Gir olje..
Moderator: Moderatorer
Gir olje..
Hvilken helsyntetisk olje kan jeg ha på girkasaa mi? Det gjelder en ng900 94. 2.0T med manuell kasse..
ng900 2.0t 3 dørs!!
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
På kassa di skal da enten vera 10W30 mineral motorolje, ellers så skal det vera orginal Saab girolje....
Vegard
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Når vi har topicen oppe her.
Hvor ofte skal man bytte girolje?
Hva skal jeg bruke på min Aero?
Bør jeg bytte nå, siden tidligere eier ikke har peiling når det ble gjort?
Hvor ofte skal man bytte girolje?
Hva skal jeg bruke på min Aero?
Bør jeg bytte nå, siden tidligere eier ikke har peiling når det ble gjort?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
TakkTakk ^^Trond N47 skrev:Ja! Bytt så ofte du orker med en Aero, så får du kanskje kassa til å vare. Jeg ville byttet hver 50' km. Mineralsk 10W-40.
Finnes ikke noe superolje jeg heller burde gå for?
Siden jeg ennå ikke har tilgang til de lukkede fora (se stygt på ledelsen som ikke har sendt ut giro) så lurer jeg på hvor jeg tapper av, og fyller på det sorte guld ? ^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 72
- Registrert: 18 jan 2004, 01:00
- Sted: Bergen
Hvorfor tror dere at det finnes gearoljer på markedet?
Det er fordi det skal være med å beskytte gearene i en gearkasse.
Vanlig motorolje kan brukes men det har ikke de tilsetningen som kreves av en kasse. Det positive med en motorolje er av den ikke råtner (blir dårlig).
Gearolje er laget for å ta imot tannkreftene i en gearkasse (EP tilsetning).
kvalitet GL-4 og GL-5 er hvor høy motstand gearoljen har før den skummer. W75 -80 er tykkelsen på oljen, en litt annen skala enn motorolje skalaen. Det negative med en gearojle er at den råtner etter noen år. Den tar også opp vann fra kassen og omg. derfor blir kvaliteten på oljen forringet.
Tenk hva som skjer med en gearkasse etter et år. Et par bomgiringer skjer og det dannes spon i oljen. En god regel er å skifte gearolje en gang i året.
Ikke mineral gearolje men en halv eller helsynt. er å anbefale. Gamle kasser med dårlige synkringer er ikke glad i mineralolje.
Mer kan leses på det svenske saabforumet.
Det er fordi det skal være med å beskytte gearene i en gearkasse.
Vanlig motorolje kan brukes men det har ikke de tilsetningen som kreves av en kasse. Det positive med en motorolje er av den ikke råtner (blir dårlig).
Gearolje er laget for å ta imot tannkreftene i en gearkasse (EP tilsetning).
kvalitet GL-4 og GL-5 er hvor høy motstand gearoljen har før den skummer. W75 -80 er tykkelsen på oljen, en litt annen skala enn motorolje skalaen. Det negative med en gearojle er at den råtner etter noen år. Den tar også opp vann fra kassen og omg. derfor blir kvaliteten på oljen forringet.
Tenk hva som skjer med en gearkasse etter et år. Et par bomgiringer skjer og det dannes spon i oljen. En god regel er å skifte gearolje en gang i året.
Ikke mineral gearolje men en halv eller helsynt. er å anbefale. Gamle kasser med dårlige synkringer er ikke glad i mineralolje.
Mer kan leses på det svenske saabforumet.
9-3 5-d -00 steg 3
900 Turbo S -84 med airflow styling (bruksbil)
900 cc ombygget til t8 m ny front -86 nå med LH2.2 (pensjonert)
900 5-d -89 8v
900 Cabbe -88
900 Turbo S -84 med airflow styling (bruksbil)
900 cc ombygget til t8 m ny front -86 nå med LH2.2 (pensjonert)
900 5-d -89 8v
900 Cabbe -88
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Tja, har du fått med deg alt på svenskeforumet??el_duch skrev:Hvorfor tror dere at det finnes gearoljer på markedet?
Er enig i det meste, men en av de tingene som påpekes på STCS er at Saab's synkringer ikke er glade i vanlig girolje...
Må (eller bør) jo være en tanke bak det at Saab har valgt denne motoroljen på endel av sine kasser
Jeg holder meg til Saab's orginale olje og skifter heller en gang i året.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Bra skrevet, eneste grunnen til å fylle motorolje på ei girkasse er for å slippe å bytte annenhvert år (spare penger på servicene). Viskositetsmålingen av gearolje er anderledes enn motorolje, dvs en 75W-90 gearolje tilsvarer omtrent en 10W-30 motorolje. Personlig bruker jeg Quakerstate 75W-90 på min NG900-98.el_duch skrev:Hvorfor tror dere at det finnes gearoljer på markedet?
Det er fordi det skal være med å beskytte gearene i en gearkasse.
Vanlig motorolje kan brukes men det har ikke de tilsetningen som kreves av en kasse. Det positive med en motorolje er av den ikke råtner (blir dårlig).
Gearolje er laget for å ta imot tannkreftene i en gearkasse (EP tilsetning).
kvalitet GL-4 og GL-5 er hvor høy motstand gearoljen har før den skummer. W75 -80 er tykkelsen på oljen, en litt annen skala enn motorolje skalaen. Det negative med en gearojle er at den råtner etter noen år. Den tar også opp vann fra kassen og omg. derfor blir kvaliteten på oljen forringet.
Tenk hva som skjer med en gearkasse etter et år. Et par bomgiringer skjer og det dannes spon i oljen. En god regel er å skifte gearolje en gang i året.
Ikke mineral gearolje men en halv eller helsynt. er å anbefale. Gamle kasser med dårlige synkringer er ikke glad i mineralolje.
Mer kan leses på det svenske saabforumet.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Her, les og ta egne slutninger....
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=25234
Bruker "GM MTF 0063" selv. Byttet på Saab verksted.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=25234
Bruker "GM MTF 0063" selv. Byttet på Saab verksted.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Som Ronny så bruker jeg QS girolje i kassa mi. Blir MYE lettere å gire med den enn med motorolje. Saab oppgir jo faktisk i instruksjonsboka mi at girolja ikke skal byttes. Olja som hadde ligget i kassa i 10 år da jeg kjøpte bilen trengte VIRKELIG å byttes!! Svart og stygg og med litt metallspon i.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan