Side 1 av 1

Treg clutchpedal NG900?

Lagt inn: 09 nov 2006, 12:10
av shakudu
Har en ganske tung clutchpedal på bilen min, er det typisk saab? Har ikke reagert på det før samboeren min klaget sin arme nød om at hun såvidt klarte å holde den inne :?

Lagt inn: 09 nov 2006, 12:19
av matrox N522
Hvor gammel er bilen? Hvor mye har den gått på klutsjen som sitter der? Klutsjen blir en god del tyngre med årene, men om den ikke har tuslet så langt, så vil jeg anbfale skifte av klutsjviren i første omgang.

Lagt inn: 09 nov 2006, 12:21
av shakudu
Bilen er en -96 modell som har gått ca 150kkm. Vet ikke når eller om den er skiftet, har bare hatt den i to år ca.

Lagt inn: 09 nov 2006, 12:24
av matrox N522
Da anbefaler jeg klutsjskifte. Koster ca 7500kr hos ett merkeverksted. Gjerne litt billigere om du skrur selv, evt om du kjenner folk som driver litt svart :roll:

Lagt inn: 09 nov 2006, 18:34
av KongerudN344
Dette er et helt vanlig problem med NG900. Det er wireklutsj på disse bilene. Det kan hjelpe å ta av wire'en og eventuelt rense dersom det har satt seg noe dritt der som gjør at den går tregt. Hjelper ikke dette anbefaler jeg å skifte wire, er som regel denne som er synderen og ikke selve klutsjen. Og mye billigere enn klutsjbytte, jeg endte opp med å bytte begge deler.

Men blei mye bedre da, men syntes fortsatt den er i hardeste laget...

Lagt inn: 09 nov 2006, 19:18
av Aleks-ander_N948
Jeg har no alltid meint at det er hydraulisk clutch på NG900? Eller ialle fall enkelete modeller?

Mener jeg lest dette i haynesboka :roll:

Lagt inn: 09 nov 2006, 19:44
av KongerudN344
Hydraulisk klutsj kom i 1998.... Før det var det wire :(

Lagt inn: 09 nov 2006, 19:50
av Aleks-ander_N948
Sant så sant.. sjekka i boka nettopp...
Får vel ta og rense og smøre opp wiren min jeg og :wink:

Lagt inn: 09 nov 2006, 19:53
av KongerudN344
Jeg skjønner ikke hvorfor SAAB valgte å gå bort fra hydraulisk klutsj igjen, OG 900 hadde det jo :roll:

De kunne jo i det minste ha laget en wireklutsj som ikke blei stein hard etter noen år bruk, men kan vel være GM som hadde noe å si her også tenker jeg :roll:

Lagt inn: 09 nov 2006, 20:00
av Aleks-ander_N948
Sikkert GM som har rota det til ja..900min har gått 90k km og det er LITT fjorsjell og sette seg inn i en ny bil og trykke inn clutchen der ja :roll:

Men jeg får go trening i venstre foten da, får se det positive i det så lenge :lol:

Lagt inn: 09 nov 2006, 20:26
av KongerudN344
Alt blir en vane :D Men er ikke noe særlig å sette seg inn og kjøre SAAB når man har kjørt noe annet, pedalmessig altså...

Lagt inn: 09 nov 2006, 22:19
av Hjelle, N6
KongerudN344 skrev:Hydraulisk klutsj kom i 1998.... Før det var det wire :(
Synes huske det fanna ombygginskit til hydraulisk kløtsj?
Appropo wirekløtsj, so har V**** FL10-en eg rattar avogtil wirekløtsj. Merkar det i venstrefoten når en ikkje har køyrt bilen på ei stund ja ;)

Lagt inn: 09 nov 2006, 22:59
av KongerudN344
Speedparts selger ombyggingssats, koster 3100 kr.

Står under sportsklutsjer :D

Lagt inn: 09 nov 2006, 23:01
av Saab900STCR
Hydraulisk klutsj kom väl i 1997?
SpeedParts i sverige hade i alla fall ombyggnings-kit, vet inte om dom har det kvar.
Det som sker när en wireklutsj blir trög är att när fjädrarna i tryckplattan blir slitna, så blir dom hårdare (förlorar sin fjädring).
Mitt tips är att byta hela klutsjen och samtidigt bygga om till hydraulik.
Om inte SP har kvar ombyggnads-kittet så sänd mig ett Pm, jag vet vilka delar du måste ha och hur du ska gå frem för å få det till.

Mvh

Lagt inn: 09 nov 2006, 23:05
av KongerudN344
Hydraulisk klutsj kom nok i slutten av 97 som 98 årsmodell ja. Jeg har 97 mod og er veldig wire der for å si det sånn :(