Side 1 av 1

Gir olje..

Lagt inn: 04 des 2006, 22:36
av Tor86
Hvilken helsyntetisk olje kan jeg ha på girkasaa mi? Det gjelder en ng900 94. 2.0T med manuell kasse..

Lagt inn: 05 des 2006, 07:15
av Skaten N671
På kassa di skal da enten vera 10W30 mineral motorolje, ellers så skal det vera orginal Saab girolje....


Vegard

Lagt inn: 05 des 2006, 08:29
av Paradigm N558
Når vi har topicen oppe her.

Hvor ofte skal man bytte girolje?
Hva skal jeg bruke på min Aero?
Bør jeg bytte nå, siden tidligere eier ikke har peiling når det ble gjort?

Lagt inn: 05 des 2006, 08:42
av Trond N47
Ja! Bytt så ofte du orker med en Aero, så får du kanskje kassa til å vare. Jeg ville byttet hver 50' km. Mineralsk 10W-40.

Lagt inn: 05 des 2006, 08:55
av Paradigm N558
Trond N47 skrev:Ja! Bytt så ofte du orker med en Aero, så får du kanskje kassa til å vare. Jeg ville byttet hver 50' km. Mineralsk 10W-40.
TakkTakk ^^
Finnes ikke noe superolje jeg heller burde gå for?
Siden jeg ennå ikke har tilgang til de lukkede fora (se stygt på ledelsen som ikke har sendt ut giro) så lurer jeg på hvor jeg tapper av, og fyller på det sorte guld ? ^^

Lagt inn: 05 des 2006, 10:45
av el_duch N323
Hvorfor tror dere at det finnes gearoljer på markedet?
Det er fordi det skal være med å beskytte gearene i en gearkasse.
Vanlig motorolje kan brukes men det har ikke de tilsetningen som kreves av en kasse. Det positive med en motorolje er av den ikke råtner (blir dårlig).
Gearolje er laget for å ta imot tannkreftene i en gearkasse (EP tilsetning).
kvalitet GL-4 og GL-5 er hvor høy motstand gearoljen har før den skummer. W75 -80 er tykkelsen på oljen, en litt annen skala enn motorolje skalaen. Det negative med en gearojle er at den råtner etter noen år. Den tar også opp vann fra kassen og omg. derfor blir kvaliteten på oljen forringet.
Tenk hva som skjer med en gearkasse etter et år. Et par bomgiringer skjer og det dannes spon i oljen. En god regel er å skifte gearolje en gang i året.
Ikke mineral gearolje men en halv eller helsynt. er å anbefale. Gamle kasser med dårlige synkringer er ikke glad i mineralolje.

Mer kan leses på det svenske saabforumet.

Lagt inn: 05 des 2006, 11:59
av Paradigm N558
høres flott ut.. så da blir det gearolje på meg.. *hurra*
Men først skal jeg bytte ut HELE vakumnettet i bilen.. ca..

Lagt inn: 05 des 2006, 12:06
av Tor N12
el_duch skrev:Hvorfor tror dere at det finnes gearoljer på markedet?
Tja, har du fått med deg alt på svenskeforumet??

Er enig i det meste, men en av de tingene som påpekes på STCS er at Saab's synkringer ikke er glade i vanlig girolje...

Må (eller bør) jo være en tanke bak det at Saab har valgt denne motoroljen på endel av sine kasser :?

Jeg holder meg til Saab's orginale olje og skifter heller en gang i året.

Lagt inn: 05 des 2006, 12:07
av Ronny_N169
el_duch skrev:Hvorfor tror dere at det finnes gearoljer på markedet?
Det er fordi det skal være med å beskytte gearene i en gearkasse.
Vanlig motorolje kan brukes men det har ikke de tilsetningen som kreves av en kasse. Det positive med en motorolje er av den ikke råtner (blir dårlig).
Gearolje er laget for å ta imot tannkreftene i en gearkasse (EP tilsetning).
kvalitet GL-4 og GL-5 er hvor høy motstand gearoljen har før den skummer. W75 -80 er tykkelsen på oljen, en litt annen skala enn motorolje skalaen. Det negative med en gearojle er at den råtner etter noen år. Den tar også opp vann fra kassen og omg. derfor blir kvaliteten på oljen forringet.
Tenk hva som skjer med en gearkasse etter et år. Et par bomgiringer skjer og det dannes spon i oljen. En god regel er å skifte gearolje en gang i året.
Ikke mineral gearolje men en halv eller helsynt. er å anbefale. Gamle kasser med dårlige synkringer er ikke glad i mineralolje.

Mer kan leses på det svenske saabforumet.
Bra skrevet, eneste grunnen til å fylle motorolje på ei girkasse er for å slippe å bytte annenhvert år (spare penger på servicene). Viskositetsmålingen av gearolje er anderledes enn motorolje, dvs en 75W-90 gearolje tilsvarer omtrent en 10W-30 motorolje. Personlig bruker jeg Quakerstate 75W-90 på min NG900-98.

Lagt inn: 05 des 2006, 23:49
av Gunnar N326
Her, les og ta egne slutninger....
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=25234
Bruker "GM MTF 0063" selv. Byttet på Saab verksted.

Lagt inn: 10 des 2006, 21:45
av Ingvar N629
Som Ronny så bruker jeg QS girolje i kassa mi. Blir MYE lettere å gire med den enn med motorolje. Saab oppgir jo faktisk i instruksjonsboka mi at girolja ikke skal byttes. Olja som hadde ligget i kassa i 10 år da jeg kjøpte bilen trengte VIRKELIG å byttes!! Svart og stygg og med litt metallspon i.