Side 1 av 1

Løs drivaksel

Lagt inn: 29 okt 2006, 22:45
av Fredrik N707
Hei!

Nå som endelig det meste på saaben min fungerte ypperlig og bilen var som en drøm å kjøre måtte jo selvfølgelig noe skje.

Greide ved et sekunds uoppmerksomhet og kanskje noe litt for ivrig akselerering å slå temmelig godt ned i en (usynelig?) idiotisk asfalt kant på vei ut fra en parkerings plass. Dette resulterte i at drivakslingen på venstre fremhjul løsnet :(

Dette resulterer jo i at bilen min ikke beveger seg av flekken, noe som er fryktelig kjiipt.

Bilder av akslingen kan du se her.

Er dette vanskelig og mye jobb å fikse selv ?
Evt. vil dette bli dyrt å reparere på et verksted ?

Lagt inn: 30 okt 2006, 02:16
av Saab900STCR
Om inget gått i stycker, så är det bara att sätta den på plats igen och sätta dit en ny låsring på damasken.

Mvh

Lagt inn: 30 okt 2006, 11:16
av Tor N12
Saab900STCR skrev:Om inget gått i stycker, så är det bara att sätta den på plats igen och sätta dit en ny låsring på damasken.

Mvh
Men ikke gjør dette uten at du har rengjort SKIKKELIG og smurt opp på nytt!!!

Lagt inn: 30 okt 2006, 13:05
av Pål N526
hummz.. skal jo egentlig ikke bare hopp ut sånn.. det må jo ha vært noe sinsykt med krefter i sving her..undersøk evt. deformerte deler og se om alt er slik det skal være. RENS godt og hiv på plass..

Lagt inn: 30 okt 2006, 15:52
av Saab900STCR
Tor N12 skrev:Men ikke gjør dette uten at du har rengjort SKIKKELIG og smurt opp på nytt!!!
:oops: Glömde den!

Mvh

Lagt inn: 30 okt 2006, 16:06
av Henrik N449
tenkte jeg skulle hjelpe til litt jeg da, under reparasjonen, og spør da;

på min og900 trengte jeg bare løsne to bolter under fjæra, og bende ut hele spindelen så drivakselen fulgte etter og ut.

er dette mulig på 9000?

Lagt inn: 30 okt 2006, 16:31
av Tor N12
Henrik N449 skrev:tenkte jeg skulle hjelpe til litt jeg da, under reparasjonen, og spør da;

på min og900 trengte jeg bare løsne to bolter under fjæra, og bende ut hele spindelen så drivakselen fulgte etter og ut.

er dette mulig på 9000?
Japp 8) Det sitter to bolter nederst på demperen... ta ut disse så kan akslingen trekkes ut.
Dere bør kansje også ta av sentermutteren slik at dere får ut hele akslingen, da blir det jo enklere å inspisere den.

Men sjekk også tilstanden på forstillingen... Jeg har ALDRI vært borte i at akslingen hopper ut av medbringeren på 9k :?

Takk

Lagt inn: 30 okt 2006, 18:31
av Fredrik N707
Takk for alle svar!

Hva smører jeg inn med ?
Girolje eller grease ?

Re: Takk

Lagt inn: 30 okt 2006, 18:40
av Eirik N396
stigma skrev:Takk for alle svar!

Hva smører jeg inn med ?
Girolje eller grease ?
Gris. (grease)

Re: Takk

Lagt inn: 30 okt 2006, 19:22
av Pål N526
Eirik N396 skrev:
stigma skrev:Takk for alle svar!

Hva smører jeg inn med ?
Girolje eller grease ?
Gris. (grease)
det så ut som det hadde vært girolje inni dær fra før ass.. skal være GREASE.. FETT på godt norsk.. og sørg for å få rett spesifikasjoner.. ikke få noe som blir flytende ved varme..

Lagt inn: 30 okt 2006, 20:14
av Ingvar N629
Drivknutsfett får du jo kjøpt på bl a biltema

Medbringer

Lagt inn: 04 nov 2006, 19:24
av Fredrik N707
Hei!

Da var aksel av, men det kan se ut som medbringeren (den saken akselen stikker inn i på girkassa) er noe slitt. Er det problematisk å få løs og eventuellt bytte denne ?