Side 1 av 1
ombygging t8-t16.
Lagt inn: 15 okt 2006, 10:06
av Frode N073
hvordan er det med ombygging av t8-t16?
har søkt og lest de innlegg som er på forumet og kommet frem til at det ene motorfestet er forskjellig.
må dette festet sveises om eller er det bare å skru av/på?
evt hvor lang tid må en regne med for en komplett ombygging?
det er snakk om å ta deler fra ein -89 donorbil.
Lagt inn: 15 okt 2006, 10:39
av Morti
Heisann!
Mener du skal finne en del info på denne siden:
http://popeye.rty.nu/
Lagt inn: 15 okt 2006, 10:48
av Ottar N398
Motorfeste på høyre side er det bare å skru ut og sette i et nytt

Når det kommer til hvor lang tid det kommer til å ta er dette et veldig relativt spørsmål.. Har du alle delene klar og du har ikke tenkt å gjøre noe mer med motoren burde selve motorbyttet ta 4-5 timer. Men så kommer jo ledningsnettet og annet småplukk da
Jeg brukte en uke på min
Men bare sei ifra når du så kan me sikkert samla en liden gjeng te å se på deg skru imens me drikke kaffi

Lagt inn: 15 okt 2006, 11:06
av Eirik N396
Motorfeste på høyre side må vel være fra T16. De andre skal være like

Lagt inn: 15 okt 2006, 11:13
av Frode N073
Eliah skrev:
Men bare sei ifra når du så kan me sikkert samla en liden gjeng te å se på deg skru imens me drikke kaffi

hehe. Frode skrur og resten ser på. hørres ud som kommunearbeidera
det blir å flytta alt i fra donorbilen øve te denne.
hare ein 900 Aero i sverige eg mest sansynligt hente
Lagt inn: 15 okt 2006, 11:23
av Eirik N396
Jeg stiller med dress og kaffekopp, så bare si fra

Re: ombygging t8-t16.
Lagt inn: 15 okt 2006, 11:29
av Surbotaab N369
Frode N073 skrev:hvordan er det med ombygging av t8-t16?
har søkt og lest de innlegg som er på forumet og kommet frem til at det ene motorfestet er forskjellig.
må dette festet sveises om eller er det bare å skru av/på?
evt hvor lang tid må en regne med for en komplett ombygging?
det er snakk om å ta deler fra ein -89 donorbil.
Hei.
Skal du bytte motor fra T-8 til T-16 så er det bare å ta ut 8V`en og putte oppi 16V.... alt som er forskjellig står montert på motoren....
Men du må mest sansynlig sette over tanken til servoen da.... (spørs om du har den oppe i innerskjermen....)
Lagt inn: 15 okt 2006, 11:45
av Frode N073
det blir te at eg ribbe Aeroen for alt og sette alt øve i den som i dag e t8.
ska se på ein "strøken" t8 i dag.
hadde egentligt tenkt å importere Aeroen og få skilt på den. men nå spare eg øve 20000 samt ein masse arbeid med godkjenning osv.
regne med eg må godkjenne ombyggingen men ser på det som peanuts i forhold til å få Aeroen godkjent. den måtte blitt satt tilbake i original stand samt eg måtte skaffa ein haug med papirer osv.
for de som har gjoirdt denne ombyggingen før konne eg tenkt meg å få veda ka som må gjørs for å få det godkjent. tenke spesielt på papirarbeid
Lagt inn: 15 okt 2006, 16:58
av Hjelle, N6
Frode N073 skrev:for de som har gjoirdt denne ombyggingen før konne eg tenkt meg å få veda ka som må gjørs for å få det godkjent. tenke spesielt på papirarbeid
Når det gjeld papirarbeid er det å bestille ombyggingspapir ifrå SAAB Norge, etttermarkedsavdelinga. Før har dette vore gratis, no kostar vel dette også sine 1500:-.
På dette papiret står det kva krav som er til bilen for å få den godkjent med 175hk. Det kontrolløren på Trafikkstasjonen sjekkar då er om desse punktra er oppfylde. Kontrollen kostar rundt 500:-, same som ein "importkontroll".
Kva T8 er det snakk om du skal bygge om då?
Lagt inn: 15 okt 2006, 22:06
av Frode N073
det va denne eg va og såg på i dag.
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8579353
an ser veldig fin ut på bildene og hadde tenkt å kjøp'an siden det e ein del deler som kan ver greit å ha i reserve.
men eg sto øve. lakken va ikkje så bra så eg hadde håpt på. + det va litt mer rust enn det eg hadde sitt for meg. ellårs e det et bra utgangspunkt for de som vil ta vare på'an.
bilen eg trenge e ikkje nøtt te å ver turbo. ein vanlige i (helst 16v) duge og. det viktigaste e at lakken e bra og det e så lite rust så muligt.
Lagt inn: 15 okt 2006, 22:21
av Eirik N396
Den så rimelig besynderlig ut med ny type front og gammel type fanger bak..

Lagt inn: 15 okt 2006, 22:34
av Pål N526
Eirik N396 skrev:Den så rimelig besynderlig ut med ny type front og gammel type fanger bak..

fikk vel ikke til å bytte bakfanger
