Side 1 av 1

merkelig lyd fra ng900

Lagt inn: 15 okt 2006, 20:33
av talladegaturbo
Hei! Jeg har den siste tiden registrert en merkelig summelyd når turtallet passerer 2000 o/min ved kjøring ved kald motor. Lyden forsvinner litt lengere opp i turtall. Har nettopp hatt bilen på 90k service, men glemte å nevne dette til verkstedet. Er ihvertfall ikke noe feil som ville kommet opp ved feilsøking da dette ble gjort i forbindelse med at motoren bakker ujenvt innimellom, hvis ikke summelyden kan ha en sammenheng ved at tomgangstregulatoren "henger seg" innimellom? Bilen det dreier seg om er en ng900 turbo 98 mod. Noen som har vært borti noe lignende? Skal på langtur snart å skulle helst unngått stopp :roll:
Har en liten mistanke om at det kan være DI kassetten av det jeg har lest inne på forumet før..?
Ståle

Lagt inn: 15 okt 2006, 21:43
av Saab900STCR
Typiska tegn på att DI'n börjar bli dålig är att bilen fuskar vid höre turbotryck eller att den dör helt när den blivit varm.
Summe lyder från DI'n när man slagit av motorn är helt normalt, det är bara DI'n som rengör pluggarna...

Mvh

Lagt inn: 15 okt 2006, 22:03
av talladegaturbo
Bilen min gjør ingen av delene. Fungerer godt under akslerasjon og fullt ladetrykk, å virker i det hele tatt i "bra form" :D . Eneste unormale er tomgangen som skyldes tomgangsregulatoren og altså denne summingen.. ikke noe å bry seg om mener du?

Lagt inn: 15 okt 2006, 22:11
av Saab900STCR
Säker på att det är DI'n som lagar lyd då?

Mvh

Lagt inn: 15 okt 2006, 23:15
av talladegaturbo
Nei, er jo ikke det. Har en liten mistanke skreiv jeg :D Hva annet kan det være tror du Anders?

Lagt inn: 15 okt 2006, 23:31
av Pancho N497
kan være servopumpa som summer, kan også være oljefilter som summer ved kald motor, men siden du nettop har hatt service regner jeg med at olje og filter er byttet..

Lagt inn: 15 okt 2006, 23:48
av talladegaturbo
Ja, olje og filter er byttet. Kan vel kanskje være servoen også, men er det ikke da rart at det kun er over 2000 o/min at summinga starter og gir seg rundt 2500 o/min? Og at det kun er når bilen er kald.. Noen som vet ca hva ny DI kassett og tomgangsregulator koster?

Lagt inn: 16 okt 2006, 00:50
av Pancho N497
talladegaturbo skrev:Ja, olje og filter er byttet. Kan vel kanskje være servoen også, men er det ikke da rart at det kun er over 2000 o/min at summinga starter og gir seg rundt 2500 o/min? Og at det kun er når bilen er kald.. Noen som vet ca hva ny DI kassett og tomgangsregulator koster?
kassetten koster vel litt over 2000kr tror jeg, vet ikke hva regulatoren koster.

Lagt inn: 16 okt 2006, 04:19
av Saab900STCR
Hmmm...
Jag tror du kan ta det med ro men om det skulle bli värre, så tror jag det är lager i nån av rullarna till multiremmen.
NB! Jag tror, det finns ju massor av saker i ett motorum som kan laga summe lyd!
En mekaniker kan säkert berätta för dig hur du ska göra för att lyssna på dom som en doktor.
Alternativt kan du be honom eller henne göra det för dig.

Mvh

Lagt inn: 16 okt 2006, 11:28
av Pål N526
innafor de 500 omd. hører du endring i summinga i forhold til turtallet?

Lagt inn: 16 okt 2006, 14:01
av Pancho N497
det er en stor mulighet som anders sier at det kan komme fra hjulene på multireimen, eventuelt dynamoen som rumler, er ikke et ukjent fenomen på de der bilene.

Lagt inn: 16 okt 2006, 15:39
av Pål N526
Pancho N497 skrev:det er en stor mulighet som anders sier at det kan komme fra hjulene på multireimen, eventuelt dynamoen som rumler, er ikke et ukjent fenomen på de der bilene.
der har du det.. en kompise's sin ng900s hadde sånn merkelig lyd.. kom fram til at det var det ene styrehjulet.. plutselig en dag, så boff.. så var ikke hjulet der noe mere..:p

Lagt inn: 17 okt 2006, 01:46
av talladegaturbo
Summinga øker i takt med turtallet ja, men er aldri plagsomt høyt, bare hører at den er der (som er irriterende nok) :( Takk for gode råd, skal få sjekket tipsene deres :)