På følgende måte ble en 9000 turbomotor plukket ut.
OBS: Hverken jeg eller Børre tar ansvar for at dette er den eneste måten å fjerne motor på, men ment som et artig alternativ.
Åpne panseret, ta av panserstøtter, brekk panseret sånn passe bak over frontruta (OBS! Ruta sprekker sansynligvis!) til det står av seg selv.
Skru/ riv/ skjær av nedre del av frontfanger. Der hvor skruene har rusta fast brukes vinkelsliper og man kapper bare i skjermen.
Bruk en slager og bank inn skarpe kanter på karrosseriet rundt blinklampene. Jævlig irriterende å skrape seg opp på dem...
Bøy fremre del av frontskjermene ut tilsiden for å komme til div skruer, alternativt brukes vinkelsliper
Ta / riv av frontfanger, lamper og grill.
Kast batteriet langt avgårde.
Skru/ skjær ut radiator, IC, oljekjøler og AC kjøler.
Demonter / klipp/ skjær av alle kabler, slanger osv som måtte være i veien eller er et irritasjonsmoment.
Skru av topplokk med innsug og grenrør/turbo, AC presse og kapp av motorfester.
Kapp av drivaksler med vinkelsliper.
Demonter servopumpe.
Demonter gearoverføring.
Kapp ut tverrbjelke i fremkant av motorrom, der hvor radiatoren sitter. (kylarbalk)
Skru ut resten av motorfestene.
Stell deg godt skrevs over motoren og ta tak i venstre motorfeste sett forfra, bruk spett eller annet egner verktøy til å benne med, etter en stund har man da vridd motoren ca 90 grader (etter litt om og men). Motorløfter er for pingler. Løft på gearkassa og riv helt til motoren faller ut av seg selv, bruk en pall eller lignende å ha som landingsplass. Det må rives og røskes ganske hardt innimellom, men det går!
MVH Kristian
Hvordan fjerne motor i 9000...
Moderator: Moderatorer
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
Hvordan fjerne motor i 9000...
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Eller alternativt:
Merk alle ledninger, slanger og tilkoplinger ellers med maskeringstape
der en etter beste evne skriver hva de er. Helst på begge sider av
frakoplingspunktet. Demonter alt. La grenrør, turbo, innsug sitte på.
Skru ut alle radiatorer. Løft opp bilens venstre hjul og skru løs
opphengskulen. Løsne indre drivknutemansjett og bøy ut hjulet 10 cm.
Skru løs motorfestene, skru av katalysatoren. Fest en motorløfter til
motorens og girkassens opphengskroker med kjetting/slepetau. Løft
ut skiten. Sett agregatet pent ned på hengeren. Varighet 3 timer for
2 personer.
Like raskt, men så mye kjedeligere!!!
Merk alle ledninger, slanger og tilkoplinger ellers med maskeringstape
der en etter beste evne skriver hva de er. Helst på begge sider av
frakoplingspunktet. Demonter alt. La grenrør, turbo, innsug sitte på.
Skru ut alle radiatorer. Løft opp bilens venstre hjul og skru løs
opphengskulen. Løsne indre drivknutemansjett og bøy ut hjulet 10 cm.
Skru løs motorfestene, skru av katalysatoren. Fest en motorløfter til
motorens og girkassens opphengskroker med kjetting/slepetau. Løft
ut skiten. Sett agregatet pent ned på hengeren. Varighet 3 timer for
2 personer.
Like raskt, men så mye kjedeligere!!!
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Ole N26
- 1,5 bar
- Innlegg: 408
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 26
- Sted: "i reserbilen"
- Kontakt:
Re: Hvordan fjerne motor i 9000...
Den var bra den! Har selv vært med på slike "utmonteringsjobber", men det finnes et veldig godt verktøy som dere glemte.Kristian N70 skrev:På følgende måte ble en 9000 turbomotor plukket ut.
OBS: Hverken jeg eller Børre tar ansvar for at dette er den eneste måten å fjerne motor på, men ment som et artig alternativ.
Åpne panseret, ta av panserstøtter, brekk panseret sånn passe bak over frontruta (OBS! Ruta sprekker sansynligvis!) til det står av seg selv.
Skru/ riv/ skjær av nedre del av frontfanger. Der hvor skruene har rusta fast brukes vinkelsliper og man kapper bare i skjermen.
Bruk en slager og bank inn skarpe kanter på karrosseriet rundt blinklampene. Jævlig irriterende å skrape seg opp på dem...
Bøy fremre del av frontskjermene ut tilsiden for å komme til div skruer, alternativt brukes vinkelsliper
Ta / riv av frontfanger, lamper og grill.
Kast batteriet langt avgårde.
Skru/ skjær ut radiator, IC, oljekjøler og AC kjøler.
Demonter / klipp/ skjær av alle kabler, slanger osv som måtte være i veien eller er et irritasjonsmoment.
Skru av topplokk med innsug og grenrør/turbo, AC presse og kapp av motorfester.
Kapp av drivaksler med vinkelsliper.
Demonter servopumpe.
Demonter gearoverføring.
Kapp ut tverrbjelke i fremkant av motorrom, der hvor radiatoren sitter. (kylarbalk)
Skru ut resten av motorfestene.
Stell deg godt skrevs over motoren og ta tak i venstre motorfeste sett forfra, bruk spett eller annet egner verktøy til å benne med, etter en stund har man da vridd motoren ca 90 grader (etter litt om og men). Motorløfter er for pingler. Løft på gearkassa og riv helt til motoren faller ut av seg selv, bruk en pall eller lignende å ha som landingsplass. Det må rives og røskes ganske hardt innimellom, men det går!
MVH Kristian
SKJÆREBRENNEREN. Den er faktisk bedre enn vinkelsliperen i visse tilfeller.
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
hei
jeg har en raskere plan.
1. 15 meter wire (meget tykk)
2. et stort gran tre ellr bjørk
3. fest wiren rundt motor
4. fest andre ende i treet
5. kjør bilen frem til treet
6. RYGG I EN HÆLVETES FART
7. det er meget lurt å legge polstringer rundt treet slik at treet ikke kapes ned
jeg har en raskere plan.
1. 15 meter wire (meget tykk)
2. et stort gran tre ellr bjørk
3. fest wiren rundt motor
4. fest andre ende i treet
5. kjør bilen frem til treet
6. RYGG I EN HÆLVETES FART
7. det er meget lurt å legge polstringer rundt treet slik at treet ikke kapes ned
saab 9000 turbo automat 87 mod