Side 1 av 1

Check you engine please.

Lagt inn: 02 des 2006, 18:35
av Eirik
Hei.
Har akkurat fått bilen i drift igjen (etter 4 uker stillstand), og når jeg startet opp, kom det først en relativt tydelig tikking. Denne ble borte etter 2-3minutter, men så oppdaget jeg at check engine lampa lyste. Den lyste hele veien hjem, og når bilen gikk på tomgang hjemme, hoppet turtallet opp til ca 1500omdr, så ned til under 500omdr., og dette gjentok seg.
Jeg slo bilen av, og på igjen. Da gikk den helt jevnt,jeg rørte så foten og ga litt gass, og tomgangsproblemet oppstod igjen.
Mener at dette muligens kan være noe feil med luftmassemåleren, eller?

Noen som vet hvordan jeg selv kan lese av feilkoder? Har funnet skjema for blinke-kombinasjoner på CE-lampa, men den blinker ikke, bare konstant lysing. Startet bilen opp i morges, og kjørte til byen, da gikk den helt fint, og det var ikke lys i lampe. Men som lyn fra klar himmel, begynte bilen å "hoste" litt og hadde svææært ujevn tomgang.

Har gått over sikringer og kontakter i motorrommet, men det er ikke der feilen ligger.

Håper inderlig på hjelp, og i mellomtiden skal jeg trøste meg med
julebord. Begynner å se heller mørkt ut for videre eierskap av min aller kjæreste (fruen er et år i utlandet, så Saab'en har igjen overtatt tronen 8) )

PÅ forhånd takk.

Mvh. Eirik, ulykkelig, Tromsø.

Bilen det er snakk om står i signaturen min.

Lagt inn: 02 des 2006, 19:46
av Hjelle, N6
Du er klar over at du må vri nøkkelen i bestemte posisjonar for å få fram blinkkodene? Ellers ville eg ha rensa tomgongsmotoren, men det forklarar ikkje tikkinga du seier du hadde. Tikkinga kan naturligvis kome ifrå ventillyftarane om bilen har stått ein månad utan å ha vore starta, so har nok oljen rent tilbake ifrå lyftarane.

Lagt inn: 03 des 2006, 17:21
av Eirik
Da er jeg like langt. Hvilken posisjon må nøkkelen stå i for at lampa skal blinke da? Noen som vet? Evt. hva annet må gjøres for å få ut feilkodene?

Lagt inn: 03 des 2006, 17:25
av Ingvar N629
sweetnoise skrev:Da er jeg like langt. Hvilken posisjon må nøkkelen stå i for at lampa skal blinke da? Noen som vet? Evt. hva annet må gjøres for å få ut feilkodene?
Sett på "ON" uten å starte, og vent. Skal lyse når du skrur på tenninga, for så å slukke, lyse igjen, og slukke. Deretter kommer korte blink dersom det kommer noen. Ikke alle feilkoder gir blinking. De som ikke gjør det må du til Saab for å lese av.

Lagt inn: 03 des 2006, 18:25
av Hjelle, N6
sweetnoise skrev:Da er jeg like langt. Hvilken posisjon må nøkkelen stå i for at lampa skal blinke da? Noen som vet? Evt. hva annet må gjøres for å få ut feilkodene?
viewtopic.php?t=11392

Lagt inn: 03 des 2006, 19:11
av Eirik
OK. Satte nøkkelen i ON-posisjon. Da kom det lys i check engine og oil level i 6sek, før de slukket og kom ikke på flere ganger.

Det er ikke luftmassemåleren som tuller, heller ikke noen kontaktfeil til lamda sensoren. Prøvde å nullstille feilmeldingen ved å koble fra batteriet, men det hadde ingen effekt.

feilen på bilen 2 - meg 0

Lagt inn: 04 des 2006, 23:06
av Eirik
Hmm. Er det slik at jeg kan koble fra batteriet i en stund, eller må jeg til saab for å slette feilmeldingen? Virker som om bilen går jevnt enn så lenge. Tenkte jeg kunne prøve å nullstille, for å se om feilmeldinga kom igjen.

Lagt inn: 05 des 2006, 09:03
av Trond N47
Nullstille feilkoder må du gjøre med ISAT (hos SAAB). Lyser fortsatt Check engine-lampa? Hvis ikke så kan du bare kjøre videre. De vanligste årsakene til feil som gir Check engine er:
-feil verdier fra lambdasonden
-dårlig bensintrykk (tett bensinfilter/bensinpumpe/bensintrykkregulator)
-defekt luftmassemåler

Hvis du utbedrer feilene så slukker lampa, feilkodene blir lagret i APC.

Lagt inn: 08 des 2006, 22:52
av Eirik
Hehe. Jeg har da alltid ment at saab'en har kunne skjønne hvilket humør jeg er i, og tilpasset seg etter dette. Dette har blitt bevist nå. Hadde som tidligere nevnt check engine feil, med særdeles ujevn tomgang. Gjorde ingenting med dette (grunnet eksamen vel og merke, hadde jeg hatt tid ville jeg har gjort noe!) men gikk bare rundt bilen og "deppa" litt hver gang jeg gikk forbi i innkjørselen. Så, som lyn fra klar himmel, da jeg i går skulle starte bilen. Nøkkelen stod i on-posisjon.
Jeg vred den helt om.
Starteren lystret min kommando og dro bilen igang i et jafs.
Check engine og oil level lyste i 5 sekunder.
Men så skjedde det, lampa slukket, og bilen hadde en jevn tomgang.
Jeg berørte gasspedalen ømt.
Turtallet hoppet opp 500omdr/min, og sank ned til ~1000omdr/min.
Det ble det liggende, med kun yderst småe bevegelser.
Gleden var et faktum.
Jubelen brøt løs.
Tårene kom trillende.
Min kjære var i form igjen, og jeg, jeg var henrykt!


:D

Te amo!

Lagt inn: 09 des 2006, 02:22
av EdHunter N815
Saab er følsomme biler med sjel, behandler du Saaben din bra så behandler den deg bra også. Du har nok bare oversett henne litt i det siste, mens du har stresset med eksamen. Hun ville nok bare ha bekreftet din kjærlighet, da hun så at du varoppriktig bekymret så gikk det over ;)

Lagt inn: 09 des 2006, 22:22
av Eirik
Hehe. EdHunter som i Eddie fra maiden eller hur?

Joda, men gleden kan være kortvarig. Hoppet i bilen idag å da lyste lampa igjen. Mener nå ganske bestemt å kunne konkludere med at det må være dårlig bensintrykk eller noe i den duren.
Har en svak summelyd fra bakre del av bilen, og mener av erfaring at det er en slik lyd beninpumpa begynner å lage når den er litt sliten. Skal jo sies at jeg var på vei for å fylle bensin igjen, når lampa begynte å lyse igjen. Det var så tomt at bilen gikk kun på dunst omentrendt. Fylte opp med V-Power (kun i frykt for at den ble min siste tanking med go'bilen, og at jeg skulle være litt spandabel med min kjære), og fikk kjørt noen hundre meter, så slukket lyset igjen.
Noen flere som mener at dette diskoteket i check engine-lampa kan skyldes dårlig bensintrykk?

Forresten. Kan det ha noen fryktelige konsekvenser å ha dårlig bensintrykk? Burde vel i grunn bare føre til stopp i værste tilfelle. Nå tenker jeg konsekvenser for motoren når bilen står i ro.

Ha en fin lørdag :D

Lagt inn: 09 des 2006, 22:24
av Hjelle, N6
Lenge sidan det er bytta bensinfilter?
Skal gjerast på 200kkm iflg. serviceprogramet.

Lagt inn: 09 des 2006, 22:25
av Eirik
Skal sjekke dette, har jo ikke hatt bilen så voldsomt lenge, og heller ikke fått tilbakelagt de lange distansene med den.

Lagt inn: 09 des 2006, 22:39
av EdHunter N815
(Offtopic, jeg vet)
Eirik skrev:Hehe. EdHunter som i Eddie fra maiden eller hur?
Jepp... ;)