Side 1 av 1
Innkjøp av 9-5
Lagt inn: 05 des 2006, 11:51
av olenr11
Vurderer hvileløst innkjøp av flere Saaber

, men må innrømme at 9-5 er et blekt lerret. Lurer litt på serviceintervallene, og om de er forskjellige ifht årsmodeller. Hva er svake punkter? Når pajer turbo, kamregister osv.? Sikkert noen med dårlige erfaringer etter å ha handlet brukt 9-5 også, eller.......?
Glad for
alle tilbakemeldinger!
Lagt inn: 06 des 2006, 17:25
av taa
Hei, tror det viktigste er at servicer er utført av autorisert verksted, at alle kampanjer er utført og at olje er skiftet mellom service intervaller dvs ved hver 10' km. Jeg fant ut at min, som hadde hatt alle servicer på Saab verksted, manglet siste versjon av veivhus ventilasjon + sjekk av tennkasett.
Ellers ville jeg kun kjøpe bil med ESP og Xenon. Kjøper du 02 eller nyere så kan du også modifisere slik at du kan kjøre på E85 (kun sw).
Mvh TAA
Lagt inn: 06 des 2006, 18:46
av saab95turbo N845
Hej:p
Jeg kjøpte meg en 95 1998mod i sommer....1 måned senere skjærte motoren seg,komplett motor som hadde gått lite med garanti var litt vanskeli å finne, summen kom seg på 30000 ..kjøpte motoren hos sdcc.se...var litt iriterende da, men nå angrer jeg ikke, jeg elsker bilen, kjempe komfort, VELDIG fin å se til...og med ny motoren er den knall, satte in en 2.3turbo istedenfor 2.0t=))
Saab kommer jeg til å fortsette med ja=)
Og på ny motoren har jeg 7500km intervaler, og kjøpte siste utgave av veivhusventilasjon...
se bilen på linken nedenfor:p
Lagt inn: 06 des 2006, 22:15
av olenr11
Trist med totalhavari

Har hatt noen tunge stunder selv med dyre løsninger. Vet du årsaken til havariet? Prøver å finne kritiske punkter i en 9-5`s liv, og det har jo du erfart
Flott bil forresten

Lagt inn: 06 des 2006, 22:21
av olenr11
taa skrev: Kjøper du 02 eller nyere så kan du også modifisere slik at du kan kjøre på E85 (kun sw).
Mvh TAA
Hva er sw

Lagt inn: 06 des 2006, 22:30
av Surbotaab N369
olenr11 skrev:taa skrev: Kjøper du 02 eller nyere så kan du også modifisere slik at du kan kjøre på E85 (kun sw).
Mvh TAA
Hva er sw

Software.... dvs at du kun trenger omprogramering av hjernen til bilen..
Lagt inn: 06 des 2006, 23:13
av saab95turbo N845
hmmm, to stempel som hadde sprukket,tyder vel på varmgang?lite smøring? utn at jeg er noe mekaniker.....mn var fulgt nøye servicene tidligere å, men det var uansett billigere å skifte motor, enn å begynne å overhalle hele motoren:p
Foresten så røk drivakselen på høyre side for to timer siden, denj gjikk rett av

Lagt inn: 07 des 2006, 20:12
av olenr11
Surbotaab N369 skrev:olenr11 skrev:taa skrev: Kjøper du 02 eller nyere så kan du også modifisere slik at du kan kjøre på E85 (kun sw).
Mvh TAA
Hva er sw

Software.... dvs at du kun trenger omprogramering av hjernen til bilen..
Unnskyld, litt trang i skallen

Lagt inn: 07 des 2006, 20:29
av olenr11
saab95turbo skrev:hmmm, to stempel som hadde sprukket,tyder vel på varmgang?lite smøring? utn at jeg er noe mekaniker.....mn var fulgt nøye servicene tidligere å, men det var uansett billigere å skifte motor, enn å begynne å overhalle hele motoren:p
Foresten så røk drivakselen på høyre side for to timer siden, denj gjikk rett av

Tror kanskje bunnen av motoren hadde rast først med dårlig smøring, men det er jo aldri godt å vite. Har hatt problemer med sviktende trykkventil og dårlig olje(

) på 234 motoren, men dette har blitt oppdaget kjapt. (Derimot kjørte jeg på samme motor rådebank litt etterpå, etter at ringen rundt oljeflottøren formelig forsvant...sammen med oljen
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
)
Men, hvis du har dratt av en drivaksel og ikke drivledd, da har du vel ikke kjørt pent?

Lagt inn: 07 des 2006, 22:54
av saab95turbo N845
hei=)
Beklager, var ikke akselen, var ene ytre drivknute på venstreside....snakket med Saab-verksted om dette, og de mente at de kunne være at han som skiftet motoren hadde kansje brukt mutter-trekker på drivknutene, å de tålte vist ikke slagene fra den...forsto ikke helt hva han mente, men ny knute inn i mårrå:p
Lagt inn: 08 des 2006, 00:11
av olenr11
Da skjønner jeg. Måkke bruke luftverktøy på slikt. Godt det bare var leddet; akslingen er dyyr!