Stora vs lilla lådan til 99 / og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Stora vs lilla lådan til 99 / og900

Legg inn av Børre N17 » 13 des 2006, 08:29

Er det noen som vet med sikkerhet hva som er i disse, og hva som er forskjellen på de? Evt også med specs og når de ble produsert?
Har lett etter info av ren nyskjerrighet, men finner ikke noe om dem noe sted.
Det jeg har funnet ut er at de er produsert av Tävlingdivisjonen for bruk i og900 / 99 for løpsbruk, og idag ikke lett å oppdrive, men noe særlig mer er ikke å finne.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 14 des 2006, 19:40

Det jeg har hørt (har ikke sett noen slike kasser) er at den første modellen som ble produsert for rallybruk tidlig på 70-tallet var ei kasse der man brukte standard drev, men uten synkringer og en form for doggringer. Denne modellen hadde ett annet kronhjul/pinion som ga en utveksling på ca 5,17 (6:31 drev) Denne modellen gikk under kallenavn "trögväxlade lilla rallylådan".
Den senere modellen (til 99EMS-16v?) Fikk en ny tettsteget drevsats med følgende utveksling: 1gir:11,4 2gir:7,9 3gir:6,3 4gir:5,17 (med 1:1 på primæren)
denne drevsatsen er "lättväxlade lilla rallylådan" og har færre og kraftigere dogger.
For turbobruk tok man fram den "stora rallylådan" denne hadde et størrekronhjul/pinion med utveksling på 4,86 (7:34 på pinion/kronhjul) her er girhuset bygd om med bla "hull" i taket over kronhjulet og andre (utflyttede) difflagerhus. Svært skjelden kasse, var vel for noen år siden 2 stk i Sverige som kjørte rally med en slik.
Det ble også tatt fram en 5 trinns kasse for rallybruk, men denne er om mulig enda mer skjelden, men Axe på det svenske forumet har (hadde?) en slik. Ikke heng meg hvis noe av denne infoen ikke er korrekt :wink:
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 14 des 2006, 21:06

Ronny, dette stemmer sikkert!

Qrille har et eks av stora lådan, og jeg er ikke misunnelig :roll:

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 14 des 2006, 21:43

Petter 900 T skrev:Qrille har et eks av stora lådan, og jeg er ikke misunnelig :roll:

Petter
Sikkert ikke :)
Hvordan er utvekslingen i den tro? Den "lilla lådan" med tettsteget utveksling er jo ikke akkurat gunstig for gatebruk.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 15 des 2006, 08:27

Her skriver Qrille at han har "lilla" lådan ihvertfall, men skulle ikke forundre meg om den karen har en stor også. :wink: http://www.sqr.se/projektinfo.php?nr=4


De store er nok sjeldne ja, men ser de fra tid til annen på bl.a. Tradera. Men til en pris rundt 35.000sek. Den "lilla" ligger på ca 25.000.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 des 2006, 08:49

Hvis Axe på STCS ikke har solgt sin ennå, så er den til salgs. Den er helt uten synkronisering, men funker visst greit når en har lært teknikken. Sendte noen pm fram og tilbake med ham for en stund siden, men jeg fant på noe annet.. Han har rasa primærkjedet på den en gang, og det tåler jo en del... Så at resten har holdt sier jo litt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
bjarne n654
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 mai 2006, 18:32
Medlemsnummer: 654
Navn: Bjarne Økland
Sted: haugesund

Legg inn av bjarne n654 » 15 des 2006, 09:15

Axe sin kasse kommer for salg til våren når han har forsterket primærhuset. Han nevnte en pris på 25sek. Saab leverte også diff, men da som exstra utstyr. Det var vel stort sett bare til rally det ble solgt diff?

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 17 des 2006, 08:52

"Lilla lådan" til salgs, noe å ønske seg til jul :)
Namn: Lorre Larsson
Stad: ÅNGE
Telefon: 070 593 50 92

Saab Lilla Lådan Lamelldiff Tätstegad Stålfinger Slutväxel 6:31 Helt Genomgången.Saab b motor 86 slag 94 kolvar komplett block ej kört 10000kr
Lorre LCM Racing
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 18 des 2006, 09:42

Til info skal han ha 25' for den.. ;-)
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 18 des 2006, 09:54

Må fort koste på det samme på en Kokill-kasse..

ekstra allt kommer fort på mellom 15 og 20, sperre koster 6 i england.

og så må du ha en Kokill-kasse å overhale...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 352
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 20 des 2006, 10:38

Er det vanskelig å få tak i kokillkasser, og hva går de i så fall for?
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 20 des 2006, 10:55

og900turbo skrev:Er det vanskelig å få tak i kokillkasser, og hva går de i så fall for?
De ble kun laget i en liten periode på slutten av 70 tallet, og de fleste er skrotet for lenge siden...

fortsatt mulig å få tak i, men de som har, vet hva det er... :wink:

Finner du en 77 eller 78 på skroten, så sjekk om det er rette kassa!

Du kjøper en sånn i Sverige, eller på det eminente forumet her, under deler kjøpes.

Pris? fra 2500.-(helt personlig sum, kun min idè) til sånn som min kasse er, den er ikke til salgs for under 30.000.-.

Håper du får nytte av mine personlige meninger.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

el_duch N323
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 jan 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av el_duch N323 » 20 des 2006, 15:00

Et lite spørsmål om kokill kassene.
Siden de er laget på 75 - 80 tallet, da er de montert på en b-maskin (fordeler skrudd i blokken)?
Eller er de plassert på en h-maskin(fordeler i toppen)?
Passer det overens med en kasse fra b-maskin på en vanlig b202 motor?
9-3 5-d -00 steg 3
900 Turbo S -84 med airflow styling (bruksbil)
900 cc ombygget til t8 m ny front -86 nå med LH2.2 (pensjonert)
900 5-d -89 8v
900 Cabbe -88

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 20 des 2006, 15:12

el_duch skrev:Et lite spørsmål om kokill kassene.
Siden de er laget på 75 - 80 tallet, da er de montert på en b-maskin (fordeler skrudd i blokken)?
Eller er de plassert på en h-maskin(fordeler i toppen)?
Passer det overens med en kasse fra b-maskin på en vanlig b202 motor?
Kan ikke svare på det med fordelerene desverre, men her kommer litt annen info.

Etter mine erfaringer så sitter kokillkassene på saab 99 gl. Fra 1977-1979.
Men det finnes da noen utover nyere år også.

På de eldste så er det vel ofte drevprimær, mens på de litt nyere er det kjedeprimær så du kan skifte primærkjedene til det bedre..

Kassa mi:

Bilde
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 20 des 2006, 22:07

el_duch skrev:Et lite spørsmål om kokill kassene.
Siden de er laget på 75 - 80 tallet, da er de montert på en b-maskin (fordeler skrudd i blokken)?
Eller er de plassert på en h-maskin(fordeler i toppen)?
Passer det overens med en kasse fra b-maskin på en vanlig b202 motor?
dette er 100 % bolt-on

Samme boltmønster mot kassa på 90 99 900 og 9000 frem til 1995 (untatt 2.3)

Så en 2 liter fra 8 eller 16 v inkl. 9000 passer på kassa.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Svar