Hvordan fjerne motor i 9000...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Hvordan fjerne motor i 9000...

Legg inn av Kristian N70 » 15 jan 2004, 23:46

På følgende måte ble en 9000 turbomotor plukket ut.
OBS: Hverken jeg eller Børre tar ansvar for at dette er den eneste måten å fjerne motor på, men ment som et artig alternativ.

Åpne panseret, ta av panserstøtter, brekk panseret sånn passe bak over frontruta (OBS! Ruta sprekker sansynligvis!) til det står av seg selv.

Skru/ riv/ skjær av nedre del av frontfanger. Der hvor skruene har rusta fast brukes vinkelsliper og man kapper bare i skjermen.

Bruk en slager og bank inn skarpe kanter på karrosseriet rundt blinklampene. Jævlig irriterende å skrape seg opp på dem...

Bøy fremre del av frontskjermene ut tilsiden for å komme til div skruer, alternativt brukes vinkelsliper

Ta / riv av frontfanger, lamper og grill.

Kast batteriet langt avgårde.

Skru/ skjær ut radiator, IC, oljekjøler og AC kjøler.

Demonter / klipp/ skjær av alle kabler, slanger osv som måtte være i veien eller er et irritasjonsmoment.

Skru av topplokk med innsug og grenrør/turbo, AC presse og kapp av motorfester.

Kapp av drivaksler med vinkelsliper.

Demonter servopumpe.

Demonter gearoverføring.

Kapp ut tverrbjelke i fremkant av motorrom, der hvor radiatoren sitter. (kylarbalk)

Skru ut resten av motorfestene.

Stell deg godt skrevs over motoren og ta tak i venstre motorfeste sett forfra, bruk spett eller annet egner verktøy til å benne med, etter en stund har man da vridd motoren ca 90 grader (etter litt om og men). Motorløfter er for pingler. Løft på gearkassa og riv helt til motoren faller ut av seg selv, bruk en pall eller lignende å ha som landingsplass. Det må rives og røskes ganske hardt innimellom, men det går!

MVH Kristian
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 16 jan 2004, 09:44

Eller alternativt:

Merk alle ledninger, slanger og tilkoplinger ellers med maskeringstape
der en etter beste evne skriver hva de er. Helst på begge sider av
frakoplingspunktet. Demonter alt. La grenrør, turbo, innsug sitte på.
Skru ut alle radiatorer. Løft opp bilens venstre hjul og skru løs
opphengskulen. Løsne indre drivknutemansjett og bøy ut hjulet 10 cm.

Skru løs motorfestene, skru av katalysatoren. Fest en motorløfter til
motorens og girkassens opphengskroker med kjetting/slepetau. Løft
ut skiten. Sett agregatet pent ned på hengeren. Varighet 3 timer for
2 personer.

Like raskt, men så mye kjedeligere!!!
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 16 jan 2004, 10:08

Eller dynamitt :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Re: Hvordan fjerne motor i 9000...

Legg inn av Ole N26 » 16 jan 2004, 21:29

Kristian N70 skrev:På følgende måte ble en 9000 turbomotor plukket ut.
OBS: Hverken jeg eller Børre tar ansvar for at dette er den eneste måten å fjerne motor på, men ment som et artig alternativ.

Åpne panseret, ta av panserstøtter, brekk panseret sånn passe bak over frontruta (OBS! Ruta sprekker sansynligvis!) til det står av seg selv.

Skru/ riv/ skjær av nedre del av frontfanger. Der hvor skruene har rusta fast brukes vinkelsliper og man kapper bare i skjermen.

Bruk en slager og bank inn skarpe kanter på karrosseriet rundt blinklampene. Jævlig irriterende å skrape seg opp på dem...

Bøy fremre del av frontskjermene ut tilsiden for å komme til div skruer, alternativt brukes vinkelsliper

Ta / riv av frontfanger, lamper og grill.

Kast batteriet langt avgårde.

Skru/ skjær ut radiator, IC, oljekjøler og AC kjøler.

Demonter / klipp/ skjær av alle kabler, slanger osv som måtte være i veien eller er et irritasjonsmoment.

Skru av topplokk med innsug og grenrør/turbo, AC presse og kapp av motorfester.

Kapp av drivaksler med vinkelsliper.

Demonter servopumpe.

Demonter gearoverføring.

Kapp ut tverrbjelke i fremkant av motorrom, der hvor radiatoren sitter. (kylarbalk)

Skru ut resten av motorfestene.

Stell deg godt skrevs over motoren og ta tak i venstre motorfeste sett forfra, bruk spett eller annet egner verktøy til å benne med, etter en stund har man da vridd motoren ca 90 grader (etter litt om og men). Motorløfter er for pingler. Løft på gearkassa og riv helt til motoren faller ut av seg selv, bruk en pall eller lignende å ha som landingsplass. Det må rives og røskes ganske hardt innimellom, men det går!

MVH Kristian
Den var bra den! Har selv vært med på slike "utmonteringsjobber", men det finnes et veldig godt verktøy som dere glemte.
SKJÆREBRENNEREN. Den er faktisk bedre enn vinkelsliperen i visse tilfeller.
8)
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 jan 2004, 13:00

Men du Kristian, eg vart litt nyskerrig, kva skal du bruke motoren til då, er det eit nytt prosjekt på gong?

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 17 jan 2004, 14:14

Kjekt å ha, kjekt å ha, får nok bruk for alt en vakker dag...

Har ingen konkrete planer enda, 2,3 topp er på tur... så får vi se hva det blir til...
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 jan 2004, 19:08

Kristian N70 skrev:Kjekt å ha, kjekt å ha, får nok bruk for alt en vakker dag...

Har ingen konkrete planer enda, 2,3 topp er på tur... så får vi se hva det blir til...
;)

Brukeravatar
haugan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 119
Registrert: 25 okt 2003, 01:00
Sted: skatval

Legg inn av haugan » 27 jan 2004, 23:43

hei
jeg har en raskere plan.

1. 15 meter wire (meget tykk)

2. et stort gran tre ellr bjørk

3. fest wiren rundt motor

4. fest andre ende i treet

5. kjør bilen frem til treet

6. RYGG I EN HÆLVETES FART

7. det er meget lurt å legge polstringer rundt treet slik at treet ikke kapes ned :twisted:
saab 9000 turbo automat 87 mod

Svar