Gir olje..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Tor86
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 05 sep 2005, 19:19
Sted: Tromsø

Gir olje..

Legg inn av Tor86 » 04 des 2006, 22:36

Hvilken helsyntetisk olje kan jeg ha på girkasaa mi? Det gjelder en ng900 94. 2.0T med manuell kasse..
ng900 2.0t 3 dørs!!

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 05 des 2006, 07:15

På kassa di skal da enten vera 10W30 mineral motorolje, ellers så skal det vera orginal Saab girolje....


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 05 des 2006, 08:29

Når vi har topicen oppe her.

Hvor ofte skal man bytte girolje?
Hva skal jeg bruke på min Aero?
Bør jeg bytte nå, siden tidligere eier ikke har peiling når det ble gjort?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 05 des 2006, 08:42

Ja! Bytt så ofte du orker med en Aero, så får du kanskje kassa til å vare. Jeg ville byttet hver 50' km. Mineralsk 10W-40.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 05 des 2006, 08:55

Trond N47 skrev:Ja! Bytt så ofte du orker med en Aero, så får du kanskje kassa til å vare. Jeg ville byttet hver 50' km. Mineralsk 10W-40.
TakkTakk ^^
Finnes ikke noe superolje jeg heller burde gå for?
Siden jeg ennå ikke har tilgang til de lukkede fora (se stygt på ledelsen som ikke har sendt ut giro) så lurer jeg på hvor jeg tapper av, og fyller på det sorte guld ? ^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

el_duch N323
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 jan 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av el_duch N323 » 05 des 2006, 10:45

Hvorfor tror dere at det finnes gearoljer på markedet?
Det er fordi det skal være med å beskytte gearene i en gearkasse.
Vanlig motorolje kan brukes men det har ikke de tilsetningen som kreves av en kasse. Det positive med en motorolje er av den ikke råtner (blir dårlig).
Gearolje er laget for å ta imot tannkreftene i en gearkasse (EP tilsetning).
kvalitet GL-4 og GL-5 er hvor høy motstand gearoljen har før den skummer. W75 -80 er tykkelsen på oljen, en litt annen skala enn motorolje skalaen. Det negative med en gearojle er at den råtner etter noen år. Den tar også opp vann fra kassen og omg. derfor blir kvaliteten på oljen forringet.
Tenk hva som skjer med en gearkasse etter et år. Et par bomgiringer skjer og det dannes spon i oljen. En god regel er å skifte gearolje en gang i året.
Ikke mineral gearolje men en halv eller helsynt. er å anbefale. Gamle kasser med dårlige synkringer er ikke glad i mineralolje.

Mer kan leses på det svenske saabforumet.
9-3 5-d -00 steg 3
900 Turbo S -84 med airflow styling (bruksbil)
900 cc ombygget til t8 m ny front -86 nå med LH2.2 (pensjonert)
900 5-d -89 8v
900 Cabbe -88

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 05 des 2006, 11:59

høres flott ut.. så da blir det gearolje på meg.. *hurra*
Men først skal jeg bytte ut HELE vakumnettet i bilen.. ca..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 05 des 2006, 12:06

el_duch skrev:Hvorfor tror dere at det finnes gearoljer på markedet?
Tja, har du fått med deg alt på svenskeforumet??

Er enig i det meste, men en av de tingene som påpekes på STCS er at Saab's synkringer ikke er glade i vanlig girolje...

Må (eller bør) jo være en tanke bak det at Saab har valgt denne motoroljen på endel av sine kasser :?

Jeg holder meg til Saab's orginale olje og skifter heller en gang i året.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 05 des 2006, 12:07

el_duch skrev:Hvorfor tror dere at det finnes gearoljer på markedet?
Det er fordi det skal være med å beskytte gearene i en gearkasse.
Vanlig motorolje kan brukes men det har ikke de tilsetningen som kreves av en kasse. Det positive med en motorolje er av den ikke råtner (blir dårlig).
Gearolje er laget for å ta imot tannkreftene i en gearkasse (EP tilsetning).
kvalitet GL-4 og GL-5 er hvor høy motstand gearoljen har før den skummer. W75 -80 er tykkelsen på oljen, en litt annen skala enn motorolje skalaen. Det negative med en gearojle er at den råtner etter noen år. Den tar også opp vann fra kassen og omg. derfor blir kvaliteten på oljen forringet.
Tenk hva som skjer med en gearkasse etter et år. Et par bomgiringer skjer og det dannes spon i oljen. En god regel er å skifte gearolje en gang i året.
Ikke mineral gearolje men en halv eller helsynt. er å anbefale. Gamle kasser med dårlige synkringer er ikke glad i mineralolje.

Mer kan leses på det svenske saabforumet.
Bra skrevet, eneste grunnen til å fylle motorolje på ei girkasse er for å slippe å bytte annenhvert år (spare penger på servicene). Viskositetsmålingen av gearolje er anderledes enn motorolje, dvs en 75W-90 gearolje tilsvarer omtrent en 10W-30 motorolje. Personlig bruker jeg Quakerstate 75W-90 på min NG900-98.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 05 des 2006, 23:49

Her, les og ta egne slutninger....
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=25234
Bruker "GM MTF 0063" selv. Byttet på Saab verksted.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 10 des 2006, 21:45

Som Ronny så bruker jeg QS girolje i kassa mi. Blir MYE lettere å gire med den enn med motorolje. Saab oppgir jo faktisk i instruksjonsboka mi at girolja ikke skal byttes. Olja som hadde ligget i kassa i 10 år da jeg kjøpte bilen trengte VIRKELIG å byttes!! Svart og stygg og med litt metallspon i.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar