Justere grunnladetrykk 9000cs

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
rodney
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 191
Registrert: 16 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N432
Navn: Rodney
Bil: 9-3 xwd Aero og900 Cab
Sted: Nesodden
Kontakt:

Justere grunnladetrykk 9000cs

Legg inn av rodney » 27 sep 2006, 09:28

Heisann, er det noen der ute som kan forklare meg hvordan jeg kan kontrolere grunnladetrykket på min 2,3t 94mod.?

Takker for svar. :D

Rodney

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 27 sep 2006, 12:13

Hei!
Du må vel kjøpe/låne deg en turbotrykkmåler. 0,4 bar skal grunnladetrykket (GLT) ligge på på din 2,3T. +/- 0,05 bar. Justeres ved å kople av wastegate-staget under turboen (festet med klips), løsne mutteren og skru ut/inn lengden på staget. Pass på at du ikke skrur hele staget.

Forlenger du staget så senker du GLT. Korter du inn staget så øker GLT. Tommelfingerregelen sier at 3 omreidninger tilsvarer 0,1 bar, såvidt jeg husker.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
rodney
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 191
Registrert: 16 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N432
Navn: Rodney
Bil: 9-3 xwd Aero og900 Cab
Sted: Nesodden
Kontakt:

Legg inn av rodney » 27 sep 2006, 13:15

Takk for raskt svar, men det er mulig jeg forklarte meg litt feil. Først må jeg få bilen til å gå med grunnladeterykket, hvordan gjør jeg det?

Rodney

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 27 sep 2006, 14:12

rodney skrev:Takk for raskt svar, men det er mulig jeg forklarte meg litt feil. Først må jeg få bilen til å gå med grunnladeterykket, hvordan gjør jeg det?

Rodney
1. koble fra magnetventilen
2. holde inne bremsen slik at bremselyset aktiveres + full gass= grunnladd (tror dette gjelder også på din bil med Trionic)
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 sep 2006, 14:30

Ronny_N169 skrev:
rodney skrev:Takk for raskt svar, men det er mulig jeg forklarte meg litt feil. Først må jeg få bilen til å gå med grunnladeterykket, hvordan gjør jeg det?

Rodney
1. koble fra magnetventilen
2. holde inne bremsen slik at bremselyset aktiveres + full gass= grunnladd (tror dette gjelder også på din bil med Trionic)
Altså enten eller, og ikke begge deler!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
rodney
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 191
Registrert: 16 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N432
Navn: Rodney
Bil: 9-3 xwd Aero og900 Cab
Sted: Nesodden
Kontakt:

Legg inn av rodney » 27 sep 2006, 18:47

Ok, takker for svar :D

Svar