Saab 9000 CD 89 mod. trenger noen som har skikkelig peil...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Slick
Innlegg: 1
Registrert: 06 jan 2004, 01:00

Saab 9000 CD 89 mod. trenger noen som har skikkelig peil...

Legg inn av Slick » 13 jan 2004, 18:01

som sagt, har nettopp kjøpt en Saab 9000 CD 89 modell, det er en amerikansk modell....også er det ikke turbo på den også foresten....

Det som er probleme er at den bare stopper enkelte ganger....samma hvem gir jeg har den i....det er bare å starte den opp igjen, men at bilen kan plutselig stoppe kan jo skape noen intense situasjoner...

Så det jeg lurer på, er, om noen andre har hatthørt om lignene problem ?

De jeg kjøpte bilen av sa at det var tomgangsregulatoren (tomgangslufteventilen) så jeg byta den, men probleme forsvant ikke av den grunn....

kikka litt på gass-spjeldet mitt her om dagen, det var ganske sotete, så jeg tørka av sota så godt jeg kunne, fikk ikke vaske og rensa det helt fordi jeg ikke fikk av hele delen (satt en skrue under den som var veldig kranglete).......

Kan probleme liggi ved gass-spjeldet ?

Eller burde jeg sjekkeytte bensin-regulatoren, og rense opp i innsugning-manifold, samt de dysene som spruter inn bensin ?

Eller kan det være tennpluggene som begynner å bli slitene ?

Eller kan det være coilen som ikke gir pluggene nokk spenningstrøm ?

Det mangler foresten også en pakning, den som skal sitte mellom grenrøret og resten av eksos anlegget, kan dette ha noe med saken å gjøre ?


Bilen har gått ca. 200 000 km foresten.....er det noen ting som jeg bør være på vakt på eventuelt bytte ?


Takker på forhånd for forslag og svar på minmine problemstillinger....
Saab 9000 CD 89 modell

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 13 jan 2004, 22:59

Hei..

Jeg har helt ærlig ikke så god peiling på hva det kan være-.. Men jeg ønsker å gratulere deg med fin bil... Kjøpte selv 9000 for litt over 2 måneder siden.. Skrik ut om det er noe du lurer på, begynner å få litt kontroll på 9000...



MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 jan 2004, 23:31

Kan kanskje ha noko med den manglande pakkninga på eksosmanifolden, eg hadde ei litt trasig pakkning der på 900c-en som eg hadde. Den stoppa ikkje, men hadde ein litt artig gonge...

Tennplugg/tennplugg ledningane/coil trur eg ikkje det er, då hadde den vel hatt startvanskar også?

Kva med fordelarlok/rotor, ser det bra ut? Det er då ein typisk ting som kan vere greit å sjekke ut, og bør byttast avogtil. Billig er det også.

Du skriv du trur det kan ha med bensintilførselen å gjere også, det er også ei muligheit. Dårlig bensinpumpe kanskje, evt tett bensinfilter?

Korleis sloknar bilen, kuttar den heilt med ein gong eller går den dårligare og dårligare?

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 13 jan 2004, 23:33

Hadde vært greit med litt info om hva som skjer når den stopper..begynner den å fuske for så å dø helt eller bare stopper den helt plutselig? hvordan er tomgangen?kan den stå å gå på tomgang uten at den stopper?
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 14 jan 2004, 10:51

jeg hadde samme problemet på min 900 med at den stoppet sånn uten videre.
det viste seg å være relèet til bensinpumpa som ikke var helt 100%.
byttet den og alt var i orden.

Brukeravatar
TBiel
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TBiel » 14 jan 2004, 21:39

9000 -89 modell? Da er det vel DI tenningssystem på den, ingen egen coil.
Feil med DI kasetten skal vel gi litt symptomer som dette. Den eneste måten å finne det ut på er å teste med en DI kasett som er OK.

Lykke til med feilsøkingen.

TBiel
N050 -88a 9000t CD

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 14 jan 2004, 23:14

er ikke DI på min -90 modell 9000..
Styrer med DAB og AUX

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 15 jan 2004, 10:53

DI kun på turbo fra MY88 9K...
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 15 jan 2004, 11:12

Ja, men da er det vel på det rene at det ikke er DI på denne bilen.. Men vet om en som har 9000 -90 2.3i, han ahr DI...



mvh
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 jan 2004, 11:25

Freshmaker skrev:Ja, men da er det vel på det rene at det ikke er DI på denne bilen.. Men vet om en som har 9000 -90 2.3i, han ahr DI...
2.3 (både turbo og innsprut) kom på M91, og dei har DI med det eg har fått med meg. Trur ikkje 2.3i vart levert utan DI.

Men den karen du kjenner om har ein -90, det er egentlig ein M91 tenkjer eg, registrert i 90. Broderen sin er ein av av dei fysste 2.3T, registrert i oktober 90 om eg ikkje huska feil, men ser en på chassisnummer er det ein M91.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 15 jan 2004, 11:31

Det er ihvertfall den gamle fronten på den.. Men ikke sikker, men tror 2.3 kom faktisk som i på M90.. Med turbo derimot var det M91


Sitat fra http://www.saab9000.tk :
Årsmodell 1990
Den stora nyheten detta år var att Saab för första gången i historien byggde en personbilsmotor som hade en cylindervolym på mer än två liter. Den nya motorn var på 2290cm³ (2,3 liter), för att öka volymen från två liters motorn hade slaglängden ökats till 90mm. Effekten i den nya motorn var 150hk vid 5500varv/min och vridmomentet 212Nm vid 3800varv/min. För att motorn skulle gå mjukare var den utrustad med dubbla balansaxlar. Motorn hade ej turbo.

Årsmodell 1991
Motorn från 1990 års modell utrustades som 1991 års modell med turbo, effekten höjdes till 200hk. Vad som var mer imponerande var motorns vridmoment, 330Nm vid redan 2000varv/min. Acceleration från 80-120km/h på högsta växel gick på 7,8s (jämför med 2,0 liters turbons 11,5s och 2,3i 16 14,5s).


mvh
freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 jan 2004, 11:41

Freshmaker skrev:Det er ihvertfall den gamle fronten på den.. Men ikke sikker, men tror 2.3 kom faktisk som i på M90.. Med turbo derimot var det M91


Sitat fra http://www.saab9000.tk :
Årsmodell 1990
Den stora nyheten detta år var att Saab för första gången i historien byggde en personbilsmotor som hade en cylindervolym på mer än två liter. Den nya motorn var på 2290cm³ (2,3 liter), för att öka volymen från två liters motorn hade slaglängden ökats till 90mm. Effekten i den nya motorn var 150hk vid 5500varv/min och vridmomentet 212Nm vid 3800varv/min. För att motorn skulle gå mjukare var den utrustad med dubbla balansaxlar. Motorn hade ej turbo.

Årsmodell 1991
Motorn från 1990 års modell utrustades som 1991 års modell med turbo, effekten höjdes till 200hk. Vad som var mer imponerande var motorns vridmoment, 330Nm vid redan 2000varv/min. Acceleration från 80-120km/h på högsta växel gick på 7,8s (jämför med 2,0 liters turbons 11,5s och 2,3i 16 14,5s).
Ser ut som det stemmer det, var nok litt kjapp på avtrekken der. Visste at 2.3T kom på M91, gambla då litt på at 2.3i også kom då. ;)
Men 2.3T vart også levert med CC karosseriet.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 15 jan 2004, 12:32

Ja, jeg vet det.. Men er det standard med DI på 2.3i også? Har en mistanke om det, men ikke sikker..


MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 15 jan 2004, 12:36

Alle 2,3 i og 2,0 turbo fra og med 88B hadde DI.
2,0i fikk visstnok DI fra 1994.

Ville sjekket bensintilførselen hvis bilen bråstopper
uavhengig av turtall. Releet til bensinpumpa,
bensinpumpa og bensintrykkregulatoren (sitter på
innsugsmanifolden) kan være feilkilder.

Hvis bensinfilteret begynner å bli tett så lyser det
Check engine i dashbordet under kjøring.

Bytte plugger, olje og oljefilter ville jeg gjort med
en gang etter kjøp av brukt bil. Vet aldri hvor lenge
det er siden siste service.

Gratulerer med bra bil!
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
TBiel
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TBiel » 15 jan 2004, 21:28

Da var jeg ikke helt orientert om DI og årsmodeller skjønner jeg.
Det var fornuftige sjekkpunkter du fikk av Trond. Helt enig i den siste kommentaren, blir bare mer og mer glad i min -88 9000 CD.

TBiel
N050 -88a 9000t CD

Svar