Ombygging av h?ndbrekk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Jon N130
Innlegg: 4
Registrert: 28 feb 2003, 01:00
Sted: Sande i Vestfold

Ombygging av håndbrekk

Legg inn av Jon N130 » 20 jan 2004, 08:06

Lurer på om det er noen som har bygget om håndbrekket til bak på en 99?
Hva må jeg gjøre for å få det til?

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 20 jan 2004, 10:22

Se på en tidligere post på forumet.

Husk at du får ny boltsirkel, og dermed må ha 8 nye felger.
Du må ha nytt hjulnav og bremser fram og bak fra og900 fra 1988
eller fra en 9000.

Videre må du ha nytt håndbrekkfeste (sveises fast) og nye kabler.
Med det samme bør du bytte bakakslingen til en og900 nyere enn
ca 1985, da de gamle og900 og 99 hadde skjev bakaksel.

Vel mye jobb spør du meg. Skal du bygge et heftig T16 prosjekt så
er det greit, og da bør du ha 9000 bremser nyere enn 1990 eller
1988 hvis det er turbo. De var litt oppdimensjonerte, men fortsatt
underdimensjonert iflg. eksperter.

Lykke til!
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 20 jan 2004, 17:19

Hørte snakk om at noe de bruker i rally. Har ikke peil på hvordan d fungerer. Men det skulle i hvertfall gå på hydraulikken, slik at du fikk total låsing på bakhjulene. De er en liten spake på midtkonsollen som du bare vipper opp og ned. Er det noen som vet hva jeg snakker om? Noen som har det?

Mvh Lars Johan

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

brekk

Legg inn av Petter 900 T » 20 jan 2004, 17:55

Det er forskjell på bremseregulator,
"De er en liten spake på midtkonsollen som du bare vipper opp og ned"
og håndbrekk bak.
dessuten er hydraulisk håndbrekk ikke lov på gata...........

Bygg om til 900 88-93 hele veien så er du i mål.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 20 jan 2004, 19:14

Ja, hydraulisk hånbrekk er ikke lov. Men hvem bryr ses om det. Bare å gjemme den godt når du skal vise den på biltilsynet. Hvordan fungerer egnetlig dette??

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: brekk

Legg inn av Hjelle, N6 » 20 jan 2004, 20:00

Petter 900 T skrev:Det er forskjell på bremseregulator,
"De er en liten spake på midtkonsollen som du bare vipper opp og ned"
og håndbrekk bak.
dessuten er hydraulisk håndbrekk ikke lov på gata...........

Bygg om til 900 88-93 hele veien så er du i mål.

Petter
Den nye Subaruen, Petter Solberg edition, trur den heitte STi WR1 eller noko i den duren har då bremseregulator meinar eg på...

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 20 jan 2004, 20:09

Slik som jeg hørte det, skulle det vere enkelt å montere. Og det kosta ikke så mye heller. Men det ser ut som at det må vere mer avansert enn det.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 21 jan 2004, 10:32

Du må ha en annen oppbygging av bremsekretsene for å få det til.
På din bil er det diagonaldelt system med to kretser.

På nyere biler med ABS er det 3 krets system med en krets for hvert
framhjul og en for bakhjulene. Den bakre kretsen styres av en ABS-
pumpe og kan dermed styres elektronisk separat.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 21 jan 2004, 15:30

ok, sjønner! Blir ikke helt lett.

Svar