Side 1 av 1
Turbo gikk til H.......
Lagt inn: 23 okt 2006, 20:27
av Vorpenes N459
Turboen gikk til helsikke i dag... plystrett noe jævlig frammi motorrommet og noen stygge lyder, så kom verdens største røyksky bak meg
Jeg skrudde ut turboen når jeg kom hjem fra arbeid! Akslingen inni turboen hadde knekt tvers av, og skovlehjulene var helt knuste! akslingen var helt utslitt så!
Men dette er vel normalt etter 170k på telleren om turboen ikke har blitt skiftet før?
Re: Turbo gikk til H.......
Lagt inn: 23 okt 2006, 20:46
av Morten-N146
vorlas_N459 skrev:Turboen gikk til helsikke i dag... plystrett noe jævlig frammi motorrommet og noen stygge lyder, så kom verden størster røyksky bak meg
Jeg skrudde ut turboen når jeg kom hjem fra arbeid! Akslingen inni turboen hadde knekt tvers av, og skovlehjulene var helt knuste! akslingen var helt utslitt så!
Men dette er vel normalt etter 170k på telleren om turboen ikke har blitt skiftet før?
Normalt er det ikke. Min hadde gått 389000 uten at den hadde vært skiftet da jeg solgte den, og i dag har den vel gått rundt 420000.

Lagt inn: 23 okt 2006, 21:18
av Vorpenes N459
oida

Lagt inn: 23 okt 2006, 21:39
av Surbotaab N369
har du org dump?
Har vel vært endel tilfeller der stempelet i dumpen på en eller annen måte har detti ut og havna inni turboen....
Bare ett tips du burde sjekke...
Lagt inn: 23 okt 2006, 21:56
av Vorpenes N459
oi.. der sa du noe! skovlehjulene var jo ganske herpa så! jeg skudde jo turboen fra hverandre, men fant ikke noe inni der! får sjekke dumpen i morra, den er orginal ja
Lagt inn: 23 okt 2006, 22:16
av Pål N526
håper da inderlig ikke at det var kaldluft-sida som gikk gaiken.. da har du et helsikes rensearbeid PLUSS at du kan ha fått en HEL hau med fremmedlegemer inni motoren.. og JA.. det er ganske så unormalt av en turbo og takke for seg så tidlig.. mulig den ikke har fått tilstrekkekig med smøring.. var oljekanalene mye sota igjenn?? uansett er det KJIPT som fy!
Håper det ordner seg...
Mvh Pål

Lagt inn: 23 okt 2006, 22:29
av Vorpenes N459
motoren hadde jo spruta ut en hel del olje fra "utluftinga" på toppen! og turboen hadde jo rikelig med olje! men akslingen på turboen va helt nedslitt.. rundt omkring 1mm++! merkelig etter 170k
Lagt inn: 23 okt 2006, 22:30
av Saab900STCR
Husk å rengöra även "cobran" och luft filtret det händer att delar slås tillbaka den vägen också!
Så, noga rengöring er meget viktigt efter turbohaverier!!
Mvh