Side 1 av 2
Hvor finner jeg Mitsubishi TE05-12B?
Lagt inn: 16 nov 2006, 03:39
av Vangen N622
På hvilke biler (bortsett ifra 900:an) finner jeg turboen "Mitsubishi TE05-12B" som da skal være bolt-on på Saab 900 med vannkjøling. Står det slike på 9000t motorer? Og et lite spm. i farta. Er alle turboene på 9000 vannkjølte?
Lagt inn: 16 nov 2006, 09:36
av Vangen N622
Tenke nå på biler utenom 900 jeg da. Men men.
Som du nevnte, så ble turboen levert på de siste 900'ene og er den beste turboen som ble levert originalt, og er et godt alternativ isteden for Trim60 turboen. Popeye ratet TE05 turboen til 250hk+ og Trim60 til 300hk+, og siden jeg ikke skal ta ut mer en rundt 200hk på min kommende T8 eller T16, så hadde jeg heller lyst på en TE05 med raskere spoolup isteden for Trim60 som kommer til å rive girkassen istykker med tid og stunder.

Lagt inn: 16 nov 2006, 09:38
av Kristian N70
Finnes på 9000 også. Årmodell vet jeg ikke
Jeg kjøpte en ny en på SDCC som jeg trodde var til og900, men den var til 9000. Litt annen vridning på kompressor/turbin og wg klokka måtte jeg lage nye fester til. Enklest å få tak i en fra 900, så slipper du mye dill med ombygging.
Lagt inn: 16 nov 2006, 09:40
av Vangen N622
Kristian N70 skrev:Finnes på 9000 også. Årmodell vet jeg ikke
Jeg kjøpte en ny en på SDCC som jeg trodde var til og900, men den var til 9000. Litt annen vridning på kompressor/turbin og wg klokka måtte jeg lage nye fester til. Enklest å få tak i en fra 900, så slipper du mye dill med ombygging.
Akkurat. Hadde håpet de fra 9000 skulle være bolt-on og da være et større marked på de. Men den gang ei.

Lagt inn: 16 nov 2006, 09:44
av Kristian N70
Ikke bolt on nei
Utløpet fra kompressor gikk rett imot radiator, denne må vris men da følger jo wg klokka med rundt, og da blir wg-armen for kort og i feil vinkel. Husker ikke helt hvordan løsningen blei da jeg fant ut dette klokka 0100 på natta, og var veldig avhengig av å ha med bilen hjem den dagen.
Lagt inn: 16 nov 2006, 14:25
av Surbotaab N369
Vangen N622 skrev: så hadde jeg heller lyst på en TE05 med raskere spoolup isteden for Trim60 som kommer til å rive girkassen istykker med tid og stunder.

Det er dreimoment på lave turtall som knekker kassa...
så en trim60 er nok snillere mot kassa enn en TE05.....
Lagt inn: 16 nov 2006, 15:08
av Kristian N70
Men så mye bedre å kjøre med da gitt!
Bare å prøve å begrense seg litt selv om det ikke er like enkelt alltid

Lagt inn: 16 nov 2006, 18:10
av Vangen N622
Tenkte bare at jeg ble å få så mye hester med trim60'en, og derfor kom til å rive kassa i stykker.

Lagt inn: 16 nov 2006, 19:20
av Joachim N370
Dreiemomentet du får på lavt turtall som tar girkassene, ikke masse effekt på topp.
Sånn har jeg forstått det

Lagt inn: 16 nov 2006, 20:05
av Petter 900 T
Joachim N370 skrev:Dreiemomentet du får på lavt turtall som tar girkassene, ikke masse effekt på topp.
Sånn har jeg forstått det

Riktig det, det er Nm som ikke er bra! (for kassa)
Jeg har T60 turbo på "Gatebilen" enda ikke hatt kasseproblemer.
Den bremset nesten 290 hester i høst...
Men det som er værst for kassa, det er sjåføren!
Petter
Lagt inn: 17 nov 2006, 03:47
av Vangen N622
Petter 900 T skrev:Joachim N370 skrev:Dreiemomentet du får på lavt turtall som tar girkassene, ikke masse effekt på topp.
Sånn har jeg forstått det

Riktig det, det er Nm som ikke er bra! (for kassa)
Jeg har T60 turbo på "Gatebilen" enda ikke hatt kasseproblemer.
Den bremset nesten 290 hester i høst...
Men det som er værst for kassa, det er sjåføren!
Petter
Okay, jeg var nesten sikker på at jeg måtte bytte kasse bortimot en gang i mnd vist jeg begynte å snuse på 250hk. Kansje jeg kan satse på litt mer en jeg hadde tenk i utgangspunktet. Men 4-trinns er vel påbudt da i forhold til 5-trinns? ( PS: Er hard på høyrefoten

)
Lagt inn: 17 nov 2006, 08:33
av Eirik N396
Vangen N622 skrev:Men 4-trinns er vel påbudt da i forhold til 5-trinns? ( PS: Er hard på høyrefoten

)
Det kan nok være en god ide, men en hvilken som helst 4trinns er det ikke så mye hjelp i. Det er kokillgjutna lådor som gjelder (kasser som er støpt i kokiller)

Dette er i utgangspunktet da snakk om 4trinns fra 78-79.
Lagt inn: 17 nov 2006, 14:26
av Ingvar N629
Det er også forskjell på 5-trinnskasser. De fra 89 og 90 er de sterkeste. Jeg har 90-kasse i min, effekten skal jeg ikke si at jeg vet, men den går helt greit... (lader 1,5 bar). Kassa holder ennå... skal si ifra når den raser.
Lagt inn: 17 nov 2006, 14:29
av Vangen N622
Får ta standpunkt til girkasse når jeg har funnet ut hvilken motor det blir

Lagt inn: 30 nov 2006, 20:03
av Macgeier
Har TE05 på min 900s, med 1,2 bar ladetrykk. Utrolig fin turbo med rask spool-up, kan kjøre på 5. gir "overalt", trenger ikke gire ned ved forbikjøringer
Girkassa har funka de første 484.000 kilometerene, så den holder nok en stund til.
Er man forsiktig i lyskryss så går det nok bra...