Helluen Gutter og jenter ( ikke no kjønnsdiskriminering her nei)
Har følgende "morosame" problem med min Saab 9000 cs 2,0 T ( 1996 mod,150 HK)
Jeg har HØY/ variabel tomgang på bilen og "smårykkinger" når jeg slipper gassen (f.eks rundt 60-70 km/t i f.eks 4 gir), og det VANLIGe problemet med sentral-lås med PMS!!! Sentrallåsen funker med andre ord når den vil..
Hva jeg har gjort ang disse problemene:
1.Variabel tomgang:
Jeg har byttet tennplugger, rengjort innsuget, rengjort AIC ventil/tomgangsmotor!
Mistenker/vet at Bypass-ventilen (forøvrig 3 MND gammel og kjøpt på Mekonomen) er "pjusken"!
Men lurer på dette med Spjell-potentiometeret ?? Er det noen som sitter på Trionic-boka og kan gi meg genrell info ang dette??
2. "Lette rykkinger" når jeg SLIPPER gassen
Ny DI-kassett (også kjøpt på mekonomen for omlag 4 MND siden), men bilen har jo gått omlag 190 000 km, så kanskje er bensinpumpa moden for skifting. men har ingen direkte ULYD ifra den.
Registerkjede er vel også moden for utskifting omlag nå( men har heller ingen "rasling" ifra denne!
Bensinfilter er skiftet for omlag 4mnd siden, men hadde et prøveprosjekt på en uke med E-85,og lurer på om det kan ha ha FYLT bensinfilteret med drit ( E-85 har som kjent en GOD RENSEEFFEKT!)
Og ja, Vakumledninger er BYTTET /sjekket og jeg finner ingen umiddelbare feil med de!!
Så ja, om dere har noen gode ideer ,så fyr løs??
Hilsen Viking
9000 cs 2,0 Turbo som er "forkjøla"??
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: 1215
- Navn: Sturla Hansen
- Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
- Sted: Stokmarknes
- Trond N47
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Har du brukt NGK-plugger? BCPR7-ES11.
Og har du byttet luftfilter i det siste?
Bensinpumpa gir seg nok ikke sånn uten videre, dessuten får du "check engine" hvis bensintilførselen blir for dårlig. Det samme gjelder ved feil på lambda-sonden.
E85 på en gammel 9k, det ville ikke jeg prøvd. En liten skvett etanol kanskje, men ihvertfall ikke 85%!!! Ombygging til E85 er mulig, men da er det visse deler som må byttes i tillegg til at hjernen må omprogrammeres.
Jeg ville kjørt innom et SAAB-verksted og fått dem til å sjekke feilkodene med Tech2 eller ISAT. Tror ikke de tar mange hundrelappene for å lese av og nullstille feilkoder. Hvis du ikke bor i nærheten av trondheim, da kan jeg lese av for deg.
Og har du byttet luftfilter i det siste?
Bensinpumpa gir seg nok ikke sånn uten videre, dessuten får du "check engine" hvis bensintilførselen blir for dårlig. Det samme gjelder ved feil på lambda-sonden.
E85 på en gammel 9k, det ville ikke jeg prøvd. En liten skvett etanol kanskje, men ihvertfall ikke 85%!!! Ombygging til E85 er mulig, men da er det visse deler som må byttes i tillegg til at hjernen må omprogrammeres.
Jeg ville kjørt innom et SAAB-verksted og fått dem til å sjekke feilkodene med Tech2 eller ISAT. Tror ikke de tar mange hundrelappene for å lese av og nullstille feilkoder. Hvis du ikke bor i nærheten av trondheim, da kan jeg lese av for deg.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: 1215
- Navn: Sturla Hansen
- Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
- Sted: Stokmarknes
Vel, Jeg TROR faktisk ikke at dette med E85 er roten til problemet ,men vet jo ikke sikkert da...
Det er jo uansett en forbigått fase, men hvorvidt det jeg har nå er en "følgefeil" av det skal jeg ikke avkrefte..
Jupp, jeg bruker KONSEKVENT ,ngk plugger på alle mine Saaber.
Luftfilteret ble bytta ifjor og skal ifølge Service-intervallen ikke byttes for om en stund, og heromdagen tok jeg en kjapp "visuell" sjekk av det, og det så greit ut.
Har ikke fått opp Check Engine koder, og jeg kan mere om Saab ,enn det lokale Saab Verkstedet (beklagelig ,men sant)!! Men nok om det..
Noen som har andre ideer?? Noen som sitter med ingående kunnskap om Trionic, evt sitter på tekniske verdier på f.eks Spjellgiveren, Map-sensoren ,etc,etc??
P:S sletting av evt feilkoder kan jeg gjøre selv via OBD2 instrumentet jeg har kjøpt.
Liten "fotnote" ang dette med E-85!!
Jeg fylte omlag 25 liter med E-85 og resten med BF 95 oktan ( in the name of science and enviroment)
Det er jo uansett en forbigått fase, men hvorvidt det jeg har nå er en "følgefeil" av det skal jeg ikke avkrefte..
Jupp, jeg bruker KONSEKVENT ,ngk plugger på alle mine Saaber.
Luftfilteret ble bytta ifjor og skal ifølge Service-intervallen ikke byttes for om en stund, og heromdagen tok jeg en kjapp "visuell" sjekk av det, og det så greit ut.
Har ikke fått opp Check Engine koder, og jeg kan mere om Saab ,enn det lokale Saab Verkstedet (beklagelig ,men sant)!! Men nok om det..
Noen som har andre ideer?? Noen som sitter med ingående kunnskap om Trionic, evt sitter på tekniske verdier på f.eks Spjellgiveren, Map-sensoren ,etc,etc??
P:S sletting av evt feilkoder kan jeg gjøre selv via OBD2 instrumentet jeg har kjøpt.
Liten "fotnote" ang dette med E-85!!
Jeg fylte omlag 25 liter med E-85 og resten med BF 95 oktan ( in the name of science and enviroment)