Side 1 av 1

9-5 kollisjonspute

Lagt inn: 07 des 2006, 19:35
av taa
Hei, titta litt i vognkortet og der sto det under merknader:
28.10.2005 kollisjonspute på passasjerplass er utkoblet.

Hvordan kan jeg finne ut om den forsatt er det og hvorfor kan den ha blitt utkoblet?

Mvh TAA

Lagt inn: 07 des 2006, 19:38
av alex_ander3@hotmail.com
Personen som hadde bilen før deg hadde barnesete der kansje?

Men at det står i vognkortet var litt rart da..

Lagt inn: 07 des 2006, 20:44
av Eirik N310
Det er vel absolutt ikke rart? Åssen skulle taa finne ut at airbagen er deaktivert? ;D

Lagt inn: 07 des 2006, 20:54
av Magnus N592
Hei!

Ikke rart, liten stund siden det kom nye regler angående sikring av barn i bil. Blant annet er det forbudt med bakovervendt sete i forsete med airbag, med mindre airbagen kobles ut... (SELVfølgelig kanskje) Det skal da utstedes nytt vognkort der dette kommer frem. Får du koblet den inn igjen, så skal du få et nytt vognkort igjen.
Noen bilfabrikanter tilater at merkeverkstedene kobler ut eller fjerner kollisjonsputen. Da sendes en melding til Statens vegvesen som utsteder nytt vognkort der denne endringen framgår.
Se brosjyren : Sikring av barn i bil
http://www.vegvesen.no/servlet/Satellit ... inary=true

Lagt inn: 07 des 2006, 21:47
av Saab900STCR
Husk!
Inkobbling MÅ ske på saab-verksted då det må programeras in att puta er kobbla til igen.
Om man fex. bara kobblar den ut själv så får man SRS varning i displayen.

Mvh

Lagt inn: 07 des 2006, 22:10
av taa
Hei takk for hjelp! Jeg skal få Saab til å koble det til igjenn.

Mvh TAA

Lagt inn: 08 des 2006, 07:27
av Skaten N671
Inkobbling MÅ ske på saab-verksted då det må programeras in att puta er kobbla til igen.
Om man fex. bara kobblar den ut själv så får man SRS varning i displayen.
Stemmer ikkje heilt, når ein koblar ut ein airbag i eit airbagsystem, blir airbagen erstatta med ein motstand på (vanlegvis) 3 ohm. Grunnen til dette er at airbagsystemet har ein sjølvdiagnosefunksjon som sender spenningspulsar gjennom airbagen for å kontrollera evt. brudd. Viss da er feil spenningsverdi som kjem tilbake til styreenhet, tenner den SRS-lampen. I stikket som sit på ledningen til airbagen, er slik at den kortsluttar kretsen viss den vert kopla frå, motstanden vert då 0, og SRS-lampa lyser.
Om det vert programmert på Saab sine bilar veit eg ikkje, men på bilar eg har vore borti gjer ein ikkje det....


mvh

Vegard

Lagt inn: 08 des 2006, 07:51
av Pancho N497
Vegard_Skaten skrev:
Inkobbling MÅ ske på saab-verksted då det må programeras in att puta er kobbla til igen.
Om man fex. bara kobblar den ut själv så får man SRS varning i displayen.
Stemmer ikkje heilt, når ein koblar ut ein airbag i eit airbagsystem, blir airbagen erstatta med ein motstand på (vanlegvis) 3 ohm. Grunnen til dette er at airbagsystemet har ein sjølvdiagnosefunksjon som sender spenningspulsar gjennom airbagen for å kontrollera evt. brudd. Viss da er feil spenningsverdi som kjem tilbake til styreenhet, tenner den SRS-lampen. I stikket som sit på ledningen til airbagen, er slik at den kortsluttar kretsen viss den vert kopla frå, motstanden vert då 0, og SRS-lampa lyser.
Om det vert programmert på Saab sine bilar veit eg ikkje, men på bilar eg har vore borti gjer ein ikkje det....


mvh

Vegard
er riktig det, kobles inn en motstand i saaber for og hindre at lampen skal lyse.

Lagt inn: 08 des 2006, 08:34
av Paradigm N558
Når dette er sagt, min 9000 med 2 kollisjonsputer er jo 11 år gammel..

Burde man ikke ha Airbag-service på de hvert 10'ende år eller noe? :idea:

Lagt inn: 08 des 2006, 17:28
av Skaten N671
Når dette er sagt, min 9000 med 2 kollisjonsputer er jo 11 år gammel..

Burde man ikke ha Airbag-service på de hvert 10'ende år eller noe?
I prinsippet treng ikkje eit airbagsystem service, då det skal gje besjed sjølv ved hjelp av sjølvdiagnosefunksjonen (som tenner SRS-lyset) om noko e gale....

mvh

Vegard

Lagt inn: 08 des 2006, 19:22
av KongerudN344
Vet at Volvo anbefaler å bytte deler av SRS systemet etter ti år...

Lagt inn: 08 des 2006, 23:43
av taa
Fikk den koblet inn igjen og måtte signer på en kontrakt. Må vel også oppdatere vognkortet.

Mvh TAA