Side 1 av 2
Spenne opp clutch ved slavesylinderbytte...!
Lagt inn: 26 okt 2006, 18:54
av Griffin N430
Noen som har et godt tips på hvordan man skal få spent opp clutchen slik at man får ut slavesylinderen? Problemet er at den lekker, slik at det er null motstand på clutchpedalen, så da får man ikke pumpet slik at man får mellom distanseringen....!
Kanskje prøve å lufte å håpe på litt motstand på pedalen?
Gjelder og900
Lagt inn: 26 okt 2006, 19:32
av Eirik N396
Om jeg forstod riktig vil du spenne opp trykkplata. Jeg gjorde dette med en nabo, og det gikk greit. Da vi skulle ha den ut, skulle vi riktignok bytte denne, så vi kappet den med vinkelsliper
Men da vi skulle ha i den nye, brukte jeg en spesiell hammer til å bøye en "solstråle" om gangen, samtidig som Eliah la en lampettledning innunder. Slik jobbet vi oss rundt hele driten, og satte inn den nye!

Vi har altså ikke demontert på denne måten, men det burde vel bli omtrent det samme. Om du kommer til da

Lagt inn: 26 okt 2006, 20:59
av bjarne n654
Du kan ta et skrujern mellom trykkplaten og svinghjulet. Legg en 8mm mutter mellom og skru 8mm bolten et par gjenger inn i svinghjulet, hold bolten med en fastnøkkel og skru mutteren utover. Dette gjør du tre plasser, da har du spent opp fjæra slik at bremserøret går inn.

Lagt inn: 27 okt 2006, 08:02
av Petter 900 T
bjarne n654 skrev:Du kan ta et skrujern mellom trykkplaten og svinghjulet. Legg en 8mm mutter mellom og skru 8mm bolten et par gjenger inn i svinghjulet, hold bolten med en fastnøkkel og skru mutteren utover. Dette gjør du tre plasser, da har du spent opp fjæra slik at bremserøret går inn.

Bra, eller bruk orginalverktøy (vet om en som har...)
Petter
Lagt inn: 27 okt 2006, 14:56
av Pål N526
hvis du ikke er så fryktelig langt unna saabverkstedet, så kan du sikkert låne der.. vi har laga oss et slikt verktøy selv.. ser ut som en gigantisk skiftnøkken som det er en krok litt oppå skaftet.. den kroken hekter vi i en av de åpningene rundt trykkplata, og gaffelhodet rundt lageret og DRAR til..
Lagt inn: 27 okt 2006, 17:02
av Griffin N430
bjarne n654 skrev:Du kan ta et skrujern mellom trykkplaten og svinghjulet. Legg en 8mm mutter mellom og skru 8mm bolten et par gjenger inn i svinghjulet, hold bolten med en fastnøkkel og skru mutteren utover. Dette gjør du tre plasser, da har du spent opp fjæra slik at bremserøret går inn.

Den var genial...! Må prøves!

Lagt inn: 27 okt 2006, 23:01
av Audun N346
E fekk låne originalredskap hos Stensgård, det va veldig lettvindt!
Lagt inn: 30 des 2007, 23:03
av heinrich
bjarne n654 skrev:Du kan ta et skrujern mellom trykkplaten og svinghjulet. Legg en 8mm mutter mellom og skru 8mm bolten et par gjenger inn i svinghjulet, hold bolten med en fastnøkkel og skru mutteren utover. Dette gjør du tre plasser, da har du spent opp fjæra slik at bremserøret går inn.

Fant denne når jeg lette etter tips, men er det noen som kan forklare denne litt annerledes, eller i beste fall tegnet et bilde? Jeg leser den om og om igjen, men jeg skjønner den fortsatt ikke.

Lagt inn: 30 des 2007, 23:47
av bjarne n654
heinrich skrev:bjarne n654 skrev:Du kan ta et skrujern mellom trykkplaten og svinghjulet. Legg en 8mm mutter mellom og skru 8mm bolten et par gjenger inn i svinghjulet, hold bolten med en fastnøkkel og skru mutteren utover. Dette gjør du tre plasser, da har du spent opp fjæra slik at bremserøret går inn.

Fant denne når jeg lette etter tips, men er det noen som kan forklare denne litt annerledes, eller i beste fall tegnet et bilde? Jeg leser den om og om igjen, men jeg skjønner den fortsatt ikke.

Skal ta noen bilder i morgen.
Lagt inn: 31 des 2007, 12:27
av heinrich
Kjempeflott, tusen takk!

Lagt inn: 31 des 2007, 20:06
av bjarne n654
Nå er clutchen spent opp og klar til å sette inn bremserøyret.
Så ta ut clutch og sylinder i lag.

Lagt inn: 01 jan 2008, 11:59
av Børre N17
Som et tips, så får en kjøpt det verktøyet på Saab som skal inn der du har satt inn bremserøret. Koster nesten ikkenoe, og paser perfekt hver gang.

Det finne to forskjellige, en liten ring og en stor.
Lagt inn: 01 jan 2008, 16:21
av Petter 900 T
Som Børre skriver, dette er et must!
Den lille ringen passer perfekt til Sachs 228 clutchen også
Jeg pleier å fjerne splintene i svinghjulet, det letter lobben betraktelig!

Du kan evt. bruke bor eller umbraco-nøkler til sentreringen senere...
Petter
Lagt inn: 01 jan 2008, 17:26
av heinrich
Tusen hjerterlig takk for bildene! Det gjør jobben min mye lettere!

Takk for tipset om verktøyet også, jeg får stikke innom en gang til saab og høre..
Godt nyttår!
Lagt inn: 01 jan 2008, 17:53
av alex_ander3@hotmail.com
Børre N17 skrev:Som et tips, så får en kjøpt det verktøyet på Saab som skal inn der du har satt inn bremserøret. Koster nesten ikkenoe, og paser perfekt hver gang.

Det finne to forskjellige, en liten ring og en stor.
Hei børre.. Husker du om jeg skal ha den store eller lille ringen til bilen min?