fra 8 til 16, bolt-on?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

fra 8 til 16, bolt-on?

Legg inn av Petter 900 T » 15 jan 2004, 09:46

Saab er Saab, NOT! :shock: :shock:

etter å ha montert 16v T i en 8v T bil støtte jeg på alle problemer som tenkes kan.

Endel slanger er forskjellige, samt at giroverføringer finnes i 2 varianter, disse er ikke kompatible!
Slangene til oljefilteret finnes i 2 varianter, (nipler på braketten).

Men men, 85 mod. motor på 84 mod. gear i 87 mod. Snart med 88 mod. bremser!

I tillegg er koblingsskjemaet i Haynes-boka feil!!!!!!!! :twisted:

Dritten fyra mitt på svarte natta i alle fall! (etter til tider panisk feilsøkning)

Byttet fordeler, tenningsmodul, coil, endel releer, (noen var ødelagt), Hjerne, Plugger og Pluggkabler+++

Moralen må bli å kjøpe en komplett bil å flytte over alle delene, dette letter jobben betraktlig.

Sliten og fornøyd i dag, det er sikkert Børre også. TAKK for hjelpen!!!

Det positive er jo alle erfaringene man får............
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 15 jan 2004, 10:19

Hehe, har holdt på litt med å koble om ledningsnett og slikt fra en 8V til 16V jeg og en gang... Det var en del som måtte gjøres, men fyra gjorde den :)

Godt du fikk det til å funke da :) Skal du kjøre 16V i gatebilen allikevel ?
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 15 jan 2004, 10:27

Haynes suger. :evil: Vurderer sterkt å kjøpe de bøker som finns, bare for å BRENNE DE!! :twisted:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 15 jan 2004, 10:28

Min bok til 9000 funker helt greit, bedre enn den orginale boken fra saab..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

16 v

Legg inn av Petter 900 T » 15 jan 2004, 10:35

Satte inn 16 v for å tilpasse kabler og elektronikk, kjører fortsatt med 8 v til vanlig. 16 v som sitter i bilen nå er til salgs, overhalt og kjørt ca 10.000. km. ifølge selger. (gikk så fælt at han dro av og vraka bilen :? )

Nå blir det "bare" å tilpasse elektronikken fra 16 v til 8 v...............

Petter, trøtt i dag!!!!!!!!!!!!!!!!
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 15 jan 2004, 10:55

Freshmaker skrev:Min bok til 9000 funker helt greit, bedre enn den orginale boken fra saab..
Det kan du ikke mene... Saab original er MYE mer omfattende, og har RIKTIGE koblingsskjema for ALLE år og modeller...
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 15 jan 2004, 11:18

Har en grønn orginal, som er utgitt i -86, den er helt forjæ*** å finne frem i, og det mangler endel koblingsskjema som står i Haynes boken... Min farfar kjøpte den orginale den gang han hadde en -85 Turbo...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 jan 2004, 11:20

Børre N17 skrev:
Freshmaker skrev:Min bok til 9000 funker helt greit, bedre enn den orginale boken fra saab..
Det kan du ikke mene... Saab original er MYE mer omfattende, og har RIKTIGE koblingsskjema for ALLE år og modeller...
Dette reagerte eg også litt på.
Har både Haynes og SAAB GDS til 900. Haynes er mykje meir detaljert i korleis en gjer ditt og datt, SAAB GDS skriv berre ta ut ditt og datt, montering i omvendt rekkefølge. Uansett har eg brukt desse to i kombinasjon med EPC, og har vel klart å finne ut av tinga nokso greit (som regel utan "hjelp" frå haynes).
No har eg rett nok ei gammal GDS-bok, med bilde av en <-M86 på framsida. Mulig at den SAAB sel no er betre.

Men kva bok anbefalar du då Børre?
Er ute etter noko meire omfattande på 900-en som fks. ein verkstedmanual. Nokon som har ide om kvar en kan få grafsa taki slikt?

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 15 jan 2004, 11:26

Jeg har komplett verkstedsmanual på både 900 og 99 tilgjengelig, fatteren har disse.. Blå permer, tror det er mellom 5 og 10 permer til sammen.. Den på 900 tror jeg er fra rundt -85 og den på 99 fra rundt -82.. Er ikke sikker på dette da.. Jeg har ikke på 9000 dessverre.. Men synes jeg har fått god hjelp i kombinasjon med Hyanes, saab orginal og EPC...


MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Jens P. N024
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Ja

Legg inn av Jens P. N024 » 15 jan 2004, 14:50

Skal vedde på at det ikke går an å fyre opp i peisen en gang med Haynesboka...............!
Ge mig en gammal Saab 99:a......

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 15 jan 2004, 16:36

:D Klemmer på nok diesel så... haha

Nei, verkstedmanualer er jo laget av de som bygde bilen, så det sier seg liksom selv da...
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 15 jan 2004, 16:57

Ja, det med verkstedsmanualer er rett, men har ikke for 9000.. Noen som har lyst å gi meg det?? :?: :?: Men en kombinasjon av oppsett i Haynes, bilder/tekst fra EPC og resten av innholdet fra verkstedsmanualene hadde vært perfekt...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 jan 2004, 17:34

Børre N17 skrev::D Klemmer på nok diesel så... haha

Nei, verkstedmanualer er jo laget av de som bygde bilen, så det sier seg liksom selv da...
Men spørsmålet er då: Kvar kan en få taki slikt, og til kva pris?

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: 16 v

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 16 jan 2004, 01:14

Petter 900 T skrev: Nå blir det "bare" å tilpasse elektronikken fra 16 v til 8 v...............
akkurat hva er det du må tilpasse a?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Fra 8 til 16 tilbake til 8

Legg inn av Petter 900 T » 16 jan 2004, 09:11

Dysestyring og noen følere som 8v ikke har. Tenningspuls er lik.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Svar