Side 1 av 2

Hirsch

Lagt inn: 16 nov 2006, 16:43
av Skyler
Blei nesten litt irritert, men seff er jo min egen feil siden eg ikkje har gjort noe reaserch på dette.
Men altså, eg så etter luftfilter og eksos til bilen min, fant noen greie priser hos speedparts og sendte desse en mail.
Hyggelig folk virker og rask respons så er fornøyd :)
Men etter at han fikk vite at eg hadde hirsc trim steg 1 så anbefalte han meg ikkje å handle noe fra de pga mulighethet for feil osv.. De er no ihvertfall ærlige og det er jo flott :D


Sjekket så pris hos hirsch for eksos og filter, og filter sa de var en dårlig ide (greit nok) men prisen for eksos var hele 1650 euro :roll:
Men det stod at det var "Exhaust System 4Pcs" så da er det vel kanskje hele vegen bak det da ?

Men for å si det sånn da, hadde bilen vært utrimmet nrå eg fikk den hadde eg aldrig kjøpt hirsch trim ...

Lagt inn: 16 nov 2006, 16:50
av Kongpetrus
Det er forskjell på Cognac også....

Lagt inn: 16 nov 2006, 16:58
av Skyler
Kongpetrus skrev:Det er forskjell på Cognac også....
Det er det nok, men vil tro det er større forkskjell mellom cognacene enn det det er på desse firmanene.

Lagt inn: 16 nov 2006, 21:29
av Rune N35
om du kjøper et (sports)eksosanlegg og setter det på bilen din så spiller det ingen rolle hva slags trim du har.. ;)
Åpent luftfilter er en evig diskusjon, men jeg ville kjørt med et reint pappfilter.

Re: Hirsch

Lagt inn: 16 nov 2006, 22:47
av Tor N12
Skyler skrev: Men etter at han fikk vite at eg hadde hirsc trim steg 1 så anbefalte han meg ikkje å handle noe fra de pga mulighethet for feil osv..
Ehhh??? :? jaha?? Forklaring ønskes.....
Du kan da selvfølgelig montere sportseksos fra et hvilket som helst merke!! Men som med andre ting så skiller det jo i kvalitet.

Som Rune sier, sportsfilter er det delte meninger om og på biler med T7 & T8 så er det mange som mener at man bør holde seg til pappfilter, dette kan du finne mere om på STCS.

Lagt inn: 16 nov 2006, 23:00
av Pancho N497
ikke bruk åpent filter på t7 biler! går kanskje med pappfilter, men hvorfor ta sjansen? er dyrt med luftmassemåler. finnes tilogmed et skriv fra saab hvor de skriver at det ikke skal brukes åpent luftfilter.

Re: Hirsch

Lagt inn: 16 nov 2006, 23:16
av Skyler
Tor N12 skrev:
Skyler skrev: Men etter at han fikk vite at eg hadde hirsc trim steg 1 så anbefalte han meg ikkje å handle noe fra de pga mulighethet for feil osv..
Ehhh??? :? jaha?? Forklaring ønskes.....
Du kan da selvfølgelig montere sportseksos fra et hvilket som helst merke!! Men som med andre ting så skiller det jo i kvalitet.

Som Rune sier, sportsfilter er det delte meninger om og på biler med T7 & T8 så er det mange som mener at man bør holde seg til pappfilter, dette kan du finne mere om på STCS.
Fikk egnentlig ingen spes forklaring men kan jo paste noen av svarene.

"Med Hirsch trim har vi lite hvis ikke noe å tilby, ikke for at vi ikke vil ,
men programvaren ifra hirsch er sær med tanke på andre komponenter.

Mvh
Speedparts"

Dette svaret fikk eg da eg spurte etter eksos så eg fikk litt mer lyd.

Så spurte eg om eg kunne bruke ett hvis eg kjøpte ett, da fikk eg dette :

"Selvsagt kan du montere det du vil , men som jeg har skrevet til deg noen
ganger nå ... fare for motorfeil evt motorlampe vil lyse."

Så for meg virket det som om at eg ikkje kunne bruke noe fra noen andre enn Hirsch..

Lagt inn: 16 nov 2006, 23:18
av Skyler
Rune N35 skrev:om du kjøper et (sports)eksosanlegg og setter det på bilen din så spiller det ingen rolle hva slags trim du har.. ;)
Åpent luftfilter er en evig diskusjon, men jeg ville kjørt med et reint pappfilter.
Var det eg og mente :)

Men ikkje vet eg :roll:

Lagt inn: 17 nov 2006, 01:15
av utengen
Hei

Klart du kan kjøre med ett annet eksosanlegg, funker det på en standard bil så funker det på Hirsch trimmede biler. 8) Ikke noe problem
Anleggene koster penger ja, men det koster og ta fram de med 100% passform og finish i 3” helt rustfritt kvalitetstål, som oppfyller alle lydkrav og eksoskrav og holder hele bilens levetid. :wink:
Men kjøp ikke eksos anlegg med en katalysator som gjør att motorlampen begynner og lyse etter en kort stund. Da er det ikke mye til rensing i den katalysatoren. :lol:

Ang open air så har jeg bare dårlige erfarenheter med og montere dette på biler med luftmasse målere.
Og spesielt om du skal etter montere dette, da er jo i alle fall ikke programvaren anpasset for det nye filteret!
Men du finner mye info om dette, søk på STCS eller google og du finner masse med info om dette.

Men lykke til med bilen og ev kjøp av eksosanlegg fra valgfri leverandør.
(hva slag bilmodell er det?)


Mvh

Tommy Utengen

Lagt inn: 17 nov 2006, 03:14
av Ole-P-N154
Utengen skrev:

:"Ang open air så har jeg bare dårlige erfarenheter med og montere dette på biler med luftmasse målere".

Dette må da vel i så fall være de bilene du har montert dette i?
For du skal vel ikke løfte blikket mye for å se enormt mange Saab`er med open air. Og som går og går, helt som de skal.

Det jeg er litt undrende til, det er at når noe skal være så innmari farlig, så må det jo vrimle av biler som har "brutt sammen" på grunn av dette såkalte problemet. Og hvorfor hører vi ikke noe til disse hordene av ulykkelige saab-eiere.
Og ingen firma ville vel solgt noe som ikke ville gitt de annert enn reklamasjoner og dårlig reklame!??!

Ligner litt mye på ulv ulv dette synes jeg.

Lagt inn: 17 nov 2006, 14:08
av Trond N47
Hvis du monterer filter eller 3" så er det lurt å få trimchip-leverandøren til å tilpasse motorstyringen til disse modifikasjonene.

Lagt inn: 17 nov 2006, 14:46
av utengen
Hej

Ja her kan man lese om hvordan det gikk for en stakkars kunde i Finland.
Som valgte mellom 2 ulike tunerleverandører, og resultatene av dette.


http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 46&start=0

Mvh

Tommy Utengen

Lagt inn: 17 nov 2006, 22:45
av Tor N12
Ikke bare cognacen det er forskjell på nei...

Når det gjelder det evindelige open-air spørsmålet så er det da bare å søke på stcs og google så ser man jo enkelt at dette ikke bare er tøys!!
Men så er det da selvfølgelig opp til hver enkelt om man heller vil ha litt mere bråkete innsugingslyd og heller ta sjangsen på at det går bra og bite i det sure eplet og kjøpe ny LMM om det går galt.
Jeg er en av dem som måtte bite i det sure eplet og kjøpe meg ny LMM. Min røk ca 9-10 mnd etter at jeg monterte open air på min forrige 9k, den lmm'n som satt der var ca 2.5 år gammel.. den kan jo selvfølgelig ha gått i stykker av andre årsaker men når jeg får bedre rensing av lufta med pappfilter og like mye luft så lenge jeg borrer noen nye hull i luftfilterboksen, ja da gidder i allefall ikke jeg å ta sjangsen igjen.

Re: Hirsch

Lagt inn: 17 nov 2006, 23:06
av Surbotaab N369
Skyler skrev:Blei nesten litt irritert, men seff er jo min egen feil siden eg ikkje har gjort noe reaserch på dette.
Men altså, eg så etter luftfilter og eksos til bilen min, fant noen greie priser hos speedparts og sendte desse en mail.
Hyggelig folk virker og rask respons så er fornøyd :)
Men etter at han fikk vite at eg hadde hirsc trim steg 1 så anbefalte han meg ikkje å handle noe fra de pga mulighethet for feil osv.. De er no ihvertfall ærlige og det er jo flott :D


Sjekket så pris hos hirsch for eksos og filter, og filter sa de var en dårlig ide (greit nok) men prisen for eksos var hele 1650 euro :roll:
Men det stod at det var "Exhaust System 4Pcs" så da er det vel kanskje hele vegen bak det da ?

Men for å si det sånn da, hadde bilen vært utrimmet nrå eg fikk den hadde eg aldrig kjøpt hirsch trim ...
Hei.

Ser det ikke står åssen bil du har, men har du en 95 så kan du jo bare montere en såkalt "diesel-snorkel".....

Lagt inn: 18 nov 2006, 22:23
av Ole-P-N154
Et lite tilsvar til Utengen (og en av hans disippler):

Jeg synes vel ikke en link til en kar med motorproblem er noe særlig til svar på min følelse av "Ulv ulv holdning". Og jeg blir vel ikke mer overbevist når du sender noen "bevis" til meg som pm, mens du legger andre svar ut her på forumet?

Ja, jeg har også fått med meg at det finnes SAAB-eiere som får problemer med bilene sine, men skyldes dette alltid open air? Eller at folk har kjøpt trim av en annen leverandør enn din arbeidsgiver?
Kan det tenkes at noen ikke følger de anvisninger ang. vask ol som leverandørene av open air gir, og at det kan føre til problemer?

Hvis det er slik at open air er roten til alt ondt, hva kommer det da av at det er personer som forsvarer open air som har fått jobben med å programmere motorene i Konigsegg, og ikke noen i Hirsch- systemet? For en som driver med "motor-drap" kan vel umulig bli akseptert i dette miljøet, og på dette nivået?

Har forresten vært sammen med flere av dem nå i helgen (en stor hilsen til dere andre som også var tilstede :D ).

Som du/dere skjønner "ulv ulv -følelsen" er her fortsatt, bare forsterket.
Jeg er nemlig blandt de som liker bevis bedre enn tro!