Side 1 av 2

Bytte av topp-pakning og900

Lagt inn: 22 okt 2006, 20:11
av Vangen N622
Heisann. Som noen kansje vet så har jeg fått vann i olja, og misstenker topp-pakningen. Så det jeg lurer på er hva jeg trenger av verktøy, penger ol.
Vet at man må ha ny pakning (:p), nye bolter, spes. verktøy for å løsne topp-boltene og ny motor olje. Moment nøkkel må jeg vel også ha. Resten av standard verktøy har jeg liggene (skralle m kopper og nøkler osv.) Er det noe jeg har glemt, og er det noe triks og tips der ute for å gjøre dette? Hørte fra en at jeg kansje måtte plane toppen? Og sist men ikke minst hadde det vært greit med en liten FAQ for å løsne og stramme kam-kjedet. (Jeg vet at svinghjulet må stå i 0 grader (TDC) for å få av topp-dekselet.) ;)
Ellers har jeg middels til lite erfaring med å skru på motorer alene, så her må det komme litt i teskje form. ;p

Hele surret har gått over 300.000km og egentlig har jeg prøvd å få tak i hele motoren med girkasse, men det viste seg å være vanskelig med tanke på at jeg bor i Harstad, så muligheten for at jeg må bytte er stor da jeg er avhengig av å ha bil.

mvh. Marius

Re: Bytte av topp-pakning og900

Lagt inn: 22 okt 2006, 20:53
av Ingvar N629
Vangen N622 skrev:(Jeg vet at svinghjulet må stå i 0 grader (TDC) for å få av topp-dekselet.) ;)
Hvorfor det? Både motor og kammer skal stå i ØDP når du skal sette på kjedet igjen, men...

Har motoren gått 300k ville jeg ha bytta kamkjedet når du først roter nedi der, klipp det gamle, hekt på det nye og dra rundt. Kjøp delt kjede og klink ihop, lett som bare det.

Husk å dra toppboltene i riktig rekkefølge. Se FAQ.

Lykke til!

Lagt inn: 22 okt 2006, 22:26
av KongerudN344
Vær også OBS på at det er innvendig torx på boltene, ikke standard verktøy så fort gjort å stå der uten verktøy. Og ja, jeg snakker av erfaring.

Ellers en grei jobb....

Re: Bytte av topp-pakning og900

Lagt inn: 22 okt 2006, 22:32
av Vangen N622
Ingvar N629 skrev:
Vangen N622 skrev:(Jeg vet at svinghjulet må stå i 0 grader (TDC) for å få av topp-dekselet.) ;)
Hvorfor det? Både motor og kammer skal stå i ØDP når du skal sette på kjedet igjen, men...

Har motoren gått 300k ville jeg ha bytta kamkjedet når du først roter nedi der, klipp det gamle, hekt på det nye og dra rundt. Kjøp delt kjede og klink ihop, lett som bare det.

Husk å dra toppboltene i riktig rekkefølge. Se FAQ.

Lykke til!
Må stå i det for å få av topp-dekselet. Fattern kunne ikke forstå hvorfor man skulle skifte kjedet. Og sist men ikke minst så er jeg desverre ikke betalende medlem enda. Finner ikke giroen etter at jeg flytta og har ikke husket på å få skaffet ny. ;)
KongerudN344 skrev:Vær også OBS på at det er innvendig torx på boltene, ikke standard verktøy så fort gjort å stå der uten verktøy. Og ja, jeg snakker av erfaring.

Ellers en grei jobb....
Hehe, bytta toppdeksel-pakning nylig, så jeg la merke til det. ;)

Lagt inn: 22 okt 2006, 23:13
av Tor N12
Motoren trenger IKKE å stå i ødp for å få av dekselet....
Men det skader jo ikke å sette den i ødp alikevel ;)

Lagt inn: 23 okt 2006, 02:46
av Vangen N622
Tor N12 skrev:Motoren trenger IKKE å stå i ødp for å få av dekselet....
Men det skader jo ikke å sette den i ødp alikevel ;)
Men i alle dager, vist ikke så må jeg jo skru av hele greia som man slenger plugg-ledningene på. Ha på ødc for å få av på den _enkle_ måten iallefall. :p

Lagt inn: 23 okt 2006, 07:43
av Ottar N398
Vangen N622 skrev:
Tor N12 skrev:Motoren trenger IKKE å stå i ødp for å få av dekselet....
Men det skader jo ikke å sette den i ødp alikevel ;)
Men i alle dager, vist ikke så må jeg jo skru av hele greia som man slenger plugg-ledningene på. Ha på ødc for å få av på den _enkle_ måten iallefall. :p
Fordeleren du mener? går det an å ta av topplokket uten å ta av fordeleren da? :roll:

Lagt inn: 23 okt 2006, 07:49
av Mortimer-N18
Hmm, ta av hele greia som pluggledningene henger på? altså fordeleren?

Er det 8V eller 16V vi snakker om her? Kan jo ta det først...

Og for å ta av toppdekselet så spiller det ingen rolle hvilken posisjon motoren står i... Toppdekselet er bare et deksel som ikke har noen funksjon annet enn å være et deksel (kall det støv og smussdeksel) over kamaksel/-ler og derfor kan det taes av under hvilken som helst situasjon. Kan også taes av mens bilen står og går, selv om det ikke er så lurt ;) :?

Re: Bytte av topp-pakning og900

Lagt inn: 23 okt 2006, 10:19
av Ingvar N629
Vangen N622 skrev: Fattern kunne ikke forstå hvorfor man skulle skifte kjedet.
Hvis det ikke er gjort før, og motoren har gått 300k, så bytt! Du kan jo måle spenneren også, men etter 300k så er det kjedet temmelig sikkert klart for skifte!

Lagt inn: 23 okt 2006, 12:33
av Vangen N622
Mortimer-N18 skrev:Hmm, ta av hele greia som pluggledningene henger på? altså fordeleren?

Er det 8V eller 16V vi snakker om her? Kan jo ta det først...

Og for å ta av toppdekselet så spiller det ingen rolle hvilken posisjon motoren står i... Toppdekselet er bare et deksel som ikke har noen funksjon annet enn å være et deksel (kall det støv og smussdeksel) over kamaksel/-ler og derfor kan det taes av under hvilken som helst situasjon. Kan også taes av mens bilen står og går, selv om det ikke er så lurt ;) :?
Vi snakker om T8'ern min her. Og å ta av dekselet funker ikke for da har man plutselig olje overalt. Fordeleren er satt i et spor på kamakslingen. Og jeg vet det _går_ å bryte det av, for det gjorde jeg på motoren på den forrige saaben, for den stod i stein å jeg fikk ikke rikket svinghjulet. Men for å gjøre det sånn at det ikke går i stykker. Sleng i ØDC. :p

Og Ingvar, kan godt være at det skulle vært gjort, men det blir ikke gjort alikevel Gamlinge sa han ikke hadde mulighet til å gjøre dette og at det ikke var bare å slenge på nytt kjede, men at det var mye remedier i etterkant også.

Men nå er iallefall pakning og bolter bestillt og kommer torsdags ettermiddag.

Lagt inn: 23 okt 2006, 13:51
av Tor N12
Altså EN GANG TIL...... For å få av toppdekselet så har det INGENTING med ØDP å gjøre :!: Dekselet ligger bare ovenpå, fordeleren går ikke gjennom dekselet så det kan du fjerne uansett hvordan veiva står (som mortimer sier du kan tom ta det av mens motoren går).

Lagt inn: 23 okt 2006, 14:15
av Eirik N396
Tor N12 skrev:Altså EN GANG TIL...... For å få av toppdekselet så har det INGENTING med ØDP å gjøre :!:
Ja, dette kan jeg også skrive under på. Har skrudd av flere 8v-deksler, uten hensyn til hvordan kamakslingen står!

Lagt inn: 23 okt 2006, 14:44
av Ronny_N169
Tor N12 skrev:Altså EN GANG TIL...... For å få av toppdekselet så har det INGENTING med ØDP å gjøre :!: Dekselet ligger bare ovenpå, fordeleren går ikke gjennom dekselet så det kan du fjerne uansett hvordan veiva står (som mortimer sier du kan tom ta det av mens motoren går).
På 8v så sitter fordeleren skrudd i toppdekselet, så det blir litt vanskelig å ta vekk toppdekselet da :)

http://www.garaget.org/show_ext.php?car ... age=201842

Har selvsagt ingenting med ØDP å gjøre men man må merke fordelerens stilling kontra toppdekselet for å få fordeleren tilbake i samme stilling, ellers blir tenninga feil.

Lagt inn: 23 okt 2006, 16:02
av Børre N17
På 8V kan du ta av dekslet inkludert fordeleren på om kammen står riktig, og det gjør den vel i ØDP? Da slipper en å time opp igjen tenninga etterpå.

Husk pakning mot innsuget også, om du ta av det. Plane toppen er lurt på T8, surt å måtte ta den av igjen om den ikke blir tett med ny pakning...

Men trenger du nye bolter?? Noen som VET for sikkert?

Lagt inn: 23 okt 2006, 16:06
av Ingvar N629
Boltene strekkes, altså bør de byttes for at angitt moment skal gi riktig spenning.

Skjønner heller ikke hvorfor det er så vanskelig å bytte kjedet? Ikke at jeg har noe med det, men...
Kjedet må uansett av for å få av toppen!