Lyd
Moderator: Moderatorer
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Re: Lyd
Antakeligvis er det på tide å bytte registerkjede og strammer. Dette høres stort sett bare da bilen går på tomgang.f skrev:Har en T16(175) som lager en lyd på tomgang og opp til ca 1200 omdreininger. Kan høres ut som ventil tikking, men motoren går strøkent på resten av turtallet. Hva kan det være? Har ikke disse motorene selvjusterende ventiler?
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Hvis du hører ventiltrykkerne, så høres bilen mere ut som den går på
diesel. Dette høres først og fremst rett etter kaldstart. Men det kan
også vare lengre, og ligne på din beskrivelse. Da pleier det å hjelpe
med ny olje, og evt å rense oljekanalene inn i ventiltrykkerne.
Dette gjøres enkelt ved å ta av toppdekslet, løsne og ta bort oljerørene
som smører trykkerne, og rense disse med trykkluft e.l. Så bør hullene
(oljekanalene) inn i ventiltrykkerne gjøres rene med f.eks. bomull-
pinner. Sett sammen igjen, og trykkerne er som nye.
Tror ikke dette er feilen med din bil, stikk innom et SAAB-verksted og be
dem om å høre på lyden. Skifte av kamkjede er ikke så kostbart, men
ryker den kan det komme opp mot 20 store lapper.
diesel. Dette høres først og fremst rett etter kaldstart. Men det kan
også vare lengre, og ligne på din beskrivelse. Da pleier det å hjelpe
med ny olje, og evt å rense oljekanalene inn i ventiltrykkerne.
Dette gjøres enkelt ved å ta av toppdekslet, løsne og ta bort oljerørene
som smører trykkerne, og rense disse med trykkluft e.l. Så bør hullene
(oljekanalene) inn i ventiltrykkerne gjøres rene med f.eks. bomull-
pinner. Sett sammen igjen, og trykkerne er som nye.
Tror ikke dette er feilen med din bil, stikk innom et SAAB-verksted og be
dem om å høre på lyden. Skifte av kamkjede er ikke så kostbart, men
ryker den kan det komme opp mot 20 store lapper.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T