fra 8 til 16, bolt-on?
Moderator: Moderatorer
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
fra 8 til 16, bolt-on?
Saab er Saab, NOT!
etter å ha montert 16v T i en 8v T bil støtte jeg på alle problemer som tenkes kan.
Endel slanger er forskjellige, samt at giroverføringer finnes i 2 varianter, disse er ikke kompatible!
Slangene til oljefilteret finnes i 2 varianter, (nipler på braketten).
Men men, 85 mod. motor på 84 mod. gear i 87 mod. Snart med 88 mod. bremser!
I tillegg er koblingsskjemaet i Haynes-boka feil!!!!!!!!
Dritten fyra mitt på svarte natta i alle fall! (etter til tider panisk feilsøkning)
Byttet fordeler, tenningsmodul, coil, endel releer, (noen var ødelagt), Hjerne, Plugger og Pluggkabler+++
Moralen må bli å kjøpe en komplett bil å flytte over alle delene, dette letter jobben betraktlig.
Sliten og fornøyd i dag, det er sikkert Børre også. TAKK for hjelpen!!!
Det positive er jo alle erfaringene man får............
etter å ha montert 16v T i en 8v T bil støtte jeg på alle problemer som tenkes kan.
Endel slanger er forskjellige, samt at giroverføringer finnes i 2 varianter, disse er ikke kompatible!
Slangene til oljefilteret finnes i 2 varianter, (nipler på braketten).
Men men, 85 mod. motor på 84 mod. gear i 87 mod. Snart med 88 mod. bremser!
I tillegg er koblingsskjemaet i Haynes-boka feil!!!!!!!!
Dritten fyra mitt på svarte natta i alle fall! (etter til tider panisk feilsøkning)
Byttet fordeler, tenningsmodul, coil, endel releer, (noen var ødelagt), Hjerne, Plugger og Pluggkabler+++
Moralen må bli å kjøpe en komplett bil å flytte over alle delene, dette letter jobben betraktlig.
Sliten og fornøyd i dag, det er sikkert Børre også. TAKK for hjelpen!!!
Det positive er jo alle erfaringene man får............
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Hehe, har holdt på litt med å koble om ledningsnett og slikt fra en 8V til 16V jeg og en gang... Det var en del som måtte gjøres, men fyra gjorde den
Godt du fikk det til å funke da Skal du kjøre 16V i gatebilen allikevel ?
Godt du fikk det til å funke da Skal du kjøre 16V i gatebilen allikevel ?
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
16 v
Satte inn 16 v for å tilpasse kabler og elektronikk, kjører fortsatt med 8 v til vanlig. 16 v som sitter i bilen nå er til salgs, overhalt og kjørt ca 10.000. km. ifølge selger. (gikk så fælt at han dro av og vraka bilen )
Nå blir det "bare" å tilpasse elektronikken fra 16 v til 8 v...............
Petter, trøtt i dag!!!!!!!!!!!!!!!!
Nå blir det "bare" å tilpasse elektronikken fra 16 v til 8 v...............
Petter, trøtt i dag!!!!!!!!!!!!!!!!
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Dette reagerte eg også litt på.Børre N17 skrev:Det kan du ikke mene... Saab original er MYE mer omfattende, og har RIKTIGE koblingsskjema for ALLE år og modeller...Freshmaker skrev:Min bok til 9000 funker helt greit, bedre enn den orginale boken fra saab..
Har både Haynes og SAAB GDS til 900. Haynes er mykje meir detaljert i korleis en gjer ditt og datt, SAAB GDS skriv berre ta ut ditt og datt, montering i omvendt rekkefølge. Uansett har eg brukt desse to i kombinasjon med EPC, og har vel klart å finne ut av tinga nokso greit (som regel utan "hjelp" frå haynes).
No har eg rett nok ei gammal GDS-bok, med bilde av en <-M86 på framsida. Mulig at den SAAB sel no er betre.
Men kva bok anbefalar du då Børre?
Er ute etter noko meire omfattande på 900-en som fks. ein verkstedmanual. Nokon som har ide om kvar en kan få grafsa taki slikt?
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Jeg har komplett verkstedsmanual på både 900 og 99 tilgjengelig, fatteren har disse.. Blå permer, tror det er mellom 5 og 10 permer til sammen.. Den på 900 tror jeg er fra rundt -85 og den på 99 fra rundt -82.. Er ikke sikker på dette da.. Jeg har ikke på 9000 dessverre.. Men synes jeg har fått god hjelp i kombinasjon med Hyanes, saab orginal og EPC...
MVH
Freshmaker
MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX
- Jens P. N024
- 1.2 bar
- Innlegg: 222
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Sted: Ja
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Re: 16 v
akkurat hva er det du må tilpasse a?Petter 900 T skrev: Nå blir det "bare" å tilpasse elektronikken fra 16 v til 8 v...............
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Fra 8 til 16 tilbake til 8
Dysestyring og noen følere som 8v ikke har. Tenningspuls er lik.
Petter
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226