Konvertering til Turbo
Moderator: Moderatorer
Konvertering til Turbo
Har en 87 900i og lurer på hvilke inngrep som evt. må foretas hvis en T16 Turbo motor skal inn, helst for å få den godkjent? Er det nødvendig med modifikasjoner eller på bilen?
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Tror du må ha ventilerte skiver foran for å få godkjent dette. Tror også du må ha andre dempere (gass).
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
T16 før 88 hadde ikke ventilerte skiver... Og de skivene som sitter på i modellene er identiske med turboskivene.. Så det skulle ikke være noe problem med bremsene. Selv om det selvsagt er en fordel å bygge om til ventilerte.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Trenger ikke vent skiver foran, de første T16 hadde ikke det. Kontakt ettermarkedsavd hos Saab Norge, så får du vite eksakt hva som skal til. Brevet funker også hos Biltilsynet! Se eks på 99 HER
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
tar sjangsen på å stille et spm på denne tråden jeg:)
hvordan blir det med min nye motor a, den er jo registrert for 8v, hva må jeg gjøre? den er forresten en 87 modell, men er registrert i 1988. er det noen goder for dette?
hvordan blir det med min nye motor a, den er jo registrert for 8v, hva må jeg gjøre? den er forresten en 87 modell, men er registrert i 1988. er det noen goder for dette?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Utan å vere ekspert på dette, eg vil nok tru du også bør få deg eit slikt papir om du har ambisjonar om å godkjenne dette.alex_ander3@hotmail.com skrev:tar sjangsen på å stille et spm på denne tråden jeg:)
hvordan blir det med min nye motor a, den er jo registrert for 8v, hva må jeg gjøre? den er forresten en 87 modell, men er registrert i 1988. er det noen goder for dette?
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Aeroen jeg hadde var en 87-mod og den var det ventilerte skiver på. Mulig det er forskjell på Aero og T16.Mortimer skrev:T16 før 88 hadde ikke ventilerte skiver... Og de skivene som sitter på i modellene er identiske med turboskivene.. Så det skulle ikke være noe problem med bremsene. Selv om det selvsagt er en fordel å bygge om til ventilerte.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Du kunne få både ventilerte og ikke i 87. Det var overgangsåret...White skrev:Aeroen jeg hadde var en 87-mod og den var det ventilerte skiver på. Mulig det er forskjell på Aero og T16.Mortimer skrev:T16 før 88 hadde ikke ventilerte skiver... Og de skivene som sitter på i modellene er identiske med turboskivene.. Så det skulle ikke være noe problem med bremsene. Selv om det selvsagt er en fordel å bygge om til ventilerte.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
De første 88 modellene som kom i 87 hadde ventilerte bremser og
brekket bak. Ingen 87 modeller ble levert med dette.
Og når det gjelder støtdempere, alle SAABer fom. 82 har gass som
standard. Turbomodellene hadde stivere dempere, men tror ikke det
er noe krav.
Noen t16 mellom 84 og 87 hadde krengningsstabilisatorer, tror heller
ikke at det blir krevd. Men stivere dempere og stabilisatorer anbefales
på det sterkeste.
Og skal du av og til grisekjøre, så holder ikke bremsene mål. De
ventilerte er også underdimensjonerte, men mye bedre. Med
sportsbremseklosser (f.eks. Greenstuff) tåler den litt mere. Tror
du kan hente samme gevinst med Greenstuff som med ombygging.
Nye originalskiver framme gjør også monn.
brekket bak. Ingen 87 modeller ble levert med dette.
Og når det gjelder støtdempere, alle SAABer fom. 82 har gass som
standard. Turbomodellene hadde stivere dempere, men tror ikke det
er noe krav.
Noen t16 mellom 84 og 87 hadde krengningsstabilisatorer, tror heller
ikke at det blir krevd. Men stivere dempere og stabilisatorer anbefales
på det sterkeste.
Og skal du av og til grisekjøre, så holder ikke bremsene mål. De
ventilerte er også underdimensjonerte, men mye bedre. Med
sportsbremseklosser (f.eks. Greenstuff) tåler den litt mere. Tror
du kan hente samme gevinst med Greenstuff som med ombygging.
Nye originalskiver framme gjør også monn.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Har selv konvertert en 900i 85 til turbo (145hkr)
Krav:
Bremseklosser fra SAAB, orginale, 195/60/15 HR dekk, Sachs, Bilstein eller Boge dempere. Forskjellen på å få godkjent bilen med 145 eller 185! hester er dekkene 185hkr krever VR dekk. Jeg har en 16VT i min 900i. dvs lettrykkturbo når jeg er på biltilsynet.
Krav:
Bremseklosser fra SAAB, orginale, 195/60/15 HR dekk, Sachs, Bilstein eller Boge dempere. Forskjellen på å få godkjent bilen med 145 eller 185! hester er dekkene 185hkr krever VR dekk. Jeg har en 16VT i min 900i. dvs lettrykkturbo når jeg er på biltilsynet.
Takker for svar
Takker for mange svar. Godt at det er aktivitet på forumet.