Nytt eksosanlegg?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Nytt eksosanlegg?

Legg inn av Aero1990 » 20 sep 2006, 20:15

Vet at man kan få eksosanlegg med økt dim for økt effekt til og900 T16.

8)
Ersätter den främre, gjutna 180º rörböjen efter turbo- aggregatet och fulländar flödesegenskaperna i röret.
Passar samtliga 900 -93 och anslutes till JT 3" SUPER FLOW
Ökar effekten c:a 10hkr ytterligare! Tillverkas av rostfritt- och aluminiserat material för bästa funktion!
OBS. endast för entusiaster som är förberedda att flytta batteriet från dess ordinarie plats!
:shock:

1. Er det merkbar effektøkning ved å montere slikt i forhold til originalanlegget? Speedparts angir økningen til 10 HK:

Hvordan gir økt effekt utslag; er det merkbart over hele linjen, eller er det bare når man kjører hardt og gir på? Bedre akselerasjon eller drag?

2. Er det noen vits å skifte til større dim, men beholde den fremre rørbøjen slik at man slipper å flytte batteriet? Vil man få mye dårligere resultat av denne løsningen?

3. Har slikt anlegg betydning for bensinforbruket?

4. Har slikt anlegg andre virkninger for motoren enn effekt? (lyden blir selvsagt også påvirket)

Sikkert flere som har montert slikt anlegg og kan gi svar på dette 8)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 20 sep 2006, 21:10

Mye bedre respons. Raskere turbotrykk. Når du først skal på med 3" ville jeg absolutt tatt bryet med å flytte batteriet. Du må juster opp GLT, da det vil synke pga mindre mottrykk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Tor86
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 05 sep 2005, 19:19
Sted: Tromsø

Legg inn av Tor86 » 21 sep 2006, 19:48

Hva mener dere med justere opp GLT når man setter på feiter eksos??
ng900 2.0t 3 dørs!!

Dag_N353
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 458
Registrert: 24 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N353
Navn: Dag Kjetil Hovland Hansen
Bil: 9-3
Sted: Årnes
Kontakt:

Legg inn av Dag_N353 » 21 sep 2006, 19:51

GLT = Grunn LadeTrykk vil jeg tro ;)
Don't think!
Feel. It is like a finger pointing away to the moon. ... Don't concentrate on the finger or you will miss all that heavenly glory.
Köp aldrig en folkvagn, kjör heller en barnvagn.
VW= Virtually Worthless
9.3 01

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 21 sep 2006, 19:51

Tor86 skrev:Hva mener dere med justere opp GLT når man setter på feiter eksos??
Med mindre motstand i eksosanlegget vil grunnladetrykket synke. Dette må da justeres opp, slik at det ligger der det skal være. For forklaring på hva grunnladetrykk er, og hvordan du justerer det (så lenge du ikke har T7), se FAQ-tråden "feilsøking ved lavt turbotrykk" i "FAQ generelt".
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Tor86
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 05 sep 2005, 19:19
Sted: Tromsø

Legg inn av Tor86 » 21 sep 2006, 21:23

ok ok..
ng900 2.0t 3 dørs!!

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 22 sep 2006, 07:00

Du kjenner ikke igjen bilen etterpå, mye bedre respons!

Kjørbarheten øker, hestene øker, forbruket synker! (Kinder egg)

Du kan sette batteriet under luftfilteret? mitt sitter i bagasjen pga vektfordeling.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 22 sep 2006, 15:43

Petter 900 T skrev:Du kjenner ikke igjen bilen etterpå, mye bedre respons!

Kjørbarheten øker, hestene øker, forbruket synker! (Kinder egg)

Du kan sette batteriet under luftfilteret? mitt sitter i bagasjen pga vektfordeling.

Petter
Høres ut som jeg ganske enkelt får gå igang å bytte.

Tenkte først å vente til anlegget jeg har var gått fyken, men kan vel like godt ta steget med en gang; det nye anlegget holder sikkert lenge og da er det ikke vits å vente hvis jeg har bestemt meg for å bytte...?

Er anlegget speedparts leverer bra, eller er det andre typer som jeg bør gå for? SP`s anlegg ruster ikke, stemmer det? Ruster aldri, eller bare veldig seint?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 22 sep 2006, 16:25

Jeg tror nok det ruster. Men det ruster ikke like raskt som andre. Om du skal ha noe som virkelig tåler tidens tann, er nok Ferrita det beste valget. Dette er dyrere, men første eier har visstnok livstidsgaranti på det! 8)
Men jeg ville valgt JT fra SP, enkelt og greit fordi det er billigere! :D (Og for "Ferrita" høres kleint ut :roll: )

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 29 okt 2006, 22:06

Petter 900 T skrev:Du kjenner ikke igjen bilen etterpå, mye bedre respons!

Kjørbarheten øker, hestene øker, forbruket synker! (Kinder egg)

Du kan sette batteriet under luftfilteret? mitt sitter i bagasjen pga vektfordeling.

Petter


Har absolutt tenkt å bytte til 3`` JT, og da kommer jeg til å bytte helt frem. Men har ikke helt klar for meg når det blir gjort ennå.

Noen flere spørsmål:

Ca hvor mye kan man anslå at effekt/moment øker?

Ca hvor mye går forbruket ned?

Svar