Saab 9000 CD 89 mod. trenger noen som har skikkelig peil...
Moderator: Moderatorer
Saab 9000 CD 89 mod. trenger noen som har skikkelig peil...
som sagt, har nettopp kjøpt en Saab 9000 CD 89 modell, det er en amerikansk modell....også er det ikke turbo på den også foresten....
Det som er probleme er at den bare stopper enkelte ganger....samma hvem gir jeg har den i....det er bare å starte den opp igjen, men at bilen kan plutselig stoppe kan jo skape noen intense situasjoner...
Så det jeg lurer på, er, om noen andre har hatthørt om lignene problem ?
De jeg kjøpte bilen av sa at det var tomgangsregulatoren (tomgangslufteventilen) så jeg byta den, men probleme forsvant ikke av den grunn....
kikka litt på gass-spjeldet mitt her om dagen, det var ganske sotete, så jeg tørka av sota så godt jeg kunne, fikk ikke vaske og rensa det helt fordi jeg ikke fikk av hele delen (satt en skrue under den som var veldig kranglete).......
Kan probleme liggi ved gass-spjeldet ?
Eller burde jeg sjekkeytte bensin-regulatoren, og rense opp i innsugning-manifold, samt de dysene som spruter inn bensin ?
Eller kan det være tennpluggene som begynner å bli slitene ?
Eller kan det være coilen som ikke gir pluggene nokk spenningstrøm ?
Det mangler foresten også en pakning, den som skal sitte mellom grenrøret og resten av eksos anlegget, kan dette ha noe med saken å gjøre ?
Bilen har gått ca. 200 000 km foresten.....er det noen ting som jeg bør være på vakt på eventuelt bytte ?
Takker på forhånd for forslag og svar på minmine problemstillinger....
Det som er probleme er at den bare stopper enkelte ganger....samma hvem gir jeg har den i....det er bare å starte den opp igjen, men at bilen kan plutselig stoppe kan jo skape noen intense situasjoner...
Så det jeg lurer på, er, om noen andre har hatthørt om lignene problem ?
De jeg kjøpte bilen av sa at det var tomgangsregulatoren (tomgangslufteventilen) så jeg byta den, men probleme forsvant ikke av den grunn....
kikka litt på gass-spjeldet mitt her om dagen, det var ganske sotete, så jeg tørka av sota så godt jeg kunne, fikk ikke vaske og rensa det helt fordi jeg ikke fikk av hele delen (satt en skrue under den som var veldig kranglete).......
Kan probleme liggi ved gass-spjeldet ?
Eller burde jeg sjekkeytte bensin-regulatoren, og rense opp i innsugning-manifold, samt de dysene som spruter inn bensin ?
Eller kan det være tennpluggene som begynner å bli slitene ?
Eller kan det være coilen som ikke gir pluggene nokk spenningstrøm ?
Det mangler foresten også en pakning, den som skal sitte mellom grenrøret og resten av eksos anlegget, kan dette ha noe med saken å gjøre ?
Bilen har gått ca. 200 000 km foresten.....er det noen ting som jeg bør være på vakt på eventuelt bytte ?
Takker på forhånd for forslag og svar på minmine problemstillinger....
Saab 9000 CD 89 modell
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Kan kanskje ha noko med den manglande pakkninga på eksosmanifolden, eg hadde ei litt trasig pakkning der på 900c-en som eg hadde. Den stoppa ikkje, men hadde ein litt artig gonge...
Tennplugg/tennplugg ledningane/coil trur eg ikkje det er, då hadde den vel hatt startvanskar også?
Kva med fordelarlok/rotor, ser det bra ut? Det er då ein typisk ting som kan vere greit å sjekke ut, og bør byttast avogtil. Billig er det også.
Du skriv du trur det kan ha med bensintilførselen å gjere også, det er også ei muligheit. Dårlig bensinpumpe kanskje, evt tett bensinfilter?
Korleis sloknar bilen, kuttar den heilt med ein gong eller går den dårligare og dårligare?
Tennplugg/tennplugg ledningane/coil trur eg ikkje det er, då hadde den vel hatt startvanskar også?
Kva med fordelarlok/rotor, ser det bra ut? Det er då ein typisk ting som kan vere greit å sjekke ut, og bør byttast avogtil. Billig er det også.
Du skriv du trur det kan ha med bensintilførselen å gjere også, det er også ei muligheit. Dårlig bensinpumpe kanskje, evt tett bensinfilter?
Korleis sloknar bilen, kuttar den heilt med ein gong eller går den dårligare og dårligare?
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
2.3 (både turbo og innsprut) kom på M91, og dei har DI med det eg har fått med meg. Trur ikkje 2.3i vart levert utan DI.Freshmaker skrev:Ja, men da er det vel på det rene at det ikke er DI på denne bilen.. Men vet om en som har 9000 -90 2.3i, han ahr DI...
Men den karen du kjenner om har ein -90, det er egentlig ein M91 tenkjer eg, registrert i 90. Broderen sin er ein av av dei fysste 2.3T, registrert i oktober 90 om eg ikkje huska feil, men ser en på chassisnummer er det ein M91.
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Det er ihvertfall den gamle fronten på den.. Men ikke sikker, men tror 2.3 kom faktisk som i på M90.. Med turbo derimot var det M91
Sitat fra http://www.saab9000.tk :
mvh
freshmaker
Sitat fra http://www.saab9000.tk :
Årsmodell 1990
Den stora nyheten detta år var att Saab för första gången i historien byggde en personbilsmotor som hade en cylindervolym på mer än två liter. Den nya motorn var på 2290cm³ (2,3 liter), för att öka volymen från två liters motorn hade slaglängden ökats till 90mm. Effekten i den nya motorn var 150hk vid 5500varv/min och vridmomentet 212Nm vid 3800varv/min. För att motorn skulle gå mjukare var den utrustad med dubbla balansaxlar. Motorn hade ej turbo.
Årsmodell 1991
Motorn från 1990 års modell utrustades som 1991 års modell med turbo, effekten höjdes till 200hk. Vad som var mer imponerande var motorns vridmoment, 330Nm vid redan 2000varv/min. Acceleration från 80-120km/h på högsta växel gick på 7,8s (jämför med 2,0 liters turbons 11,5s och 2,3i 16 14,5s).
mvh
freshmaker
Styrer med DAB og AUX
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Ser ut som det stemmer det, var nok litt kjapp på avtrekken der. Visste at 2.3T kom på M91, gambla då litt på at 2.3i også kom då.Freshmaker skrev:Det er ihvertfall den gamle fronten på den.. Men ikke sikker, men tror 2.3 kom faktisk som i på M90.. Med turbo derimot var det M91
Sitat fra http://www.saab9000.tk :Årsmodell 1990
Den stora nyheten detta år var att Saab för första gången i historien byggde en personbilsmotor som hade en cylindervolym på mer än två liter. Den nya motorn var på 2290cm³ (2,3 liter), för att öka volymen från två liters motorn hade slaglängden ökats till 90mm. Effekten i den nya motorn var 150hk vid 5500varv/min och vridmomentet 212Nm vid 3800varv/min. För att motorn skulle gå mjukare var den utrustad med dubbla balansaxlar. Motorn hade ej turbo.
Årsmodell 1991
Motorn från 1990 års modell utrustades som 1991 års modell med turbo, effekten höjdes till 200hk. Vad som var mer imponerande var motorns vridmoment, 330Nm vid redan 2000varv/min. Acceleration från 80-120km/h på högsta växel gick på 7,8s (jämför med 2,0 liters turbons 11,5s och 2,3i 16 14,5s).
Men 2.3T vart også levert med CC karosseriet.
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Alle 2,3 i og 2,0 turbo fra og med 88B hadde DI.
2,0i fikk visstnok DI fra 1994.
Ville sjekket bensintilførselen hvis bilen bråstopper
uavhengig av turtall. Releet til bensinpumpa,
bensinpumpa og bensintrykkregulatoren (sitter på
innsugsmanifolden) kan være feilkilder.
Hvis bensinfilteret begynner å bli tett så lyser det
Check engine i dashbordet under kjøring.
Bytte plugger, olje og oljefilter ville jeg gjort med
en gang etter kjøp av brukt bil. Vet aldri hvor lenge
det er siden siste service.
Gratulerer med bra bil!
2,0i fikk visstnok DI fra 1994.
Ville sjekket bensintilførselen hvis bilen bråstopper
uavhengig av turtall. Releet til bensinpumpa,
bensinpumpa og bensintrykkregulatoren (sitter på
innsugsmanifolden) kan være feilkilder.
Hvis bensinfilteret begynner å bli tett så lyser det
Check engine i dashbordet under kjøring.
Bytte plugger, olje og oljefilter ville jeg gjort med
en gang etter kjøp av brukt bil. Vet aldri hvor lenge
det er siden siste service.
Gratulerer med bra bil!
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T