Lyd

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
f

Lyd

Legg inn av f » 18 jan 2004, 14:01

Har en T16(175) som lager en lyd på tomgang og opp til ca 1200 omdreininger. Kan høres ut som ventil tikking, men motoren går strøkent på resten av turtallet. Hva kan det være? Har ikke disse motorene selvjusterende ventiler?

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 18 jan 2004, 14:04

Lenge siden du bytta olje sist? Evt lavt olje nivå? Da blir det ofte lyd i løfterne på tomgang...
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: Lyd

Legg inn av Morten-N146 » 18 jan 2004, 20:40

f skrev:Har en T16(175) som lager en lyd på tomgang og opp til ca 1200 omdreininger. Kan høres ut som ventil tikking, men motoren går strøkent på resten av turtallet. Hva kan det være? Har ikke disse motorene selvjusterende ventiler?
Antakeligvis er det på tide å bytte registerkjede og strammer. Dette høres stort sett bare da bilen går på tomgang.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 18 jan 2004, 21:48

Er nok registerkjede.. Hvor langt er bilen gått??
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 20 jan 2004, 10:39

Hvis du hører ventiltrykkerne, så høres bilen mere ut som den går på
diesel. Dette høres først og fremst rett etter kaldstart. Men det kan
også vare lengre, og ligne på din beskrivelse. Da pleier det å hjelpe
med ny olje, og evt å rense oljekanalene inn i ventiltrykkerne.

Dette gjøres enkelt ved å ta av toppdekslet, løsne og ta bort oljerørene
som smører trykkerne, og rense disse med trykkluft e.l. Så bør hullene
(oljekanalene) inn i ventiltrykkerne gjøres rene med f.eks. bomull-
pinner. Sett sammen igjen, og trykkerne er som nye.

Tror ikke dette er feilen med din bil, stikk innom et SAAB-verksted og be
dem om å høre på lyden. Skifte av kamkjede er ikke så kostbart, men
ryker den kan det komme opp mot 20 store lapper.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar