Side 1 av 1

Dump vent

Lagt inn: 10 okt 2006, 22:58
av Johan N828
Som kjent har jeg kjøpt meg en 900 t8 87mod.

Denne har en dumpventil montert som forøvrig gir en barsk lyd(var montert da jeg kjøpte bilen.)

Problemet med denne er at det blir feil bladningsforhold i motoren. Det den forrige eieren hadde gjort da var og justere ned bensintrykket slik at det ikke skulle bli så stort bensintap. dette førte til at jeg raskt etter kjøp av bilen oppdaget et problem med at motoren kvelte seg selv når den droppa fort i turtall. dette fiksa jeg ved og justere opp tomgangshastigheten.

Dette lurer jeg på:

Er det noen her som vet om jeg kan gjøre den "normal" igjen uten og fjerne dumpventilen?

Lagt inn: 11 okt 2006, 09:10
av Ottar N398
T8 har da ikke luftmengdemåler :roll: Kan jo være ombygget da men jeg trodde ikke det :wink:

Lagt inn: 11 okt 2006, 09:50
av Ingvar N629
Bytt til resirkulerende! Se FAQ for mer info.

Lagt inn: 11 okt 2006, 15:48
av TurboLars N383
Eliah skrev:T8 har da ikke luftmengdemåler :roll: Kan jo være ombygget da men jeg trodde ikke det :wink:
T8 = LuftMENGDEmåler
T16 = LuftMASSEmåler

:lol:

Lagt inn: 11 okt 2006, 15:55
av Ingvar N629
TurboLars N383 skrev: T8 = LuftMENGDEmåler
T16 = LuftMASSEmåler
:lol:
Forskjellen er??

Lagt inn: 11 okt 2006, 16:23
av TurboLars N383
Grovt sagt så måler den oppvarmede tråden i massemåleren antall luftmolekyler i kg/time og fordi systemet tilpasser bensinmengden etter det , gir det en mer nøyaktig bensinblanding , feks ved kjøring i stor høyde (lavere trykk , tynnere luft ) enn ved kjøring ved havflaten og gir en mer nøyaktig blanding enn en mengdemåler som kun måler i liter ( ?) som ikke klarer å måle feks tynn/tykk luft og da kan det hende at den går fet ved feks. kjøring på fjellet ( har ikke prøvd det i praksis )
LH står jo som vi alle vet for Luftmassen-messer Hitzdraht (luftmassemåler med varmetråd ) :lol:

Menne må jo legge til at jeg ikke er ekspert i motsetning til mange andre her og dette er hva jeg tror . Hvis noen har noe å utsette på det så legger jeg meg flat
Og min konklusjon er uansett at massemåleren er mer nøyaktig enn mengdemåleren og at en mengdemåler og en massemåler ikke er de sammme komponentene .

:lol:

Lagt inn: 11 okt 2006, 16:26
av Ingvar N629
TurboLars N383 skrev:Grovt sagt så måler den oppvarmede tråden i massemåleren antall luftmolekyler i kg/time og fordi systemet tilpasser bensinmengden etter det , gir det en mer nøyaktig bensinblanding , feks ved kjøring i stor høyde (lavere trykk , tynnere luft ) enn ved kjøring ved havflaten og gir en mer nøyaktig blanding enn en mengdemåler som kun måler i liter ( ?) som ikke klarer å måle feks tynn/tykk luft og da kan det hende at den går fet ved feks. kjøring på fjellet ( har ikke prøvd det i praksis )
LH står jo som vi alle vet for Luftmassen-messer Hitzdraht (luftmassemåler med varmetråd ) :lol:

Menne må jo legge til at jeg ikke er ekspert i motsetning til mange andre her og dette er hva jeg tror . Hvis noen har noe å utsette på det så legger jeg meg flat
Og min konklusjon er uansett at massemåleren er mer nøyaktig enn mengdemåleren .

:lol:
Jeg vet hvordan en luftmassemåler virker, men trodde at luftmengdemåler bare var et trivialnavn for samme greia.

Hvordan funker en luftmengdemåler da? Steinalderinnretning med potmeter drevet av passerende luft, eller?

Lagt inn: 11 okt 2006, 16:29
av TurboLars N383
Ingvar N629 skrev:
TurboLars N383 skrev:Grovt sagt så måler den oppvarmede tråden i massemåleren antall luftmolekyler i kg/time og fordi systemet tilpasser bensinmengden etter det , gir det en mer nøyaktig bensinblanding , feks ved kjøring i stor høyde (lavere trykk , tynnere luft ) enn ved kjøring ved havflaten og gir en mer nøyaktig blanding enn en mengdemåler som kun måler i liter ( ?) som ikke klarer å måle feks tynn/tykk luft og da kan det hende at den går fet ved feks. kjøring på fjellet ( har ikke prøvd det i praksis )
LH står jo som vi alle vet for Luftmassen-messer Hitzdraht (luftmassemåler med varmetråd ) :lol:

Menne må jo legge til at jeg ikke er ekspert i motsetning til mange andre her og dette er hva jeg tror . Hvis noen har noe å utsette på det så legger jeg meg flat
Og min konklusjon er uansett at massemåleren er mer nøyaktig enn mengdemåleren .

:lol:
Jeg vet hvordan en luftmassemåler virker, men trodde at luftmengdemåler bare var et trivialnavn for samme greia.

Hvordan funker en luftmengdemåler da? Steinalderinnretning med potmeter drevet av passerende luft, eller?
Ja kan jo igrunnn si det vel ? :D

Lagt inn: 11 okt 2006, 17:34
av Jon Magnus N251
Åpne tanken du har bak på do så ser du hvordan luftmengdemåleren virker. -> sisterne

Det er en flotør som sitter på toppen av luftfilteret og blir dermed løftet av lufta som passerer. Posisjonen til denne flotøren styrer hvor mye bensin k-jeten gir ut. Alt skjer selvfølgelig mekanisk... :?

Slik har i alle fall jeg forstått det.

Når det gjelder åpen dump skal ikke dette være noe problem når du har luftmengdemåler. Jeg har tidligere hatt 3 ulike åpne dumper på min 8v, uten at disse har skapt noe problem. Dumpen må selvfølgelig justeres slik at den holder tett på tomgang.

Lagt inn: 12 okt 2006, 09:07
av Ottar N398
Og det var akkurta det siste her jeg ville fram til :wink: