Side 1 av 1
Feilkode 7061 på TCS/ABS
Lagt inn: 06 nov 2006, 11:03
av HansWF N416
Var på Saab i helga for å lese av feilkder på min 91 mod 9000. Feilkoden som kom opp var e7061, som betydde at det var komunikasjonsfeil mellom Tsc/abs og ets. Bilen er i limp home modus, å går ikke greit.
Skal dit igjen neste helg, å prøve en brake out box(BOB), men må få tak i en ledning fra BOB til bilen min da Saab verkstedet ikke hadde den rette.
Denne feilkoden jeg har fått, er det noe typiske feil jeg burde sett etter da den koden dukker opp, eller er det bare å vente å se om Bob finner det.
Må vel også nullstille/kalibrere systemet. Må man bruke tech eller isat på det eller er det noe man kan gjøre selv uten dette utstyret?
Re: Feilkode 7061 på TCS/ABS
Lagt inn: 06 nov 2006, 11:53
av Tor N12
HansWF skrev:
Må vel også nullstille/kalibrere systemet. Må man bruke tech eller isat på det eller er det noe man kan gjøre selv uten dette utstyret?
Du må ha Tech'en eller aller helst ISAT
Lagt inn: 07 nov 2006, 21:12
av HansWF N416
Da blir det en tur til Saab i helga for å bruke Isat. Er Isat vanskelig å bruke? Mulig jeg kan prøve å ordne litt selv. Skal først og fremst kalibrere/nullstille TSC/ABS. Har funnet en del om det på nettet, men har også Saab sine egne bøker.
Hvis jeg gjør dette her skulle jeg få kalibrert systemet:
5) To enter baseline setting, enter command Code No. 971.
ISAT will display 8A971. After several seconds, display will change to
8D971, indicating that basic setting has been made and system is ready
for calibration.
6) With ignition still on, but engine not running, enter
command Code No. 973. Once TCS CTRL light goes on, start engine, but
do not touch the pedals. Wait for idle to stabilize at 850 RPM. ETS
ECU will raise engine speed to about 3000 RPM.
Stemmer dette, og bør jeg gjøre noe mer. Eller er dette en jobb for noen som har gjort det før?
Lagt inn: 07 nov 2006, 21:15
av Tor N12
Ser ut som det stemmer men du må jo først få fikset den feilkoden...
Lagt inn: 07 nov 2006, 22:27
av HansWF N416
Ja, det må vel gjøres. Men feilen er jo en kommunikasjonsfeil mellom systemene, så jeg håper at en kalibrering hadde gjort susen. Men det er vel optimistisk og tro at det er så lett.
Er det mulig å få kjøpt denne Isat boksen? Er sikkert ikke billig, men det er vel kanskje mulig å få kjøpt en brukt. Etter alle innleggene jeg har lest om TSC systemet på de svenske Saab sidene virker det som om diagnose utstyr burde vært med som standardutstyr på de første 9000 med TSC.
Lagt inn: 08 nov 2006, 00:25
av Tor N12
HansWF skrev:Ja, det må vel gjøres. Men feilen er jo en kommunikasjonsfeil mellom systemene, så jeg håper at en kalibrering hadde gjort susen. Men det er vel optimistisk og tro at det er så lett.
Er det mulig å få kjøpt denne Isat boksen? Er sikkert ikke billig, men det er vel kanskje mulig å få kjøpt en brukt. Etter alle innleggene jeg har lest om TSC systemet på de svenske Saab sidene virker det som om diagnose utstyr burde vært med som standardutstyr på de første 9000 med TSC.
Kan vel nesten garantere deg at feilkoden ikke har noe med kalibrering å gjøre, du kan t.o.m få problemer med å kalibrere så lenge systemet har feil...
Isat'er selges en og annen sjelden gang... jeg betalte 8k for min og det tror jeg faktisk er en ok pris ettersom jeg fikk tak i den aller siste versjonen som bare ble solgt et års tid. Har hørt om andre som har klart å skaffe ned mot 5-6k men da er det ofte de tidligste versjonene. Husk at du MÅ ha software som er nyere enn 91 på den ellers så tar den ikke tcs.