Side 1 av 1
Justere tomgangshastighet
Lagt inn: 05 okt 2006, 21:54
av Johan N828
Lurer på om noen kan gi meg en grei beskrivelse av hvordan jeg kan regulere tomgangshastigheten på en Saab 900 Turbo t8 '87 mod??
Evt justere bensintrykket?
Lagt inn: 05 okt 2006, 22:16
av Eirik N396
- Justere tenningen
- Justere på en av skruene ved gasspjeldet
EDIT:
Når det gjelder bensintrykk, må du vel kjøpe deg en bränslechip.
Om du skal ta i litt ekstra kan du montere med bensintrykk
- større BTR.
- røda spridare (431:or), eller grönisar (968:or)
Lagt inn: 05 okt 2006, 22:17
av Johan N828
Eirik N396 skrev:- Justere tenningen
- Justere på en av skruene ved gasspjeldet
Detaljer??

Lagt inn: 05 okt 2006, 22:42
av Eirik N396
(La til noe på forrige innlegg..)
Tenningsjustering foregår slik: (hentet fra gammel tråd)
Eirik N396 skrev:Du kjøper enten en lampe til dette formål av en bilrekvisitaforhandler(billig og greit), eller får et verksted til å ta jobben
Lampen kobles innpå batteriet, og rundt en av tennkablene(for induksjon antar jeg). Med lampen skal du lyse nedi en luke i dekselet over svinghjulet. Samtidig må du ha med en kamerat som sitter inni bilen og holder turtallet på 2000. Da skal det være mulig å tyde et tall i luka. Det er fortenningen. Om dette tallet ikke stemmer, må du vri litt på fordeleren. Denne løser du tre skruer på, og du kan lett vri den til du oppnår rett tenning. Slik gjør vi det ihvertfall på Skjæveland

Det var kortversjonen..
TROR fortenningen skal være 20grader.. du skal altså lese 20 nedi luka. Noen andre kan kanskje bekrefte dette.
Ang. justering av skruen ved gass-spjeldet, så vet jeg ikke hvordan jeg skal forklare det helt. Du burde greie å se hvilken det er, om du ser litt på det

Det er ihvertfall min måte å "huske" det på.
Lagt inn: 06 okt 2006, 00:10
av Vangen N622
Eirik N396 skrev:- Justere tenningen
- Justere på en av skruene ved gasspjeldet
EDIT:
Når det gjelder bensintrykk, må du vel kjøpe deg en bränslechip.
Om du skal ta i litt ekstra kan du montere med bensintrykk
- større BTR.
- røda spridare (431:or), eller grönisar (968:or)
Vist han har K-jetten på sin T8 så kan ha se langt etter chip, btr og dyser.
Men nå er vi strengt tatt inne på trimming.
Men å skru på den skruen på gass-spjeldet kan som sakt være en god start.

Lagt inn: 06 okt 2006, 05:37
av Eirik N396
Oisann, glemte punktet med å montere lh2.2, trodde jeg hadde fått det med

Lagt inn: 06 okt 2006, 08:13
av Petter 900 T
Bensintrykkes kan justeres ved å shimse akselen inne i k-jet uniten (googles)
Problemet med k-jet er at pluggene blir blaute veldig fort med høyere trykk...
Krever konstant grisekjøring (jeg vet)
Bensinrørene tåler heller ikke all verden, hverken av trykk eller at man kommer borti dem...
Petter
Lagt inn: 06 okt 2006, 11:56
av Ingvar N629
Eirik N396 skrev:- Justere tenningen
- Justere på en av skruene ved gasspjeldet
EDIT:
Når det gjelder bensintrykk, må du vel kjøpe deg en bränslechip.
Om du skal ta i litt ekstra kan du montere med bensintrykk
- større BTR.
- røda spridare (431:or), eller grönisar (968:or)
Bytte av chip gir deg ikke høyere bensintrykk, men du må bytte chip dersom du bytter BTR (var kanskje det du mente Eirik)
Lagt inn: 06 okt 2006, 13:26
av Eirik N396
Ingvar N629 skrev:Bytte av chip gir deg ikke høyere bensintrykk, men du må bytte chip dersom du bytter BTR (var kanskje det du mente Eirik)
Chip styrer kanskje ikke trykk, men mengde og tidspunkt, eller?
Lagt inn: 06 okt 2006, 14:12
av Ingvar N629
Ja. Åpningstid styres av styringsboksen, mens mengde pr tid styres av trykket og størrelsen på dysa.
Lagt inn: 06 okt 2006, 16:09
av TurboLars N383
Eirik N396 skrev:
TROR fortenningen skal være 20grader.. du skal altså lese 20 nedi luka. Noen andre kan kanskje bekrefte dette.
Har sjekket opp dette tenningsgreiene da alle sier forskjellig og dette er hva jeg kom fram til:
I følge Autodata så skal det være 20grader uten vakum ved 2000rpm i GRUNNinnstilling , altså veldig grovt ! Klarer du å kjøre med 20grader fortenning uten å få tenningsbank ER man god

!!??
Så står følgende ,
0grader ved 1200rpm ,
8grader ved 3000rpm og
15grader ved 5000rpm . Dette også uten vakum .
Jeg har stilt min etter dette og den har aldri gått bedre

og UTEN banking !! Det gjelder T8.
Det som står i feks Haynes boka må man ta med noen klyper salt eller ??
Høres dette urimelig ut ?
Re: Justere tomgangshastighet
Lagt inn: 25 mar 2008, 12:30
av kristianur N1169
Jeg hadde først et håp om at det var mulig å justere tenninga uten tenningslampe, men fant jo fort ut at det var veldig vanskelig. også gikk jeg inn her og søkte litt og nå ser det ut til at turteller fort kan bli en nødvendighet.
Eller lar det seg gjøre uten turteller også?
Re: Justere tomgangshastighet
Lagt inn: 25 mar 2008, 17:31
av AndreasE N1216
få en medhjelper til å holde 2000 opm i en hjelpebil (med samma antal sylindre og med turteller) og bruk hørsel for å finne turtall i bilen som skal justeres:)
Re: Justere tomgangshastighet
Lagt inn: 01 apr 2008, 11:48
av na_X
Var å stilte T8n på tenninga i helgen som var, 16 grader på litt under 2000RPM er ihvertfall for mye. Det smalt og sto på når man ga gass, ikke så rart når tenninga havner på 30 grader når man gir på og kommer over 3-4000RPM. Kan være greit med en som sitter å holder på gassen fast på et turtall slik at man har et turtall å forholde seg til i forhold til tenninga.
Et lite spørsmål, er det ikke slik at på f.eks: T16 så stiller tenninga seg tilbake, slik at når man stiller tenninga på tomgang på 16 grader så går den tilbake til f.eks 14 grader med litt turtall?