Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Pasient N657
- 2.0 bar

- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Pasient N657 » 21 sep 2006, 22:52
Hei.
Bilen det er snakk om er en 87 Saab 9000 2.0i 16V.
Problem:
Når jeg kjører rett fram, så hører jeg en rar "klakking". Det høres ut som om noe tar borti noe annet.
Funderte over at det kunne være noen foringer, stag, styrestag, noe med rattet? Jeg har ikke peiling. Og spørr derfor dere..
Takker for svar

-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 22 sep 2006, 14:57
Vanligste ulyd på 9000 er de ytre styreleddene. Opphengskulene kan også bli slitt. Begge deler høres ved klakking over ujevnheter i veien.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
Pasient N657
- 2.0 bar

- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Pasient N657 » 22 sep 2006, 21:49
Dette er ikke ved ujevnheter i veien. Det er på strak vei, nylagt asfalt og hjulene beint.
Rare greier det der.. Høres kun når jeg kjører rett fram.
Var på forstillingskontroll for litt siden, for å få ordna spissinga på dekkene. Og detter det har rattet stått rimelig skeivt grunnet ikke-justerbar camber og masse annet lurt.. Kan det ha noe med dette og gjøre?
Eller kan det være rattaksel eller noe sånt lurt?
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 22 sep 2006, 21:53
Sjekk hjulboltene du....

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Pasient N657
- 2.0 bar

- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Pasient N657 » 23 sep 2006, 14:52
Hehe, har sjekka de
Det var det første jeg gjorde..
-
Pasient N657
- 2.0 bar

- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Pasient N657 » 24 sep 2006, 01:39
(bump)
Ingen som har den fjerneste anelse på hva det kan være?
-
Tor86
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 45
- Registrert: 05 sep 2005, 19:19
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Tor86 » 24 sep 2006, 03:31
Nei det har ikke noe med det å gjøre.. hvis du har hatt hjulstilings kontroll og rattet ditt er skjeivt. så har de som justerte forstillinga di gjort noe feil. rattet skal være beint uansett om cambern er skjeiv og ikke kan justeres..!
har du dårlige drivknuter, eller kanskje lyden kommer fra girkassa....
ng900 2.0t 3 dørs!!
-
Viggen-51
- 1,5 bar

- Innlegg: 362
- Registrert: 26 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 51
- Bil: 9-3 Viggen Cab.
- Sted: Nordmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Viggen-51 » 24 sep 2006, 10:58
Daniel N683 skrev:Sjekk også motorfestene.
Særlig det bakre!

Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)
-
Pasient N657
- 2.0 bar

- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Pasient N657 » 24 sep 2006, 15:03
Daniel, lydene kommer ikke ved aks og nedbremsing. De er der konstant
Men jeg skal kjøre utover til en kompis snart, jekke opp bilen, legge meg under for så å prøve å finne ut hva i H****** som kan være galt.
Takker for svar hittil

-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 26 sep 2006, 08:00
Daniel N683 skrev:Må si jeg er usikker her..
Gamlingen hadde noe ala det med sin og900 i sin tid.. Den var også inne hos SAAB forhandleren her i byen uten at dem klarte å finne ut hva som var galt.
Problemet ble funnet omsider og det viste seg av det var en gummistropp fra lastestativet på taket som laget klakkelyden da den slo i taket når vi kom opp i fart..

hahaha

-
Pasient N657
- 2.0 bar

- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Pasient N657 » 29 sep 2006, 01:46
Vel, da var problemet løst!
Det viste seg og være slakk i drivknuten(e) på førersiden.. Så jeg henta stikkakslingen fra delebilen min, rensa den, greasa opp på nytt, satt inn og skrudde alt sammen igjen.
Nå er alt bra, ingen klakkelyder
Takk for hjelpen
