Konvertering til Turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Arkadia
Innlegg: 21
Registrert: 21 jan 2004, 01:00
Sted: Oslo

Konvertering til Turbo

Legg inn av Arkadia » 22 jan 2004, 04:25

Har en 87 900i og lurer på hvilke inngrep som evt. må foretas hvis en T16 Turbo motor skal inn, helst for å få den godkjent? Er det nødvendig med modifikasjoner eller på bilen?

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 22 jan 2004, 10:56

Det er vel ingen andre forskjeller enn selve motoren.. Og stabstag foran og bak.
Det er i hvertfall ingen store forskjeller som jeg har sett.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 22 jan 2004, 14:20

Tror du må ha ventilerte skiver foran for å få godkjent dette. Tror også du må ha andre dempere (gass).
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 22 jan 2004, 15:51

T16 før 88 hadde ikke ventilerte skiver... Og de skivene som sitter på i modellene er identiske med turboskivene.. Så det skulle ikke være noe problem med bremsene. Selv om det selvsagt er en fordel å bygge om til ventilerte.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 22 jan 2004, 16:09

Trenger ikke vent skiver foran, de første T16 hadde ikke det. Kontakt ettermarkedsavd hos Saab Norge, så får du vite eksakt hva som skal til. Brevet funker også hos Biltilsynet! Se eks på 99 HER
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 22 jan 2004, 16:47

tar sjangsen på å stille et spm på denne tråden jeg:)

hvordan blir det med min nye motor a, den er jo registrert for 8v, hva må jeg gjøre? den er forresten en 87 modell, men er registrert i 1988. er det noen goder for dette?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 22 jan 2004, 17:18

alex_ander3@hotmail.com skrev:tar sjangsen på å stille et spm på denne tråden jeg:)

hvordan blir det med min nye motor a, den er jo registrert for 8v, hva må jeg gjøre? den er forresten en 87 modell, men er registrert i 1988. er det noen goder for dette?
Utan å vere ekspert på dette, eg vil nok tru du også bør få deg eit slikt papir om du har ambisjonar om å godkjenne dette.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 22 jan 2004, 17:19

Du må dra til biltilsynet og få den godkjent med den motoren du setter i.. Bilen går etter registreringsår på biltilsynet... Du må ha med papirer fra saab når du skal godkjenne den..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 22 jan 2004, 18:54

Mortimer skrev:T16 før 88 hadde ikke ventilerte skiver... Og de skivene som sitter på i modellene er identiske med turboskivene.. Så det skulle ikke være noe problem med bremsene. Selv om det selvsagt er en fordel å bygge om til ventilerte.
Aeroen jeg hadde var en 87-mod og den var det ventilerte skiver på. Mulig det er forskjell på Aero og T16.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 22 jan 2004, 22:00

White skrev:
Mortimer skrev:T16 før 88 hadde ikke ventilerte skiver... Og de skivene som sitter på i modellene er identiske med turboskivene.. Så det skulle ikke være noe problem med bremsene. Selv om det selvsagt er en fordel å bygge om til ventilerte.
Aeroen jeg hadde var en 87-mod og den var det ventilerte skiver på. Mulig det er forskjell på Aero og T16.
Du kunne få både ventilerte og ikke i 87. Det var overgangsåret...
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 23 jan 2004, 09:36

De første 88 modellene som kom i 87 hadde ventilerte bremser og
brekket bak. Ingen 87 modeller ble levert med dette.

Og når det gjelder støtdempere, alle SAABer fom. 82 har gass som
standard. Turbomodellene hadde stivere dempere, men tror ikke det
er noe krav.

Noen t16 mellom 84 og 87 hadde krengningsstabilisatorer, tror heller
ikke at det blir krevd. Men stivere dempere og stabilisatorer anbefales
på det sterkeste.

Og skal du av og til grisekjøre, så holder ikke bremsene mål. De
ventilerte er også underdimensjonerte, men mye bedre. Med
sportsbremseklosser (f.eks. Greenstuff) tåler den litt mere. Tror
du kan hente samme gevinst med Greenstuff som med ombygging.
Nye originalskiver framme gjør også monn.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 24 jan 2004, 08:54

Har selv konvertert en 900i 85 til turbo (145hkr)
Krav:
Bremseklosser fra SAAB, orginale, 195/60/15 HR dekk, Sachs, Bilstein eller Boge dempere. Forskjellen på å få godkjent bilen med 145 eller 185! hester er dekkene 185hkr krever VR dekk. Jeg har en 16VT i min 900i. dvs lettrykkturbo når jeg er på biltilsynet. :wink:

Brukeravatar
Arkadia
Innlegg: 21
Registrert: 21 jan 2004, 01:00
Sted: Oslo

Takker for svar

Legg inn av Arkadia » 25 jan 2004, 15:21

Takker for mange svar. Godt at det er aktivitet på forumet.

Svar