar N629 skrev:Datapaal N526 skrev:Ingvar N629 skrev:Når det gjelder pakninger så vet jeg at Saab selv heller ikke har stålpakningene til og900. Bruk pakningssilikon, sier de. Er det de bruker selv også, og det funker jo bra det.
9000 kroner? Da regner jeg med du har tenkt å bruke den motoren til noe SKIKKELIG moro, ellers er det bortkasta penger spør du meg. Regner m.a.o. med å få se en prosjekttråd med usannsynelig mye motorporr og påfølgende ofringsseremonier til girkassegudene etterhvert.
Får jo en evivarende motor:p blir nok litt trimming ja, men tar det bit for bit:p må ha noe klart til sommertreff neste år:D
Hvis du tenker å ha den "evig" er det en grei pris, men en motor i ok stand får du jo billig. Men som du sier varer den lenge, så tenker du å beholde den til "evig tid" er det verdt det.
vraker jeg bilen, så er det jo bare å pille ut motoren å sette den i en annen åge:p hva med de ventiltetningene?
Lagt inn: 19 sep 2006, 10:37
av Saab900STCR
Dom ventiltätningarna sitter på ventilskaften, under och innanför ventilfjädrarna.
Dom sitter gott gömda där.
Kanske därför du inte sett dom...
Mvh
Lagt inn: 19 sep 2006, 15:39
av Mortimer-N18
9000 for den jobben er ikke direkte billig..
Få tak i deg ei ny blokk. Noe som ikke er dyrt. Så send den avgårde istedet. Da slipper du å borre, og du kan bruke originale stempler i stedet. (Originale stempler tåler VELDIG mye om du har blandingsforholdet rett!)
Kosten blir da:
Blokk: 500,-
veivlager/rammelager/axiallager: 388/513/75 - 976,-
Stempelringer: 620,-
Pakningssett bunndel motor: 350,- (alle pakninger og simringer)
Pakningssett toppdel motor inkl toppakning: 600,-
ventiltetninger 16x18kr: 288,-
monteringssats grenrør (pinnebolter): 113,-
Kjede: 410
Øvre og nedre styreskinne for kjede: 215/129 - 344,-
Stresshoning og syrevasking: ca 1350,-
Allt i allt en pris på: 5551,-
Så for 9000,- da så kan du fint kjøpe deg nye originale stempler og sitte igjen med ekstra penger til øl og godteri når du står i verkstedet og koser deg

Lagt inn: 19 sep 2006, 17:39
av Pål N526
okok.. takker for innspill.. gidder ikke stresset med å finne ei ny blokk jeg.. uansett.. lurer på om jeg kan ha på aic ventil på motoren min? har lh 2.2 og styringsboksen slutter på -521 mener jeg å huske. kan jeg ha elektronisk tomgangsstyring på den?
Lagt inn: 19 sep 2006, 19:10
av Mortimer-N18
Glemte forresten å si at det er svenske priser, så du kan trekke fra 15% ihvertfall i valuta på det så da er det nede i 4750,-

Halva priset!

Lagt inn: 19 sep 2006, 19:28
av Ronny_N169
Datapaal N526 skrev:okok.. takker for innspill.. gidder ikke stresset med å finne ei ny blokk jeg.. uansett.. lurer på om jeg kan ha på aic ventil på motoren min? har lh 2.2 og styringsboksen slutter på -521 mener jeg å huske. kan jeg ha elektronisk tomgangsstyring på den?
-521 boksen støtter ikke tomgangsmotor. Forøvrig synes jeg Mortimer gir gode råd. Stemplene skal du ikke tenke på. Om du bytter ut orginalene er sjangsen relativt stor for at du faktisk nedgraderer deg.
Lagt inn: 19 sep 2006, 19:38
av Mortimer-N18
Hvis du absolutt vil sette bort hele jobben til et firma så ville jeg kanskje ha hørt med Sarpsborg motorverksted. De er veldig bra og faktisk billige på en del ting. Om de klarer å skaffe delene så billig som SP vet jeg ikke, men det er lov å forhøre seg
Sjekk ut
http://www.motorverksted.no
De har også erfaringer med og900 motorer fra før

De prøvde å selge meg noen deler folk ikke hadde hentet...
Hvis du sliter med å få tak i blokk så kan jeg hjelpe deg med det. Og hvis du finner ut at du vil la Sarpsborg motorverksted ta jobben med honing og syrebading så kan jeg kjøre den bort dit for deg. Jeg har ei rød blokk fra en 1990modell 900i stående som du kan få kjøpt.
Lagt inn: 20 sep 2006, 09:18
av Pål N526
Blokka er sendt allerede:).. jepp jepp.. går vel litt penger på motoren, men men.. overlever det.. var på skroten i BODØ i går... Gjett hva jeg fant? jo.. en og900 med facelift komplett.. og det artigste var det satt en aero vinge på også

alt dette gikk for en pris av hele 700 kroner.. og da er skjermer lykter blinklys front og bakfanger! knallers:d har alltid drømt om den nye fronten
Ang. stempler, er de orginale smidde? hvor kan de skaffes(får smidde, bare lurer)? når jeg skal ha stempler, så skal jeg ha nye. Hvorfor skal jeg ikke oppnå samme yteelse? heller bedre ytelse.. de stemplene jeg kjørte med hadde jo sprekker i seg
Uansett.. hvor høyt opp i datasystem må jeg for å få elektronisk aic ventil? noen som har noe liggende? Jeg så også en og900 med 16v maskin UTEN turbo og det rare var at det var knockventil på den

var luftmassemåler(ikke firkanta oppå) og hele pakka.. noen gule dyser også var den en sånn ekstra vacuum boks under der tenningsmodulen sitter.. en aic ventil var det også.. noen som veit hvilket system dette er?
Lagt inn: 20 sep 2006, 13:13
av Ronny_N169
Ang stempler så har jo folk kjør med over 400hkr med orginalstempler, så det finnes vel andre ting i motorrommet som ryker før dem (ex. det som sitter under motoren

) Boks -53x støtter vel tomgangsmotor om jeg ikke tar helt feil. 900i16v har Bosch EZK tenning, med bla knakkesensor, motorer uten turbo kan få tenningsbank de også.
Lagt inn: 13 okt 2006, 22:42
av Pål N526
Da var blokka ankomment bodø by, og står i garagen FERDIG montert også:d vakkert syn.. fikk med nye råder på kjøptet

kommer tråd på prosjekt sida..