Side 1 av 2

og 900 t16 starter ikke. HASTER!

Lagt inn: 04 nov 2006, 01:01
av Liebak
bilen er en 86 900 t16.
som ikke vil starte.

det jeg har sjekka / bytta til nå er:
-satt inn nye plugger
-bytta fordeler
-sjekka at tennings tidspunkt er riktig
-prøvd flere tenningsmoduler
-det er bra gnist!
-bytta bensinpumpe
-den får bensin og pluggene blir bløte
-dysene klikker fint alle sammen
-prøvde å strøpe retur en gang for å se om det skjedde noe med høyere trykk.
-tatt komptest og det var ok
-kjent etter at den suger inn luft og "eksos" kommer ut
-den har bra strøm så starteren drar fort rundt.

etter alt dette og sikkert noe til jeg ikke kommer på ifarta så slår den ikke et slag heller. verken av å dra på starter eller taue.
reagerte heller ikke på startgass rett i innsuget.

frusterert!

håper noe kan komme med noen tips som kan hjelpe meg videre...

Lagt inn: 04 nov 2006, 01:04
av Frode N073
har du peilt oljå i det sista?

hvis peilepinnen ikkje e skikkelig på plass igjen så starte ikkje bilen meine eg

Lagt inn: 04 nov 2006, 01:07
av Liebak
Frode N073 skrev:har du peilt oljå i det sista?

hvis peilepinnen ikkje e skikkelig på plass igjen så starte ikkje bilen meine eg
peila den og den sitter riktig på plass vettu :)

Lagt inn: 04 nov 2006, 09:55
av Ronny_N169
Dumt kanskje, men feilplasserte pluggkabler på fordelerlokk. Ellers virker det som du har prøvd det meste.

Lagt inn: 04 nov 2006, 11:12
av Liebak
Ronny_N169 skrev:Dumt kanskje, men feilplasserte pluggkabler på fordelerlokk. Ellers virker det som du har prøvd det meste.
det er dobbeltsjekka flere ganger og det står riktig.

og det som er så rart er at det ikke slår etter så mye om et eneste slag...

Lagt inn: 04 nov 2006, 11:46
av Surbotaab N369
sprokit_mk1 skrev:
Ronny_N169 skrev:Dumt kanskje, men feilplasserte pluggkabler på fordelerlokk. Ellers virker det som du har prøvd det meste.
det er dobbeltsjekka flere ganger og det står riktig.

og det som er så rart er at det ikke slår etter så mye om et eneste slag...
Bytta plugger? Hvis disse har blitt veldig våte så gnistrer de somregel fin-fint når du ser på de, men når det kommer litt trykk og swirl inne i syl så slår de over inne i pluggen.....

Lagt inn: 04 nov 2006, 12:30
av HansWF N416
Hvis den ikke tenner da du bruker startgass, er det vel mulig at det er på tenningsiden det er noe feil.

Lagt inn: 04 nov 2006, 13:58
av Pål N526
jeg ville ha bytta pluggledningene også.. har du bytta rotor? jeg hadde NØYAKTIG samme symptomene på min bil.. fuel, komp. og gnist hadde jeg.. da var rotoren den skyldige.. var overslag i den! hvordan veit du at plugg nr. 1 tenner på riktig tidspunkt? er ikke vits med gnist hvis den ikke tenner når den skal.. en måte å feilsøke det på er å koble vekk alle utenom f.eks. sylinder 1.. så får du en til å kjinne på starteren, mens du vrir noe febrilsk på fordeleren..(OBS, FARE FOR AT DET KAN SLÅ TILBAKE I INNSUG!) det var slik jeg fant ut av problemet.. fikk rett og slett gnisten på feil tidspunkt pga. at gnisten tok en litt annen vei fra rotor til plugga(ble svakere også,selv om det SÅ ut som god gnist).. en annen ting du kan gjøre er å koble luftmassemåleren(hvis du har den da) DIREKTE på spjeldet, og hold handa for mens noen starter. Så¨lager du en liten sprekk, jo mindre luft jo mindre fuel..

Prøv forslagene ovenfor. Er litt rotete skrevet, håper du forstår..
lykke til..

Mvh. Pål

Lagt inn: 04 nov 2006, 14:18
av alex_ander3@hotmail.com
Har du timet tenninga slikt som jeg gjorde?

Jeg gjorde den fine feilen at jeg hadde svinghjulet på 0 grader. Så satt jeg på fordelerlokket. Men når svinghjulet går 360 grader, så går fordeleren rundt 2 ganger.. Så jeg hadde timet den 180 grader feil..

:wink:

Lagt inn: 04 nov 2006, 18:09
av Pål N526
alex_ander3@hotmail.com skrev:Har du timet tenninga slikt som jeg gjorde?

Jeg gjorde den fine feilen at jeg hadde svinghjulet på 0 grader. Så satt jeg på fordelerlokket. Men når svinghjulet går 360 grader, så går fordeleren rundt 2 ganger.. Så jeg hadde timet den 180 grader feil..

:wink:
rotoren skal peke opp mot høyre sett framme i fra når veiva er i TDC.. og da er det et LITE hakk på selveste fordelermetallet som skal stå være sånn ca på kant med rotor-metallet på tuppen der...

Lagt inn: 05 nov 2006, 14:23
av Liebak
alt dette er gjort og dobbelt sjekket... :cry:
give up...

Lagt inn: 06 nov 2006, 15:32
av Pål N526
ikke gi opp.. du finner nok svaret :D prøvd å starte bilen uten luftmassemåler på? eller har du prøvd å skru av pumpa? har du prøvd å starte med KUN startgass? for å se om den tenner..

Lagt inn: 06 nov 2006, 20:13
av Martin N612
Får vel ta en tur å se på bilen min( :P ) en dag daniel, heh.

så kan jeg være med å gruble litt :D

Lagt inn: 07 nov 2006, 01:35
av alex_ander3@hotmail.com
Det har hjulpet meg flere ganger altså.. Å ha noen flere øyne som kan se litt.. Kan være simple ting som man overser bare.. Lykke til i hevertfall da :wink:

Lagt inn: 07 nov 2006, 14:30
av Liebak
har satt det vekk noen dager nå så man kanskje får noen friske tanker.
har hatt med meg to flinke bilmekanikkere med ca 20 års erfaring hver og når dem ikke fikk det til heller så ser jeg litt mørkt på det...

men prøve igjen snart så skal jeg si hva feilen var hvis jeg finner den...