Side 1 av 1
9-5 Ta ut batteriet
Lagt inn: 06 des 2006, 17:53
av Stalfa
Hvilke verktøy trenger man?
Har ikke akkurat verktøyet og bilen på samme plass, så jeg tenkte å spare meg et par gå turer dersom noen hadde det i hodet eller en url e.l.
Lagt inn: 06 des 2006, 19:34
av EdHunter N815
Det er vel ingen fasit på hva man trenger, du klarer deg fint med en leatherman om du vil...
Skal prøve å tenke ut hva som kan trengs av vanlig verktøy;
Jeg ser ikke for meg akkurat hvordan batteriet i 9-5 er festet, men jeg har vært i mange rare biler og skiftet batteri.
Jeg ville hatt med meg;
-Et lite fastnøkkelsett til å løsne mutrene på batteriklemmene (stort sett 10mm eller 13mm). Eventuelt et lite pipesett.
-En liten skiftenøkkel i tilfelle... Kan f.eks. være grei til å holde igjen med når du løsner mutrene på klemmene om nødvendig.
-Et skrujern av hver sort (flatt og stjerne). Ingen spesielle formål men alltid greit å ha

-En tang. Samme formål som skrujernet.
Stort sett innholdet i Saab-orginalverktøyet mitt med andre ord

Lagt inn: 06 des 2006, 20:45
av Hjelle, N6
Du treng også leddnøkkel evt. pipe med forlengar til å løyse batteriet ifrå batterikassa. Er ein mutter som du skruar ut, då får du laus ein brakett som "låser" batteriet. Er usikker på dimensjon, men har for meg at den er 10mm.
Ellers er det vel vanligast med 10mm (fastnøkkel/leddnøkkel/pipe) for å løyse batteriklemmene ifrå polane.
Sjølv har eg kjøpt ein kort fastnøkkel med skrallefunksjon for dette formål, funkar kanon. Kostar vel 40-50 kroner på Biltema for ein slik.
Lagt inn: 07 des 2006, 08:22
av Stalfa
Takker for tips.
Skrudde ut batteriet i går og satte det inn i morges.
Gjordet som følgende:
1. Fjernet dekselet over batteriet. Trenger ikke noe verktøy for det.
2. Løsnet feste for reimen som ligger over beltet. Det var en skru med størrelse 13mm. Den hadde ikke noe løs mutter på undersiden, men en som var fast i batteriholderen, så man slipper å miste mutteren ned i motorrommet.
3. Løsnet minus polen med en 10mm fast nøkkel.
4. Løsnet pluss polen med en 10mm fast nøkkel.
5. La reimen til side og løftet ut batteriet.
Både 10mm og 13mm skruene sitter slik til at det er en fordel med kopp fremfor fastnøkkel.
Det var dyr-tungt. Det er iallefall ikke kjøreegenskaper som er i fokus når man plasserer noe så tungt så langt fremme i motorrommet.
Lagt inn: 07 des 2006, 10:35
av Morten-N146
Det er viktig som Stalfa her sier at man løsner minuspolen først og setter den på igjen sist. Ellers kortslutter du batteriet hvis du kommer inn på godset med en redskapen. (og gjett om jeg har gjort det mange ganger

)
Lagt inn: 07 des 2006, 14:30
av EdHunter N815
White-N146 skrev:Det er viktig som Stalfa her sier at man løsner minuspolen først og setter den på igjen sist. Ellers kortslutter du batteriet hvis du kommer inn på godset med en redskapen. (og gjett om jeg har gjort det mange ganger

)
Yepp

Jeg har ikke gjort det selv, siden jeg har elektroutdannelse så vet jeg hvor viktig dette er... Men jeg har vært med på å KAPPE løs en skiftenøkkel som var lysbuesveiset fast å innerskjermen på en bil. At ikke batteriet eksploderte var kun fordi det var gammelt og utslitt......
Edit; forresten, det er like viktig å gjøre det i motsatt rekkefølge når batteriet skal på igjen. Plusspolen først, så minuspolen.
Lagt inn: 07 des 2006, 14:36
av Johan N828
Fett at den ble sveiset fast da:P Har akkuratt tatt av batteriet på min og900. Veldig enkelt og fort gjort.

Lagt inn: 07 des 2006, 14:39
av EdHunter N815
JohanH skrev:Fett at den ble sveiset fast da:P Har akkuratt tatt av batteriet på min og900. Veldig enkelt og fort gjort.

Jess, bilbatterier er ypperlige sveiseapparater de, skiftenøkler smelter som smør

En god gammel og900 er ikke det verste å skifte batteri på nei, de sitter som regel ikke fast en gang

Lagt inn: 07 des 2006, 14:41
av Johan N828
NJaa. Satt bra hos meg da:P Men det var bare fordi de festene er litt geniale:P Umulig og få løst batteriet med mindre du løsner på noen skru greier som had veeldig små gjenger. Dette gjør at det tar evigheter og skru det ut:P
Lagt inn: 07 des 2006, 14:42
av EdHunter N815
JohanH skrev:NJaa. Satt bra hos meg da
Da var det nok bare festene på den jeg hadde tidligere som var ødelagt tenker jeg
