kaldstart 900i

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

kaldstart 900i

Legg inn av Lars_N289 » 16 jan 2004, 16:45

Hallo!
Har en 900i med k-jetronic.
Når jeg starter den i kulda går den bare på 2syl. Når den får gått slik i 2min, kobler de andre syl inn. Jeg har også prøvd å sette på motorevarmer, da går den bare på 2-3 syl, i 40sek, deretter kommer de andre inn. Når motoren er varm går den fint. Hva kan dette vere? Kan det vere oppvarmingsregulatoren, at den står låst på brenselstrykk for varm motor?

Mvh Lars Johan

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 16 jan 2004, 18:26

Kan jo være at det er par av dysene dine som ikke er medvillige før de får litt varme. Siden de kommer etter et par minutter så vil jeg tro det er feilen. Hadde det vært åpning i dysene ville det vel rent bensin ut av eksospotta di...
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Gjest

Legg inn av Gjest » 17 jan 2004, 01:21

kanskje det, men jeg har jo sjekket alle dysene, og det skal vere bra alle sammen. Det er ikke de samme sylinderene hver gang heller.

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 17 jan 2004, 16:05

opps! glemte å logge meg inn.

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 17 jan 2004, 20:37

ok....
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

seliasse
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 09 des 2003, 01:00
Sted: Lakselv
Kontakt:

Legg inn av seliasse » 18 jan 2004, 19:54

Har du sjekket pluggene? Kaldstartdysa tror jeg trør inn for mye bensin :) Hadde samme problemet, løste det med å sette bryter på kaldstartdysa :p
Stian Eliassen

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 18 jan 2004, 20:24

Pluggene er nye. Men det virker som den får for lite bensin når den er kald.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 20 jan 2004, 12:17

Kaldstartdysen hjelper bare til med ekstra bensin mens startmotoren
går. Videre er det et annet system som virker som choke. Såvidt jeg
husker var det en såkalt tilsatsluftslid som tilførte litt ekstra luft og
narret bensinregulatoren til å tro at det kom mer luft gjennom
gasspjellet. Dermed blir det sprøytet inn mere bensin enn vanlig
som en slags chokefunksjon. (eller noe i den retningen...)

Tror det er den grønne ventilen i toppen med to slanger tilkoplet som
styrer denne funksjonen (ved at ventilen stenger når toppen blir varm).
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Gjest

Legg inn av Gjest » 20 jan 2004, 17:12

Ja d kan vere tilsatsluftsliden. Har hørt at man ofte bør ta den ut å rense den, visst det ikke er gjort på en stund. Den kan ha en tendens til å henge seg opp.

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 20 jan 2004, 17:13

pokker, der glemte jeg innloggingen enda en gang.

halteck

Legg inn av halteck » 21 jan 2004, 17:42

toppen er sprukket også utvider den seg når den blir varm og da går den fint

Gjest

Legg inn av Gjest » 21 jan 2004, 21:49

nei, tror ikke det. Har nettop overhalt den. Så jeg tror ikke toppen er deffekt.

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 21 jan 2004, 21:54

Svarte F***. Der skjedde d igjen. Er det noen som hvet hvordan passordet lagrer seg atomatisk i explorer? Når jeg tastet inn passordet for første gang, valgte jeg at explorer skulle "huske" det. Krysset også av i ruten for "lagre passord" på siden. Men hver gang jeg får mail om svar på innlegg, trykker jeg på linken, og jeg blir logget inn som gjest. Det var ikke slik før, så derfor har det kommet så mange gjest innlegg.
Noen som hvet hva jeg kan gjøre?

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 21 jan 2004, 21:57

Explorer'n din er ikke stengt for såkalte "cookies"?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 21 jan 2004, 22:08

Det kan hende. Har fått noen meldinger om cookies når jeg for eksempel skal kjøre "speedometeret" på itavisen.no.
Hvordan kan jeg åpne explorer for cookies??

Svar