Side 1 av 1
T16: >87 vs 88<
Lagt inn: 18 okt 2006, 12:25
av Vangen N622
Sakset fra min tråd på STCS:
Heisann. Jeg prøver å få tak i T16 motor til min Saab 900 '88 T8 for konvertering. Men det viser seg at det er vanskelig å få tak i en motor ifra 1988 og nyere. Jeg er redd for holdbarheten på turboen når den ikke er vannkjølt og andre problemer i forhold til kolisjonen med årsmodellene og forskjellene på bilene ifra 87 og gamlere i forhold til min som er en 88 og utstyr deretter. Eller kan jeg ta det med ro å kjøpe en T16 selv om den er av den gamle typen og tilpasse dette enkelt til min bil, og fremdeles trimme den smått (ca. 220hk) og ha en bil som jeg kan stole på?
Og en ting til: Kan jeg ta deler fra 88b motoren min for å ombygge til vannkjølt turbo på gammelmotoren?
mvh. "Norrbäggam"
Noen norsker som har noen formening om dette?
Lagt inn: 18 okt 2006, 12:43
av Pål N526
motorene er så og si like, eneste forskjellen er styringssytemene... de har endra seg opp igjennom tida.. skal du ha t16 i bilen din må du få med hele styringssystemet og evt. apc systemet.. ellers så er alt sånn ca likt.. Svakt svar, men skreiv det jeg har i bakhodet..
Lagt inn: 18 okt 2006, 12:48
av alex_ander3@hotmail.com
Når du skal ha inn ny motor så regner jeg med at du tar med deg ledningsnettet fra donorbilen også.. Ellers kan det vel bli problemer..
Turboen og vannavkjølinga er det bare å glemme.. Funker da fint uten vannavkjøling
Men når du sier utstyr som koliderer. Hva tenker du på da.. Du tenker kansje bare å kjøpe en motor du, uten en donorbil. Det kan bli problemer tror jeg ja..
Lagt inn: 18 okt 2006, 12:56
av Vangen N622
Blir mest sannsynlig å kjøpe donor bil.
Når jeg tenker på kompatiblitet, så er det med tanke på driverk i forhold til forskjellene mellom bremsene fra >87 og 88<
Lagt inn: 18 okt 2006, 19:44
av Audun N346
Vangen N622 skrev:Blir mest sannsynlig å kjøpe donor bil.
Når jeg tenker på kompatiblitet, så er det med tanke på driverk i forhold til forskjellene mellom bremsene fra >87 og 88<
E ha montert ´84 t16 i ´88 karosseri:) det går bra det, det du tenker på med drivverket er ikke no problem, eneste forskjellen på de to var diameteren på de tre kulene og sporene deres inni indre drivknute. Du må altså sette over den innerste delen av drivakslene fra gamle bilen på nye akslingene.
Lagt inn: 18 okt 2006, 20:46
av Vangen N622
Audun N346 skrev:Vangen N622 skrev:Blir mest sannsynlig å kjøpe donor bil.
Når jeg tenker på kompatiblitet, så er det med tanke på driverk i forhold til forskjellene mellom bremsene fra >87 og 88<
E ha montert ´84 t16 i ´88 karosseri:) det går bra det, det du tenker på med drivverket er ikke no problem, eneste forskjellen på de to var diameteren på de tre kulene og sporene deres inni indre drivknute. Du må altså sette over den innerste delen av drivakslene fra gamle bilen på nye akslingene.
Akkurat, var noe slikt jeg så for meg. Regner med det er "tri-pod'ene" du snakker om.

Lagt inn: 18 okt 2006, 22:30
av Audun N346
Vangen N622 skrev:
Akkurat, var noe slikt jeg så for meg. Regner med det er "tri-pod'ene" du snakker om.

Stemmer, glømte bære å døm hete i farten

Lagt inn: 18 okt 2006, 23:57
av Vangen N622
Audun N346 skrev:Vangen N622 skrev:
Akkurat, var noe slikt jeg så for meg. Regner med det er "tri-pod'ene" du snakker om.

Stemmer, glømte bære å døm hete i farten

Er lov det.

Lagt inn: 19 okt 2006, 07:33
av Petter 900 T
Akslene har ikke samme diameter...
du må fytte over alt, men dette er ikke nødvenig.
Beholder du girkassa, så passer jo alt!
Men de senere, og grovere, tåler mer juling! Bytt om du har mulighet.
Petter
Lagt inn: 19 okt 2006, 08:48
av Ingvar N629
Kassene ble vel ikke "mindre svake" før i 89? Og så ble drevene smalere igjen i 91, for å få mer støysvake kasser i USA. Så de minst svake 5-trinnskassene er fra 89 og 90.