Motortrøbbel 900 T16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Motortrøbbel 900 T16

Legg inn av HansWF N416 » 28 sep 2006, 15:17

Etter at min 900T16 1985 mod stoppet går, må jeg ta en feilsøking på den. Bilen begynte å gå ujevnt, hørtes nesten ut som en rallybil. Det røyk litt svart av den før den ga seg helt. Den tenner noe få ganger når jeg drar den på starteren, men hvis jeg tauer den kan jeg klare å få den i gang, men går fortsatt veldig ujevnt og bare på høyt turtall og stopper etterhvert.

Jeg tenkte jeg skulle sjekke luftmengdemåleren. Er det noe muligheter til å få sjekket tilstanden på denne uten noe spesielt utstyr? Skru den fra hverandre?
Sist redigert av HansWF N416 den 02 okt 2006, 17:36, redigert 1 gang totalt.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 29 sep 2006, 07:25

Enkleste måten å sjekke denne på er å prøve den på en tilsvarende bil.
Du kan også ta av måleren og se om "føletråden" er intakt, den er spent opp mellom noen strenger midt inne i røret.
Siste metode som du kan gjøre selv er å måle motstanden mellom gitte pinner på kontakten. Jeg har ikke dataene på dette, men det finnes i reperasjonshåndboken som du selvfølgelig har ;)
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 02 okt 2006, 17:35

Nå må jeg tvangskjøre bensinpuma for å få den til å gå.
Har byttet fordeler da denne var litt dårlig. Bilen starter fortsatt bare da den dras i gang, og går på 2 maks 3 sylindre.
Har tenkt å bytte luftmengdemåler,tenningsmodul og Ecu boks, men tenkte å spørre her på forumet først om noen av disse kan gi slike symptomer som bilen har før jeg prøver.. Pluggene var foreste også sotet ned.

Hva kan være årsaken til at jeg må tvangskjøre bensinpumpa? Den virker jo tydligvis da.

Noen som har vært borti lignende?

Gode tips er hjertlige velkommen :wink:
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 02 okt 2006, 17:44

HansWF skrev:Nå må jeg tvangskjøre bensinpuma for å få den til å gå.
Har byttet fordeler da denne var litt dårlig. Bilen starter fortsatt bare da den dras i gang, og går på 2 maks 3 sylindre.
Har tenkt å bytte luftmengdemåler,tenningsmodul og Ecu boks, men tenkte å spørre her på forumet først om noen av disse kan gi slike symptomer som bilen har før jeg prøver.. Pluggene var foreste også sotet ned.

Hva kan være årsaken til at jeg må tvangskjøre bensinpumpa? Den virker jo tydligvis da.

Noen som har vært borti lignende?

Gode tips er hjertlige velkommen :wink:
Sjekk jordinga til motoren.... er det noe krøll der så kan det komme mange rare symptomer...

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 02 okt 2006, 18:50

Ja, er det så lettvint blir jeg glad. :D
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 02 okt 2006, 19:13

HansWF skrev:Ja, er det så lettvint blir jeg glad. :D
En skal bestandig begynne med det lettvinne :wink:

Svar