Side 1 av 1
Konvertering til Turbo
Lagt inn: 22 jan 2004, 04:25
av Arkadia
Har en 87 900i og lurer på hvilke inngrep som evt. må foretas hvis en T16 Turbo motor skal inn, helst for å få den godkjent? Er det nødvendig med modifikasjoner eller på bilen?
Lagt inn: 22 jan 2004, 10:56
av Mortimer-N18
Det er vel ingen andre forskjeller enn selve motoren.. Og stabstag foran og bak.
Det er i hvertfall ingen store forskjeller som jeg har sett.
Lagt inn: 22 jan 2004, 14:20
av Morten-N146
Tror du må ha ventilerte skiver foran for å få godkjent dette. Tror også du må ha andre dempere (gass).
Lagt inn: 22 jan 2004, 15:51
av Mortimer-N18
T16 før 88 hadde ikke ventilerte skiver... Og de skivene som sitter på i modellene er identiske med turboskivene.. Så det skulle ikke være noe problem med bremsene. Selv om det selvsagt er en fordel å bygge om til ventilerte.
Lagt inn: 22 jan 2004, 16:09
av Børre N17
Trenger ikke vent skiver foran, de første T16 hadde ikke det. Kontakt ettermarkedsavd hos Saab Norge, så får du vite eksakt hva som skal til. Brevet funker også hos Biltilsynet! Se eks på 99
HER
Lagt inn: 22 jan 2004, 16:47
av alex_ander3@hotmail.com
tar sjangsen på å stille et spm på denne tråden jeg:)
hvordan blir det med min nye motor a, den er jo registrert for 8v, hva må jeg gjøre? den er forresten en 87 modell, men er registrert i 1988. er det noen goder for dette?
Lagt inn: 22 jan 2004, 17:18
av Hjelle, N6
alex_ander3@hotmail.com skrev:tar sjangsen på å stille et spm på denne tråden jeg:)
hvordan blir det med min nye motor a, den er jo registrert for 8v, hva må jeg gjøre? den er forresten en 87 modell, men er registrert i 1988. er det noen goder for dette?
Utan å vere ekspert på dette, eg vil nok tru du også bør få deg eit slikt papir om du har ambisjonar om å godkjenne dette.
Lagt inn: 22 jan 2004, 17:19
av Jørgen N237
Du må dra til biltilsynet og få den godkjent med den motoren du setter i.. Bilen går etter registreringsår på biltilsynet... Du må ha med papirer fra saab når du skal godkjenne den..
Lagt inn: 22 jan 2004, 18:54
av Morten-N146
Mortimer skrev:T16 før 88 hadde ikke ventilerte skiver... Og de skivene som sitter på i modellene er identiske med turboskivene.. Så det skulle ikke være noe problem med bremsene. Selv om det selvsagt er en fordel å bygge om til ventilerte.
Aeroen jeg hadde var en 87-mod og den var det ventilerte skiver på. Mulig det er forskjell på Aero og T16.
Lagt inn: 22 jan 2004, 22:00
av Mortimer-N18
White skrev:Mortimer skrev:T16 før 88 hadde ikke ventilerte skiver... Og de skivene som sitter på i modellene er identiske med turboskivene.. Så det skulle ikke være noe problem med bremsene. Selv om det selvsagt er en fordel å bygge om til ventilerte.
Aeroen jeg hadde var en 87-mod og den var det ventilerte skiver på. Mulig det er forskjell på Aero og T16.
Du kunne få både ventilerte og ikke i 87. Det var overgangsåret...
Lagt inn: 23 jan 2004, 09:36
av Trond N47
De første 88 modellene som kom i 87 hadde ventilerte bremser og
brekket bak. Ingen 87 modeller ble levert med dette.
Og når det gjelder støtdempere, alle SAABer fom. 82 har gass som
standard. Turbomodellene hadde stivere dempere, men tror ikke det
er noe krav.
Noen t16 mellom 84 og 87 hadde krengningsstabilisatorer, tror heller
ikke at det blir krevd. Men stivere dempere og stabilisatorer anbefales
på det sterkeste.
Og skal du av og til grisekjøre, så holder ikke bremsene mål. De
ventilerte er også underdimensjonerte, men mye bedre. Med
sportsbremseklosser (f.eks. Greenstuff) tåler den litt mere. Tror
du kan hente samme gevinst med Greenstuff som med ombygging.
Nye originalskiver framme gjør også monn.
Lagt inn: 24 jan 2004, 08:54
av Ronny_N169
Har selv konvertert en 900i 85 til turbo (145hkr)
Krav:
Bremseklosser fra SAAB, orginale, 195/60/15 HR dekk, Sachs, Bilstein eller Boge dempere. Forskjellen på å få godkjent bilen med 145 eller 185! hester er dekkene 185hkr krever VR dekk. Jeg har en 16VT i min 900i. dvs lettrykkturbo når jeg er på biltilsynet.

Takker for svar
Lagt inn: 25 jan 2004, 15:21
av Arkadia
Takker for mange svar. Godt at det er aktivitet på forumet.