Side 1 av 2

hvit røyk! gåen toppakning?

Lagt inn: 14 okt 2006, 17:06
av oyvinto N660
Prøvd å søke forumet for "hvit røyk" uten særlig hell, så jeg lager en ny tråd.

Har sett litt hvit røyk tidligere, men aldri noen mengder, men når jeg starta opp bilen i dag røyk det noe jævli. Når jeg hadde den på naf-test i vår påpekte de at jeg hadde en bitteliten topplekk som kunne utarte seg. Hvit røyk er vel et typsik tegn på gåen toppakning? Vann i olja osv? Eller kan det være noe annet? Bilen, OG 9-3 t skal inn til 70.000 service. Kan jeg kjøre med bilen slik, eller går alt til H****** da?

Lagt inn: 14 okt 2006, 17:18
av Peter
Hvit røyk kan komme av gåen topp pakning ja, kjølevannet kommet inn i sylinderene.
Et annet tegn på gåen topp pakning er hvis olja er lys-grå-aktig, den blir det hvis det kommer vann i den.

Det er vell ikke veldig bar å kjøre sånn tror jeg.

Lagt inn: 14 okt 2006, 17:20
av Saab900STCR
Ikke kör med bilen, du kan riskera totalt motorhaveri.
Byt toppackning!

Mvh

Lagt inn: 14 okt 2006, 17:32
av oyvinto N660
OK! Det ante meg ja.. Bilen skal på 70.000 service neste fredag, så jeg tror jeg skal få de til å fikse toppakningen i samme slengen. Er det såpass at jeg bør taue bilen til verksetedet? (ca 40 km)

Lagt inn: 14 okt 2006, 17:35
av Saab900STCR
Jag hade kört väldigt försiktigt dit!
Låga varv, hög växel, ABSOLUT inget laddtryck och ett öga på temperaturmåleren hela vägen!

Mvh

Lagt inn: 14 okt 2006, 17:45
av oyvinto N660
Ok, takk for hjelpen folkens! Dette er et glimrende forum!

Forresten noen som vet hvor mye du bli loppa for hos et saabverksted for å bytte toppakningen? Jeg har tid og generelt grei teknisk innsikt, men lite erfaring med å skru bil. Vurderer nesten å prøve å bytte den selv, hvis det ikke skulle være alt for mye stress. Hva er de kristiske momentene? Jeg har lest litt om torque på boltene etc i FAQ. Men jeg kan ikke helt forstå hvorfor det skal ta så lang tid å gjøre jobben..

Lagt inn: 14 okt 2006, 17:51
av Peter
Det du må passe mest på når du bytte topp pakning, er register kjede.
Når du skal bytte topp pakning må du jo naturligvis ha av toppen, for å få av den må du ha av register kjede.
Når du skal sette alt på igjenn må du passe på at alle dreva står i nøyaktig riktig posisjon, hvis ikke kan du risikere og ødelige ventiler, vippe armer eller i værstefall stempler når du skal prøve å starte bilen.

Lagt inn: 14 okt 2006, 18:25
av KongerudN344
Ellers en grei jobb. Vil tro du sparer mellom 5 og 8 lapper i forhold til SAAB verksted :D

Lagt inn: 14 okt 2006, 23:19
av Mortimer-N18
Å bytte toppakningen tar en dag for en som ikke har gjort det før. Hvis det ikke dukker opp andre ting du må gjøre no med i tillegg da :)

Helt greit jobb, jeg har akkurat gjort det på en bil med samme motor. Har du det som trengs av verktøy, litt tolmodighet og et par ekstra ledd på armene så går allt som smurt :)

Lagt inn: 15 okt 2006, 02:59
av oyvinto N660
Ser ut til at det kan være litt plunder med denne toppakningen. Men er ikke så keen på å betale 10.000 for jobben så hvis det er noen kompetente som har lyst til "hjelpe" meg med å bytte toppakning mot godtgjørelse så send en PM. :wink:

Lagt inn: 15 okt 2006, 05:06
av Terra N837
Bare lurer men, er det ikke slik at man alltid skal bytte topp-boltene når man tar den av? :?
Eller tar jeg helt feil?

Momentet til boltene må også være riktig ved montering!

Lagt inn: 15 okt 2006, 14:41
av oyvinto N660
Man MÅ vel strengt tatt ikke bytte boltene etter det jeg har skjønt, men det er vel anbefalt, så jeg har ihvertfall tenkt til å kjøpe nye. Momentet og tildragning er jeg oppdatert på. (40 60 90deg, samt korrekt rekkefølge) Det kristiske momentet for meg vil evt være dette med registerkjeden tror jeg.. Trenger man noe spesialverktøy for dette?

Og, er det noen som vet om Haynes NG900 manual vil være til hjelp med min OG9-3? Finner ikke noe mekkemanual for 9-3 på amazon.com ihvertfall..

Lagt inn: 15 okt 2006, 15:30
av Mortimer-N18
Trenger ikke spesialverktøy for registerkjede. Bare ta av tannhjula på kammene og la kjedet være løst. Husk å fjerne kjedestrammeren før du løfter toppen! uten å ta ut den får du ikke av toppen og du kan risikere å knekke noe. Du må også holde kjedet oppe når du skal løfte toppen av slik at den ene kjedeføreren får beveget seg nok til side når du løfter.

Lagt inn: 15 okt 2006, 20:49
av oyvinto N660
Når vi først er inn på det, er det noen som har noen forslag til hvorfor toppakningen har gått så tidlig som på 70.000? Det er en 2000 modell LTT og etter det jeg vet har den ikke vært trimmet i sin levetid. Er det noe annet jeg bør sjekke som kanskje kan være årsaken til at pakningen røyk?

Og er det vanlig at bilen går litt dårlig sånn i tiden før toppakningen ryker helt? Har blitt tipset om mulig liten lekk fra toppen tidligere, men ellers ingen andre symptomer før nå..

Lagt inn: 15 okt 2006, 21:32
av Saab900STCR
Det är så mycket som spelar in när det gäller toppackningar, inte bara trim!

Mvh