Side 1 av 1

Turbospørsmål

Lagt inn: 09 nov 2006, 14:27
av Skaten N671
Har ein turbo frå ein 900S på hånd. Lurte på om den var bolt on på aero'en min (86 modell)
Denne skal vel fungera som ein «oppgraderingsturbo» til aero, stemme ikkje da?


Vegard

Lagt inn: 09 nov 2006, 18:41
av Peter
Jeg har også hørt at denne turboen er bedre enn standar T16 turboen, men om den er bolt-on vet jeg ikke :)

Lagt inn: 09 nov 2006, 20:24
av Eirik N396
Jeg skal ikke skrike for høyt nå, men tror det er slik at denne "kommer" fortere.

Lagt inn: 09 nov 2006, 22:41
av Ecopower N_221
900s Turboen er en mindre turbo ( Lavtrykksturbo ). Tror det er en t25 elns mot t3 som sitter på aeron. Den vil komme kjappere på turtallet men vil ha mindre "pust" på slutten av registeret.

Lagt inn: 09 nov 2006, 23:03
av Surbotaab N369
Ecopower N_221 skrev:900s Turboen er en mindre turbo ( Lavtrykksturbo ). Tror det er en t25 elns mot t3 som sitter på aeron. Den vil komme kjappere på turtallet men vil ha mindre "pust" på slutten av registeret.
Tror ikke det nej...


Selv om det er mindre fysisk størrelse på en turbo fra en "S" så er det ikke bare det som skiller. På en "S" så er det en MIT TE05-12B6, mens på en fulltrykker så er det en garret-turbo. (se tabell nedenfor)

Mitsu turboen er en nyere og mer effektiv konstruksjon som leverer mer luft enn feks GAR TB0358 som er org turbo for en fulltrykker. Både lavere på registeret, men også oppover....


900 APC 2,0 82-87 GAR TB0321 59,0102 5,350 kr A

900 APC 2,0 87-89 GAR TB0358 59,0103 5,350 kr A

900 16V S 90-93 MIT TE05-12B6 59,1100 5,700 kr A

900 16V 2,0 83-86 GAR TB0339 59,0105 5,350 kr A

900 16V 2,0 87-93 GAR TB0357 59,0106 5,350 kr A

(lista er tatt utifra speedpart sine sider)

Lagt inn: 10 nov 2006, 08:35
av Skaten N671
ok, takker for svar... 8)
Men korleis er det med monteringa? Passer den rett på orginal manifold etc.?


Vegard

Lagt inn: 10 nov 2006, 09:34
av Ronny_N169
Om den er fra en 900s 90-93 så passer den rett på, men din -86mod har vel ikke vannkjølt turbo, så du må fikse vannkjølinga (finnes ferdige satser). TE05-12b er en turbo som "kommer" ved lavere turtall enn en TB03 pga helt anderledes turbindesign enn. Kan være skummelt for girkassa da... Den har en noe høyere kapasitet enn orginalturboen. TE05-12b ble solgt som oppgraderingsturbo til 9000 87-90.

Lagt inn: 10 nov 2006, 09:53
av Surbotaab N369
Ronny_N169 skrev:Om den er fra en 900s 90-93 så passer den rett på, men din -86mod har vel ikke vannkjølt turbo, så du må fikse vannkjølinga (finnes ferdige satser).
Skal se om jeg finner noen bilder av hvordan jeg monterte vann-kjøling med deler fra TESS (eller andre leverandører)

Det er mye lettvinnere å montere det hvis du har de org vann stussene\rørene som står på turboen

Lagt inn: 10 nov 2006, 16:55
av Skaten N671
No viste da seg jo da at den turboen eg hadde på hånd var rimelig ferdig. Trur kje eg har kjent so slarken turbo før... :shock:
Men men, da e vel kje heilt sånn tilfeldigvis nåken so har ein liggjande?
altså frå ein 900S......


Vegard

Lagt inn: 10 nov 2006, 17:10
av Surbotaab N369
Vegard_Skaten skrev:No viste da seg jo da at den turboen eg hadde på hånd var rimelig ferdig. Trur kje eg har kjent so slarken turbo før... :shock:
Men men, da e vel kje heilt sånn tilfeldigvis nåken so har ein liggjande?
altså frå ein 900S......


Vegard

Speedparts har :wink:

Turbo er noe man egentlig burde kjøpe nytt..... (ihvertfall etter mitt syn)

Du vet aldri hvor lenge en brukt varer, har den ligge uten olje i seg så kan den forkoksa olja som ligge der løsne og ødelegge akselen+++++

Lagt inn: 10 nov 2006, 17:16
av Saab900STCR
Surbotaab N369 skrev:
Vegard_Skaten skrev:No viste da seg jo da at den turboen eg hadde på hånd var rimelig ferdig. Trur kje eg har kjent so slarken turbo før... :shock:
Men men, da e vel kje heilt sånn tilfeldigvis nåken so har ein liggjande?
altså frå ein 900S......


Vegard

Speedparts har :wink:

Turbo er noe man egentlig burde kjøpe nytt..... (ihvertfall etter mitt syn)

Du vet aldri hvor lenge en brukt varer, har den ligge uten olje i seg så kan den forkoksa olja som ligge der løsne og ødelegge akselen+++++
Enig!
Man stoppar inte i en brukt turbo som man inte vet något om.
Det kan ge följdskador på andra delar i motorn om den rasar.
Ny eller renoverad är det som gäller, om man inte vet att den bara har gått så långt som selger säger.


Mvh