Side 1 av 2
Kveles når turtallet synker
Lagt inn: 10 okt 2006, 20:58
av Fredrik N707
Hei!
Etter jeg byttet toppakning på saaben min så hadde jeg problemer med at bilen kvelte seg hver gang jeg bremset ned og bilen mistet turtall. Men dette gikk over etter et par kjøreturer.
Når jeg nå nylig skrudde av midtkonsollen og "dashen" så skjedde dette igjen, og nå vil det ikke gi seg. Bilen kveles så fort den mister turtall ved nedbremsing, etc. Men går fint på tomgang når jeg starter den opp.
Det eneste "tekniske" jeg gjorde når jeg demonterte dashen og midtkonsollen var å koble fra minusen på batteriet med tanke på airbag sikkerhet, osv. Så jeg skjønner virkelig ikke hva dette problemet kan komme av.
Bilen er så og si ukjørelig, for ikke å snakke om trafikk farlig med dette problemet, så jeg hadde satt utrolig stor pris på om noen kunne komme med tips om hva feilen kan være og hva jeg burde undersøke.
Lagt inn: 10 okt 2006, 22:51
av Johan N828
Hadde lignende problem. Min løsning ble og justere tomgangshastigheten bittelitt opp. Men din går fint på tomgang så det er kansje ikke det beste =)
Lagt inn: 10 okt 2006, 22:55
av Tor N12
Er ingen tomgangsjustering på den bilen...
Jeg ville trodd at du enten har luftlekasje en eller annen plass slik at motoren trekker falskluft, eller at tomgangsmotoren er ødelagt evt trenger en rens.
Lagt inn: 11 okt 2006, 15:40
av Fredrik N707
Den går helt fint på tomgang, men når jeg har kjørt noen meter og bremser ned eller clutcher slik at turtallet synker så kveles den, evt. går den på veldig lavt turtall (500rpm -) til den kveles.
Den går somsagt helt fint på turtall når jeg starter den opp igjen, men så fort jeg har kjørt noen meter og clutcher eller bremser slik at turtallet går under 1,5k - 2k rpm så kveles den.
Falskluft kan kanskje tenkes at den trekker, men synes det er merkelig at det skulle ha skapt noen lekasjer bare å ta av dashen ?
Lagt inn: 11 okt 2006, 15:50
av Ingvar N629
Du har ikke revet av noen vakumslange inni der, da?
Er vel ikke så mange av dem ettersom du har såpass ny bil og trionic, men cruisen har vel.
Lagt inn: 11 okt 2006, 16:17
av Fredrik N707
Ingvar N629 skrev:Du har ikke revet av noen vakumslange inni der, da?
Er vel ikke så mange av dem ettersom du har såpass ny bil og trionic, men cruisen har vel.
Har ikke cruise control.
Det skal sies at jeg til slutt ga opp å få av dashen, så jeg veit ikke om jeg kan ha revet av noen slanger, men jeg har mine tvil.
Det er vel begrenset med vacum slanger under "topplokket" på dashen ?
Det er det eneste jeg har røsket i.
Virker forøvrig som om bilen går litt bedre enn før når jeg gir gass, men dette kan være innbilning.
Lagt inn: 11 okt 2006, 16:45
av Ingvar N629
stigma skrev:Virker forøvrig som om bilen går litt bedre enn før når jeg gir gass, men dette kan være innbilning.
Høres ut som falskluft ja. Akkurat slik var min da vakumslangen til veivhusventen hoppa av ved innsuget.
Lagt inn: 11 okt 2006, 21:19
av Fredrik N707
Ingvar N629 skrev:stigma skrev:Virker forøvrig som om bilen går litt bedre enn før når jeg gir gass, men dette kan være innbilning.
Høres ut som falskluft ja. Akkurat slik var min da vakumslangen til veivhusventen hoppa av ved innsuget.
Tror nok du har rett i at det er vacum lekk ja.
Hvor vil det være mest hensiktsmessig å sjekke ?
Lagt inn: 12 okt 2006, 08:45
av Henrik N449
er det ikke trykkvakt i dashbord/kupè på 9000?
Lagt inn: 12 okt 2006, 09:30
av Ingvar N629
Henrik N449 skrev:er det ikke trykkvakt i dashbord/kupè på 9000?
Neppe på T5.
Lagt inn: 13 okt 2006, 22:34
av Fredrik N707
Hadde vært fint om noen kunne svare meg på følgende spørsmål:
1. Liigger det noen vacum slanger som kan ha innvirkning på bilens gange under dashbordet (øvre lokk) på bilen min ?
2. Hvordan får jeg i det heletatt av den øvre delen på dashen min, har skrudd opp de 2 skruene under hvert av høyttaler deksel, men det nekter å løsne helt. Har sett det går en stålwire tvers over under dash lokket, må denne løsnes ? Det er airbag på bilen om dette har noe å si.
3. Når jeg skrur vifta på "0" så hører jeg en "pfffffffffft" lyd, er dette normalt ? Evt. hva kan dette komme av ?
4. Ser jeg mangler 2 sikringer "throttle system", er dette til biler med cruise control ?
Lagt inn: 13 okt 2006, 23:40
av Tor N12
stigma skrev:Hadde vært fint om noen kunne svare meg på følgende spørsmål:
1. Liigger det noen vacum slanger som kan ha innvirkning på bilens gange under dashbordet (øvre lokk) på bilen min ?
Ja, kansje om du har en "fulltrykker" med turbotrykksmåler, da har du vakumslange til denne. Men det skal mye til om denne er årsaken til dine problemer. Hvis du har denne måleren så se at den oppfører seg normalt, gjør den ikke det så har du lekasje på slangen)
2. Hvordan får jeg i det heletatt av den øvre delen på dashen min, har skrudd opp de 2 skruene under hvert av høyttaler deksel, men det nekter å løsne helt. Har sett det går en stålwire tvers over under dash lokket, må denne løsnes ? Det er airbag på bilen om dette har noe å si.
I tilegg til de TRE skuene under hvert høyttalerdeksel så må du løsne en som sitter under srs-merket på høyre side og en som sitter over innstrumentene (omtrent rett over tempmåleren). Wireren løsner du etter at alle skruene til lokket er løsnet, den er bare hektet innpå.
3. Når jeg skrur vifta på "0" så hører jeg en "pfffffffffft" lyd, er dette normalt ? Evt. hva kan dette komme av ?
Hvis du har klima(acc) så kan du høre den lille vifta til kupetemp-sensoren men det kan også være en vacumlekasje du hører.
4. Ser jeg mangler 2 sikringer "throttle system", er dette til biler med cruise control ?
Nei, de er vel for biler med ETS (antispinn)
Lagt inn: 13 okt 2006, 23:45
av Tor N12
En annen ting er jo om du burde ha fått sjekket bilen hos noen som skjønner litt av den... At den skal fjuske såpass av at du prøver å løfte lokket på dasjen, det kan jeg ikke skjønne..
Desuten så hadde du jo problemer med bilen etter topppaknings-skiftet... jeg ville heller ha trodd at problemet ditt er relatert til den jobben.
Kjør deg en tur innom et verksted å få lest ut eventuelle feilkoder.
Re: Kveles når turtallet synker
Lagt inn: 13 okt 2006, 23:52
av Tor N12
stigma skrev:
Det eneste "tekniske" jeg gjorde når jeg demonterte dashen og midtkonsollen var å koble fra minusen på batteriet med tanke på airbag sikkerhet, osv
Dette kan være noe av forklaringen... om du hadde feil på bilen etter paknings-skiftet (f.eks en luftlekasje) så vil Trionicen prøve å tilpasse seg forholdene og dermed ble den bedre etterhvert som du kjørte den. Nå år du har vært av med batteripolen så nulstiller du boksen og den å begynne læreprosessen på nytt igjen...
Finn ut av den feilen som oppstod etter pakningbytte du, så skal du se bilen blir bra igjen.
PS! Når feilen er korrigert så er det en god ide og ta av batteripolen og la bilen ta adapsjonen på nytt igjen.
Lagt inn: 14 okt 2006, 11:37
av Fredrik N707
Tusen takk for skikkelig utfyllende og gode svar!
Tar en tur innom et saab merkeverksted for å få lest av feilkoder, og eventuellt la dem utrette problemene.
Jeg kom til å tenke på at under topppakknings byttet så ble både toppen og ventiler slipt, derfor ble kammene tatt av.
Da vi skulle montere dem igjen ble de kun montert etter merkingen på "øyemål" ved å rotere veivhjulet til hakket sitt, og matche kammene med hakket/merkingen sin.
Kan dette være roten til problemet ? Og at grunnen til at den gikk bra en stund var at trionicen tilpasset seg dette ?