Side 1 av 2
OG900s kaldstarter bare på 3 syl.
Lagt inn: 28 nov 2006, 23:08
av Frode N073
Bilen min starter bare på 3 syl når den er kald. (av og te tenn'an på alle 4) itte 10-20 sek komme den siste sylinderen og. når bilen e varm så e det ingen problem.
håpte at skifte av plugga, kabler, fordelerlokk og rotor skulle fiksa det men det hjalp ikkje.
har mistanke om at ein temp.givar kan ver defekt. kor finne eg den? (ikkje den te temp.målaren

)
mellom dysene på toppen sitte det ein sak med ledninga kobla te. e det den?
kossen funke kaldstarten (choke) på Lucas systemet? e jo ikkje kaldstartsdysa på'an.
andre tips te ka det kan ver?
Lagt inn: 28 nov 2006, 23:15
av Ingvar N629
Er den giveren mellom innsugsrør 2 og 3 som er tempgiver til motorstyringa ja. Men jeg tror nok ikke det er den. Om det ikke hjalp å bytte plugger så er det heller problem med dysene. Skal være grønn ring på dysene dine, jeg har fire stk liggende. En eller flere av dem lekker, men du kan jo feilsøke med dem hvis du ikke finner noe annet alternativ. Starter den lett forresten?
Lagt inn: 28 nov 2006, 23:27
av Pål N526
Sett på det fra den verste siden, så kan jeg fortelle deg at KANSKJE toppen er gåen..pakninga altså.. men FØR du gjør noe drastiske reperasjoner, så forr all del skjekk det billigste først.. se om kjølevannet minker eller noe.. det som gjør at det ikke tenner er vann i sylinder.. slik var det på min bil før jeg bytta topppakninga.. nøyaktig samme symptomene.. siste sylindera kom etter noen sekunder.. prøv å slipp ut trykket av ekspansjonstanken neste gang du stopper.. starter sylindera å tenne raskere da, så kan det lunkte toppakning....
Mvh. Pål
Lagt inn: 28 nov 2006, 23:56
av Frode N073
når bilen e varm starter den med en gang. når'an e kald så tar det ein smule lengår tid men ikkje mer enn normalt tror eg.
de gamle pluggene såg reine å fine ut når eg tok de ut. men då va jo motoren varmkjørt og.
når eg henta bilen i Oslo så sjekka eg vannstanden når eg va hallveis hjemma og då syns eg det va lite vatn. men ikkje onna minimum. fylte opp litt men har ikkje sjekka ittepå. ska sjekka det.
Ka andre symptomer e dorr når toppakningen e gåen?
Lagt inn: 29 nov 2006, 01:07
av Morti
Gåen topp-pakning kan vel føre til hvit eksos og vann i olja mener jeg. Hvis vannet forsvinner så må jeg vil innrømme at det kanskje kan være et dårlig tegn..

Lagt inn: 29 nov 2006, 09:26
av Frode N073
sjekka vannstanden og den e på minimum igjen.
slapp ut trykket når eg satt'an i fra meg i går kveld og nå i morges start'an heilt fint.
sjekka oljå og den e svart og fin og har ingen tegn på vatn i seg.
eksosen ser itte min viten fin ut.
så det stora spørsmålet. ka koste evt et toppakningsbytte på verksted.
ser for meg at det e jæ***igt dyrt. "halve motoren e jo skrudd fast i den
evt. hvis eg ska gjør det sjøl kor lange tid vil/bør det ta?
ser litt svart på det nå

Lagt inn: 29 nov 2006, 09:35
av Ottar N398
Vintertreff i garasjen din

Topp pakningsbytte e ikkje så vanskelig og mye billigare å jørr hjemma enn på verksted, iallefall når du ikkje e heilt avhengige at bilen starte neste dag

Lagt inn: 29 nov 2006, 09:48
av Frode N073
Eliah skrev:Vintertreff i garasjen din

Topp pakningsbytte e ikkje så vanskelig og mye billigare å jørr hjemma enn på verksted, iallefall når du ikkje e heilt avhengige at bilen starte neste dag

greit. eg stille med garasje og du står for bytte av pakning

(på min bil)
har fått tips om at radiatortettning kan hjelpa ei lidå stond hvis hålet e lite nok. någen synspunkt på det?
Lagt inn: 29 nov 2006, 10:31
av Pål N526
du KAN prøve å etterdra toppen til sommeren kommer.. kjedelig å skru i kulda.. jeg vil ikke anbefale sånner jalla produkter..
Lagt inn: 29 nov 2006, 10:36
av Frode N073
Datapaal N526 skrev:du KAN prøve å etterdra toppen til sommeren kommer.. kjedelig å skru i kulda.. jeg vil ikke anbefale sånner jalla produkter..
har vurdert den muligheten. ska det brugas moment når eg ittedrar ellår e det bare på gefylen?
Lagt inn: 29 nov 2006, 10:39
av Saab900STCR
Datapaal N526 skrev:du KAN prøve å etterdra toppen til sommeren kommer.. kjedelig å skru i kulda.. jeg vil ikke anbefale sånner jalla produkter..
Enig!
Ikke bruk radiator tetting.
Mvh
Lagt inn: 29 nov 2006, 10:40
av Frode N073
Saab900STCR skrev:Datapaal N526 skrev:du KAN prøve å etterdra toppen til sommeren kommer.. kjedelig å skru i kulda.. jeg vil ikke anbefale sånner jalla produkter..
Enig!
Ikke bruk radiator tetting.
Mvh
hehe. eg antok det. e i utgangspunktet i mot jalla produkter/løysninga sjøl
Lagt inn: 29 nov 2006, 10:58
av Pål N526
er ikke sikkert på hvilket moment det skal "etterdraas" med, TROR det er løsne på hver enkelt (en i gangen)også 40 NM men er IKKE sikker, så kan noen bekrefte dette?
Lagt inn: 29 nov 2006, 12:21
av Ingvar N629
Datapaal N526 skrev:er ikke sikkert på hvilket moment det skal "etterdraas" med, TROR det er løsne på hver enkelt (en i gangen)også 40 NM men er IKKE sikker, så kan noen bekrefte dette?
Kommer an på boltene, er en FAQ om det. Men som sagt så KAN det være en dyse som ikke er helt enig, min var likedan før jeg bytta dyser.
Lagt inn: 29 nov 2006, 16:35
av Frode N073
e dorr någen mulighet for å lett konna testa dysen sjøl. ellår må eg inn på verksted?
på gamle T8'an leverte eg inn dysene på et Bosch verksted men nå har jo ikkje eg Bosch
