Side 1 av 2
går bilen dårligere eller er det innbilning? open air kit
Lagt inn: 18 okt 2006, 20:38
av Edward N812
monterte open air kit som jeg kjøpte fra speedparts på min 93 mod 9000 2.3 turbo. har fått et inntrykk av at den går godt merkbart dårligere, men kan det stemme? hva kunne det i så fall være? har original avlastningsventil, og vi dro ut vakumslangen som går fra innsuget og inn i den, for å oppnå den kvitre/blafrelyden jeg er så fan av.
kan prøve å forklare så godt jeg kan på "hvordan" han går: effektkurva ser ut til å flate ut veldig tidlig, og når den først begynner å flate ut så sitter jeg igjen med en følelse av at nå fikk jeg ikke den effekten jeg skulle ha fått. dette merkes best i høy hastighet.
som sagt er sjansen stor for at dette bare er innbilning, da jeg ikke har hatt bilen særlig lenge og fått tid til å bli kjent med den
Lagt inn: 18 okt 2006, 20:46
av Peter
Sjønte ikke helt hva du mente med den vakum slangen, men har du prøvd å sette den tilbake der den skal sitte og sett om den går noe anderledes da?
Lagt inn: 18 okt 2006, 21:08
av Edward N812
ja, jeg prøvde det i dag, og merka ingen umiddelbar forskjell, og ikke etterhvert heller.
denne slangen jeg snakker om blei jeg i hvertfall fortalt var en vakumslange, og stikker ut av avlastningsventilen rett mot meg når jeg står over motorrommet. det har et t-stykke hvor en del ser ut til å gå til innsuget et sted, mens den andre slangen fortsetter et sted jeg ikek ser hvor går. jeg glemte å si at jeg tetta den igjen og ikke bare lot den ligge åpen etter jeg dro den ut av ventilen. har forresten blitt tipsa om at det kan være luftlekkasje, men alt ser tett og tight ut. kanskje det heller veldig mye mot at dette bare er innbilning?
Lagt inn: 18 okt 2006, 21:57
av Joachim N370
Den lyden du får av å dra løs den vakumslangen er nok ikke så bra for turboen din...
Lagt inn: 18 okt 2006, 22:12
av Eirik N396
Om jeg forstår riktig, er ikke den lyden bra nei.
Når du drar ut den ledningen, åpner ikke AV'en når den skal. Derfor slår lufta tilbake i mot turbinen når du slipper gassen. Det har blitt skrevet litt om dette tidligere, og det skal ikke være heldig for turboen. Tror lagrene slites raskere.
(Rett gjerne på dette, om det er noe feil!

)
Lagt inn: 19 okt 2006, 09:17
av Edward N812
ja dette har jeg også hørt.. men har hørt at det ikke skal være sååå farlig. men kan det ligge noe i det kanskje? at jeg mister turbotrykk ved giring fordi lufta slår tilbake i turboen så den stopper litt opp?
Lagt inn: 19 okt 2006, 10:34
av Ingvar N629
candikid skrev:ja dette har jeg også hørt.. men har hørt at det ikke skal være sååå farlig. men kan det ligge noe i det kanskje? at jeg mister turbotrykk ved giring fordi lufta slår tilbake i turboen så den stopper litt opp?
Det finnes en FAQ om dette. Kort fortalt så vil det bli et veldig høyt trykk mellom turbo og gasspjell når du slipper gassen, trykket vil finne veien ut gjennom kompressorhuset den gale veien, for så å bygges opp igjen osv. Det er lyden du hører. Sier seg vel selv at dette ikke er bra. Med resirkulerende AV vil luftstrømmen gå i et kretsløp som holder turboaggregatet i gang, og derfor vil du få raskere respons med vakumslangen tilkobla.
Sett den på igjen, du.
Lagt inn: 19 okt 2006, 14:37
av Paradigm N558
Bare så du vet det, etter en test jeg så på nettet så gir open air-filter 10% effektøkning heter det seg..
MEN
Det er bare halve sannheten, for effekten kan også gå NED 10%.. fant en repportasje om det i ett gammelt gatebil-blad.
Filter fra K&N var spesielt god på å ta 10% effekt ca..
Så det så^^
- Resultatet vil variere fra bil til bil btw..
Lagt inn: 19 okt 2006, 15:51
av Gunnar N326
Gratulerer....
Du har altså klart å fucke opp motoren din ved å dra ut en slange som du tror er en vakuumslange..
Syns du virkelig at det høres rart ut at ting kan bli ødelagt av at folk driver å trekker ut slanger som dem ikke vet hva gjør??? Tipper at trykkbølgen som ventilen skal slippe ut i stedet har har gitt deg en lekkasje et sted mellom turboen og innsugmanifoilden. Gå over ALLE slanger med startgass, små doser. Dersom motoren ruser opp så har du en lekkasje på det stedet der du sprayet.
En ting til: Dersom du monterte"open air kit", så ville du fått helt grei lyd allikavel, lyden slipper ut gjennom filteret!

Lagt inn: 19 okt 2006, 20:52
av heinrich
ParADigM N558 skrev:Bare så du vet det, etter en test jeg så på nettet så gir open air-filter 10% effektøkning heter det seg..
MEN
Det er bare halve sannheten, for effekten kan også gå NED 10%.. fant en repportasje om det i ett gammelt gatebil-blad.
Filter fra K&N var spesielt god på å ta 10% effekt ca..
Så det så^^
- Resultatet vil variere fra bil til bil btw..
Det har vel også mye med hvordan man monterer det? Altså, passe på så det ikke trekker varmluft, for da vil jo motoren såklart gå dårligere (mindre oksygen i varm luft, noe sånt ihvertfall). Med åpent filter må man passe på så det får friskluft.
Lagt inn: 19 okt 2006, 20:59
av TurboLars N383
Menne hvis det faktisk skal gi 10% . Hva med en motor som har feks 1000hk , får den plutselig 100hk til da?

Lagt inn: 19 okt 2006, 21:04
av Ingvar N629
TurboLars N383 skrev:Menne hvis det faktisk skal gi 10% . Hva med en motor som har feks 1000hk , får den plutselig 100hk til da?

Så klart! Åpent filter is tha shit!! Særlig i tøffe farger!
Lagt inn: 19 okt 2006, 21:37
av Henrik N449
Gunnar N326 skrev:Gratulerer....
Du har altså klart å fucke opp motoren din ved å dra ut en slange som du tror er en vakuumslange..
Syns du virkelig at det høres rart ut at ting kan bli ødelagt av at folk driver å trekker ut slanger som dem ikke vet hva gjør???
høyst usannsynlig, da flere av saab sine turbomodeller (bl.a. min) ble levert uten noe som helst form for avlastningsventil i det hele tatt.
Denne lyden er også helt vanlig om du har for stram dumpventil, så ikke alt slipper ut, i tillegg til at ventilen selv vil "blafre" litt.
Jeg visste så klart hva denne slangen var for noe, og hva vi drev med før vi nappet den av

Jeg vet også at turboen ikke tar spesielt skade av dette med mindre du sikter veldig langt fram i tid.
Lagt inn: 19 okt 2006, 22:48
av LOH171
Ellers er det gjerne en god ide å sjekke akselerasjonstider før og etter komponentbytte??

oook
Lagt inn: 20 okt 2006, 13:53
av Edward N812
ja takk for tips og det som er. må innrømme at det forsvinner litt, det inntrykket av at han gikk no særlig dårligere. måtte bare få det lufta, og se om det ble stort sett bare spekulasjoner til svar (noe det ble) eller om jeg fikk en stor bølge av kritikk fordi jeg gjorde noe galt som alle burde visst til å begynne med.