Jeg har nylig kjøpt en 2001 modell Saab 9-3t, som har gått i overkant av 80000 km. Etter besøk hos Saab verksted fant de ut at kamkjedesatsen er slitt og må byttes. (Jeg har lest en del om smurmingsproblemer med B205 motoren, og at kamkjede er noe av det som ryker først på 9-3 dersom oljekvaliteten blir dårlig)
Mitt spørsmål: Finnes det kamkjede av titan, eller noe annet som er bedre enn Saabs egne kamkjeder.
mvh
Kamkjede 9-3
Moderator: Moderatorer
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Hvis du har komplett servicehefte er dette en garantisak som ikke du skal dekke. Og det er vel registerkjede vi snakker om her.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 139
- Registrert: 28 sep 2006, 17:18
- Sted: Trondheim
Jeg satser på å få dekket dette på utvidet motorgaranti. "Kamkjede" er vel betegnelsen som er mest korrekt, eller hva?White-N146 skrev:Hvis du har komplett servicehefte er dette en garantisak som ikke du skal dekke. Og det er vel registerkjede vi snakker om her.
Mitt spørsmål: Finnes det bedre kamkjeder enn orginal Saab, for eksempel i titan?
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Kamkjede eller registerkjede går vel for det samme
Men jeg har ikke sett noe forsterka kamkjeder, men har sett at Speedparts har forsterka kamdrev. Så hvis kjede er utslitt bør du vel bytta dreva og så du ikke setter et nytt kjede på slitte drev mener nå jeg

Men jeg har ikke sett noe forsterka kamkjeder, men har sett at Speedparts har forsterka kamdrev. Så hvis kjede er utslitt bør du vel bytta dreva og så du ikke setter et nytt kjede på slitte drev mener nå jeg

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 139
- Registrert: 28 sep 2006, 17:18
- Sted: Trondheim
Takk for svar!Aleks-ander skrev:Kamkjede eller registerkjede går vel for det samme![]()
Men jeg har ikke sett noe forsterka kamkjeder, men har sett at Speedparts har forsterka kamdrev. Så hvis kjede er utslitt bør du vel bytta dreva og så du ikke setter et nytt kjede på slitte drev mener nå jeg
Jeg satser på at motorgarantien dekker dette, og tror at prosedyren hos Saabverkstedet er å skifte kamkjede, balansekjede, drev m.m. Samtidig er jeg interessert i dette med T7 og unormal kamkjedeslitasje, så jeg må ta å sjekke ut Speedparts hjemmeside.
mvh
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 32
- Registrert: 22 aug 2006, 14:06
- Bil: '00 9-5 2.0t SE stv.
- Sted: Trondheim
Jeg har nettopp (2-3 dager siden) fått skiftet registerkjedet, balansehjul, mm. på utvidet motorgaranti på min 2000 9-5. Regner ikke med at det skal være noe problem for din del heller så lenge serviceheftet er komplett. Jeg har en lang liste med alt av deler som ble brukt i tilfelle du er interessert. Kan ta det på PM i såfall.
Dessverre litt lang ventetid på en sånn jobb, da søknad om at det skal tas på garanti først må sendes inn sentralt av Din Bil.
Dessverre litt lang ventetid på en sånn jobb, da søknad om at det skal tas på garanti først må sendes inn sentralt av Din Bil.
2000 9-5 2.0t SE Estate